Kritika 22. (1993)

1993 / 9. szám - Lengyel László: Alapító Atyák

3 KRITIKA ŐK EGYÜTT Alapító Atyák szerveztek találkozót Lakite­lekre. Alapító Atyák elnököltek, irányítottak. El­gondolkodom: miért nincsenek a szabaddemokra­táknak alapító atyái. Miért nem nevezzük az MSZMP-ből MSZP-t reformáló szocialistákat alapító atyáknak? A Fidesznek Alapító Fiúi van­nak? Vajon mi adta a megtisztelő, néha kissé gú­nyosan hangzó nevet a magyar demokraták alapí­tóinak? Sőt miért különböztetjük meg őket az MDF-en belül is? Miért lényeges, hogy Csurka István, Csoóri Sándor az MDF Alapító Atyái és Antall József nem az? Lakiteleknek mítosza van. Ezt a mítoszt meg­erősítették az összehívás körülményei, az alapítók visszaemlékezései. Felteszem, hogy az Alapító Atyák „jelentőségét”, „fontosságát” növelte az MDF legnagyobb mozgalommá válása, majd ha­talomra jutása, később pedig a lakiteleki sátor vált a mozgalom, a párt önigazolásává, kegyhe­lyévé. Nem vitatható, hogy az 1987-es Lakitelek­nek akkor, és azóta is társadalmi értéke van. Rá­száll az elsőségnek, és ebből következően a bá­torságnak a dicsősége. (Annak ellenére, hogy minden elemző tudja, hogy ez az elsőség és bá­torság sokadik elsőség és sokadik bátorság.) Az alapítók valódi mozgalom, valódi alapítói. (Ter­mészetesen más mozgalmak alapítói is igényt tarthatnának erre a rangra. De a szájhagyomány, a népi történelem, majd a kormányzati mozgalom glorifikáló gyűlései és írásai az egyetlen valódi mozgalommá nemesítették a magyar demokraták mozgalmát. Meglátjuk, hogy újabb történelmi idők, újabb krónikások mely mozgalmakat fog­nak őrmesterből tábornokká előléptetni.­ Azt hisszük, hogy tudjuk, kik a lakiteleki Ala­pító Atyák. Úgy gondoljuk, hogy ezek azonosak a Magyar Demokrata Fórum alapítóival. Lehet, hogy mégsem ismerjük igazán az alapítókat. Fel­tesszük, hogy csak azok lehetnek Alapító Atyák, akik részt vettek az 1987 tavaszán és nyarán fo­lyó előkészítő értekezleteken, Budapesten és Nagymaroson, és akik ott voltak, előadást tartot­tak 1987 őszén Lakiteleken, majd Lezsák Sándor szobájában megfogalmazták a Nyilatkozatot, megalapították a mozgalmat. Igen ám, de Csoóri Sándort a legigazibb Alapí­tó Atyának tartjuk - méltán -, pedig nem volt ott Lakiteleken. Az Egyesült Államokban tartózko­dott, így csak az előkészítésben vett, vehetett részt. Viszont végigtárgyalta a lakiteleki előké­születeket Bihari Mihály, szerepe volt abban, hogy kit hívjanak meg és kit ne, külön referátu­mot tartott a sátor alatt. Vajon Bihari az Alapító Atyák egyike? Bizonyos szempontból az. Mond­hatnánk azt is, hogy Bihari az első kiváló, távozó az Alapító Atyák közül, aki 1988-ban, a második lakiteleki, pártalapító találkozón szakított a ma­gyar demokratákkal. Szakított, mert a magyar de­mokraták nem voltak hajlandók elfogadni re­formszocialista nézeteit. Nyilvánvaló, hogy nem számítják magukat az Alapítók közé ifjabb Bibó István, vagy jómagam se, akik nemcsak beszél­tünk a sátor alatt, de még a Nyilatkozatot is fogal­­mazgattuk Bíró