Kritika 9. (1980)

1980 / 2. szám - Sík Csaba: Búcsú Tamkó Sirató Károlytól

Ha a Népszabadság riportere 18 lakásron­­gálóról tudósít, akkor ma a közvélemény egy része 18 cigánycsaládra gondol. Viszont ha az újságíró kevésbé lenne tapintatos és meg­írná, hogy a 18 család közül három volt ci­gány, a többi nem­ cigány, akkor tulajdonkép­pen kevesebb érvet szállítana az előítéletes gondolkodásmód erősítéséhez. Ha a másik ri­porter nemcsak szociálpolitikánk nagyszerű eredményének tekintené az egyik községben felépült két tucat új CS-házat, hanem tudó­sításából az is kiderülne, hogy a házak új la­kói évekig kuporgatták össze a 10%-os előle­get, hogy nemritkán 5—7 vagy több gyere­kes családok jutottak ily módon emberhez méltó körülmények közé, hogy a házak fel­épülésében maguk is részt vállaltak — akkor talán a nézők-hallgatók-olvasók egy részé­ben nem az a meggyőződés alakulna ki, hogy „ingyen” vagy „ajándékba” kapták a cigá­nyok ezeket a házakat, hogy tőlük vették el azt, amit a cigányok kaptak. Közhelyszerű tapasztalat, hogy előítéletek ellen nehéz ész­érvekkel harcolni. Felesleges azonban ho­mályban tartanunk azt, ami tisztázható, hi­szen evvel csak érveket vagy látszatérveket szállítunk az előítéletes vélemények alátá­masztására. Ha alapjában nem is tudjuk meg­változtatni közvéleményünk negatív attitűd­jét, de felelősségteljesebb tájékoztatással csökkenteni lehetne az ellenséges érzület in­tenzitását és terjedésének dinamikáját. Nyilvános és privát beszélgetések során sokszor csapdában érzem magam. Könnyen egyetértésre találok azokkal, akik nyitottak, előítélet-mentesek cigányügyben, viszont a leggondosabban megválasztott érvelés is sü­ket fülekre talál a zártan, előítéletesen gon­dolkozók között. Kétségbeesetten töröm a fe­jemet: honnan ez a gyűlölet, ez a merev el­utasítás, ez a magabiztos ítélkezés az embe­rekben? És egyre közelebb kerülök ahhoz a véleményhez, hogy a cigányokkal kapcsolatos vélekedéseket nem vizsgálhatjuk csupán ön­magukban, kiszakítva a társadalom közgon­dolkozásának egészéből. Ahogy a cigánykér­dés nem tekinthető „csak” cigánykérdésnek, egy etnikai kisebbség problémájának. Lehet, hogy a cigányokkal szemben meg­nyilvánuló előítéletekben csak virulensebben, aktuálisabban, ezért jobban tetten érhetően nyilvánul meg a közgondolkozásunk egy je­lentős részére jellemző rigiditás, zártság, a sztereotípiákra való fogékonyság. Hiszen ha azt vizsgálnánk, hogy ez a közvélemény ho­gyan gondolkozik férfi és nő kapcsolatáról, a generációk viszonyáról, más népekről, a nem­zetiségiekről, színes bőrű népcsoportokról, zsidókról stb., akkor az így nyerhető kép se lenne túl biztató, legfeljebb a probléma nem exponálódna oly drámaian, mint a cigány­­kérdéssel kapcsolatban." Magyarországon évtizedes-százados múltja volt a különféle etnocentrikus ideológiáknak és magatartásoknak. Hiba lenne azzal áltat­ni magunkat, hogy ezek a hagyományok telje­sen kihaltak vagy felszívódtak volna az el­múlt 35 év során. Ha csökkent gyakorisággal és intenzitással is, a gondolatok mélyen ma is élnek, ma is hatnak, bár a törvények tilt­ják, a szokások korlátozzák az antiszemita vagy soviniszta vélemények nyílt hangozta­tását. Férfi és nő viszonyának gyakran évti­zedes, sőt évszázados szokásformákban való rögzülése pedig legtöbbször a család belső ügyeként kezelődik. Gyakran megkísért a gyanú: hátha az ösz­­szes többi, ki nem mondott vélemény, vissza­fojtott indulat csapódik ki ily hevesen a ci­gányság felé. Mert a cigányokkal kapcsolatos negatív vélemények hangoztatása éppen hogy divattá nem kezd válni, a közvélemény nem­csak eltűri, sokszor elismerően is honorálja. Tapasztalataim szerint ez a közvélemény elsősorban a „más”-sága miatt elutasító a ci­gányokkal szemben. De nemcsak a cigányok „más”-sága vált ki elutasítást ebből a közvé­leményből (vagy annak egy jelentős részéből). Hiányzik az a képesség belőlünk (hadd hasz­náljam itt a többes szám első személyt), amely tudomásul veszi, hogy egyesek másképpen viselkednek, másképpen öltözködnek, más szokásokat követnek, bizonyos dolgokról más­képpen gondolkoznak, mint az elképzelt átlag. Visszaszűkítve a cigánykérdésre, a jó szán­dékú segíteni akarók is csak azt kérdik, hogy mi a recept, hogy mondjunk nekik egy vég­leges, mindenkire érvényes megoldást. Ide­genkedve hallgatják azt a véleményt, hogy az országban élő 340—360 ezer cigány számára esetleg az integráció többféle útja is elkép­zelhető. A nyilvános viták részvevői központi intézkedéseket sürgetnek, formulákat és rész­letes végrehajtási utasításokat várnak — „fe­lülről”. És kevesen mondják azt: kérdezzük meg a cigányokat, ők hogyan képzelik ... Nem szemrehányásként rovom fel ezt az ankétok részvevőinek. Olyan közönségről be­szélek, amelynek...tagjai más kérdésekben se tanul(hat)ták meg a problémamegoldás de­mokratikus gyakorlatát. "Nem szokhattak hoz­­zá," hogy lakó- vagy munkahelyük őket érintő fontos kérdéseiben maguk döntsenek. Évti­­zedek-századok során alakulhatott ki az az ösztönös reflex, amely a társadalmi problé­mák megoldását mindig „felülről” várja, köz­ponti döntések, egységesre intézményesített megoldási módérték formájában. Miért kíván­hatnánk ettől a közönségtől más, ettől eltérő gondolkozásmódot pont a cigánykérdés tár­gyalásakor? Úgy hiszem, sehol nem lehet olyan preg­nánsan tetten érni a tolerancia és a problé­mák demokratikus megoldása iránti készség hiányát, mint a cigánykérdéssel kapcsolatos vitákban. Ezek a hiányok azonban mélyebb eredetűek, negatív hatásuk nemcsak a cigány­­kérdésben mérhető le. A cigánykérdésben megnyilvánuló vélemé­nyek megismerése igazán tanulságos csak ak­kor lehet, ha azokat nemcsak a cigánykérdés gyorsabb, sikeresebb megoldása érdekében igyekszünk megismerni. De ha az egész kér­déskört leszűkítjük csak a cigányokkal kap­csolatos vélemény megismerésére-elemzésére, akkor a cigánykérdést se tudjuk megoldani. IFJ. SCHIFFER PÁL Halálának hírére gépiesen odaléptem a könyvespolchoz, s levettem a Vízöntő-kor haj­­nalánt. Magától kinyílt az 55­. oldalon: „Szil / szál / szalma­ / szál! / Merre jár a Pál? / Tenger szélén? / Hegyek élén? / Havas szik­lák / meredélyén? / Hol bolyong a messzi­vágyó / tűzhegyjáró, felhőszálló / Tengereczki Pál?” A könyvvel a kezemben én a két de­­dikáció között. A belső címlapra Károlyt írt, a Függelékben közölt Dimenzionista manifesz­­tum alá Chartest s egy panaszos mondatot, ő, aki sem versben, sem élőszóban soha nem panaszkodott: „... tudd, mit vesztettem be­tegségem miatt 1936-ban”. A kiáltvány a művészetek egységét hirdet­te az „új világérzés szellemében”, ihletője­ként Einsteinre, Minkovszkira hivatkozott és a modern technikára, csodálatos lehetőségei­re, amelyek ekkortájt kezdtek valósággá vál­ni, bár nem éppen a művészeti fejlődés szol­gálatában. Az új mozgalom igéi szerint min­den művészetnek lehetősége van + 1 dimen­zió meghódítására, az irodalom kiléphet a vo­nalból és behatolhat a síkba, a festészet meg­hódíthatja a teret, a szobrászat a teret és az időt, hogy megszülessék a kicsit nyújtózkod­va bár, de elérhetőnek látszó jövő művésze­te, a Kozmikus Művészet. Utópia volt, de nem naiv, csak időszerűtlen. A kiáltványt jó né­hány földönfutó írta alá, aki megmentette ugyan a bőrét, de képei az SA gyújtotta mág­lyákon hamvadtak el. Megfogalmazóját pedig néhány hónap múltán élőhalottként hord­ágyon hozták haza Párizsból, s az orvosok leg­feljebb csodával biztatták, amit aligha sorol­hatunk a tudomány vívmányai közé. Hiába keresgélem lexikonokban, az avant­­garde vicceket is tudóskodó precizitással lel­tározó monográfiákban Sirató Károly nevét, igaz, elfeledkezett róla a Dimenzionista ma­­nifesztumot aláíró, Arp, Duchamp, Kandin­­szkij, Moholy-Nagy, Nicholson is. Mikor ke­zembe került Henry Frére Beszélgetések Maillollal című könyve, megértettem miért. Maillol így emlékezett Rippl-Rónaira: „Ő volt a világ legkedvesebb embere. Nagyon jó barátok voltunk. Azután nagy sikerei voltak hazájában, tehát ottmaradt, és többé semmi jót nem csinált. Úgy végezte, mint hivata- Búcsú Tamkó Sirató Károlytól les festő. Nagyon meggazdagodott.” Arról, hogy Rippl-Rónai Párizsból hazatérve lett igazán nagy művész, hivatalos és gazdag vi­szont sosem, a francia szobrász nem tudott, talán nem is érdekelte; ha a tőke kartellekbe tömörül, a tőke­ értékű művészet miért ne tö­mörülne? Siratót a sors kényszerítette Char­­lesból Károllyá lenni, a panasz mégsem az elmaradt fellépésnek szólt a nemzetközi mű­vészeti élet cirkuszporondján, az elillant —, illetve­ sosem volt — világhírnek, legfeljebb az ifjúság álmainak, amiket sosem felejtett, amikhez egyébként sosem lett hűtlen. Sem a matracsírban, ahonnan önerejéből feltámadt Lázárként kelt fel új életet kezdeni, sem az Orion-gyár reklámszövegírójaként, kihullva az irodalmi életből, kilincselve szerkesztősé­gekben, kiadókban, ahol jó ideig csak bólo­gattak a nevére, valahonnan rémlik, mintha hallottam volna már... Az avantgarde legbizonyosabb ismertetője­gye a jövőbe vetett feltétlen hit. Ha ez igaz, Tamkó Sirató egyértelműen avantgardista költő. Az ő költészetének hőse a Kozmoszt meghódító Ember, a mindig bizakodó és dia­dalmas, aki glóriaként viseli „a 20 milliárd fényév átmérőjű világegyetem fogalmát”, s „űr­tüdővel” lélegzik ugyan, de boldog tud lenni a Rózsadomb alján, a Bolyai utcában is. Versei színpada szokatlan, történései gya­korta meghökkentők, helyzetei azonban is­merősek. A líra örök helyzetei: valaki szerel­mes, örül, vágyódik, remél, csalódik, meghal — sosem vigasz nélkül. Költészetének erede­tisége, eltéveszthetetlen egyénisége a csodá­ban rejlik — számunkra az, neki magától ér­tetődő —: az Ember mindig ember, s az em­ber sosem idegenedik el az Embertől. A csa­lás és öncsalás rózsaszín szemüvege nélkül látta így a világot, amelyben igazi esélyt csak a jónak és az igaznak adott: természetes te­hát, hogy felnőtteknek és gyerekeknek írt versei látásmódja, technikája, még anyaga is egynemű. Aki őt olvassa, a jót és igazat in­dokolatlannak tartaná hol kis, hol nagy be­tűvel írni. Vannak költők, akiktől vigyázzban állva, tisztelegve búcsúzunk, tőle rímeket pattogtat­va, ritmusokat dünnyögve kell — ugyanak­kora fájdalommal —, mert a veszteségünk sem kisebb. SÍK CSABA - KRITIKA

Next