Zoltán, Für Lajos és Kiss Gy. Csaba társaságában. Mindenek voltunk, csak Ala­pító Atyák nem. Alapító Atya-e a fő előadást tartó Pozsgay Im­re? Zavarban vagyok. Az igazság valahol a kép­ről való kisatírozás és az alapító atyaság között van. Pozsgay Imre nélkül nincs, vagy nincs ilyen jelentősége Lakiteleknek. Részvétele, majd a la­kiteleki eseményeknek a Magyar Nemzetben való publikálása tette országos, sőt, nemzetközi hatá­súvá a Lakiteleken történteket. Kisatírozása 1990 elején nemcsak méltatlan, hanem nevetséges is. De Pozsgay nem volt és nem is akart Alapító Atya lenni. Ennél többre, illetve kevesebbre tar­tott igényt. Többre, mert az MDF helyett, mellett egy reformszocialista pártot akart, azt tartotta az átalakulás fő előrehajtójának. Az MDF-et e párt egyik társmozgalmának, népfrontjának tekintette. Ezért kevesebbet is kívánt az MDF-től, mint az Alapító Atya cím. Elég volt számára, hogy elin­díthatta és részben ellenőrizhette a mozgalmat. És végül, nem volt Alapító Atya Gombár Csaba sem, aki ugyan többször együtt üldögélt az alapí­tókkal, és megtartotta külön felkérésre referátu­mát, de sohasem vált a belső kör részesévé. Maradnak Alapító Atyáknak a következők: Bí­ró Zoltán, Csengey Dénes, Csoóri Sándor, Csurka István, Fekete Gyula, Für Lajos, Kiss Gy. Csaba, Lezsák Sándor. A kerék gyorsan fordul. 1993 kö­zepén Bíró Zoltán egy másik párt vezetője, Csen­gey Dénes halott, Csoóri Sándor visszavonult, Csurka Istvánt kizárták, Fekete Gyula más párt­hoz állott, Für Lajos háttérbe szorult, Kiss Gy. Csaba visszavonult, s egyedül Lezsák Sándor ma­radt a csatatéren. Öt év. Nagy idő. Mostanában ti­zenötnek számít. KÖZÖS VILÁG Mi kötötte, s mi választotta el egymástól őket? Miért éppen ők? Valamennyien lentről jöttek. Többségük erős protestáns és plebejus indulatok­kal, sérelmekkel megterhelve. Utálták az urak Magyarországát. Gyűlölték a katolikus klérust. S előítélettel viseltettek az „idegen” várossal szem­ben. Mindannyiunknak van valamiféle erős katar­zis-élménye. Ez a megtisztító-megváltó élmény kettős. Egyfelől magyarság-élmény. Másfelől egy történelmi helyzet drámai, vagy kevésbé drámai átélése, átérzése. Ne bolondozzon az úr! Miféle dolog az a ma­gyarság-élmény? Hol lehet azt beszerezni? Pest­erzsébeten vagy Debrecenben, Békésben vagy Csongrádban? No nem gondolok én valamiféle elvontságokra. Be lehetett szerezni ilyen megmá­síthatatlan magyarság-élményt a fronton, azután 1944 őszén bujdosóként és üldözőként. Magyar­ság-élménye támadhatott a malenkij robotra hur­­coltnak éppúgy, mint a svábként kitelepítettnek. Az Alapító Atyák közül 1945 juttatta deklasszált, alsó helyzetbe, az eltitkolás és félelem helyzetébe Csurkát és családját, és ugyanez a ’45 a fel­­emelkedéshez, fej felemeléshez Csoórit, Feketét, Bíró Zoltánt, Für Lajost. Az 1945-ös gyermekko­ri élmények megmásíthatatlanul valamennyiükbe beleivódtak. Egyikük sem azonosult az urak Ma­gyarországával. A jobbágyi düh magyarság­ élmé­nye ez. De katartikus élmény - megírták, el­mondták -, az 1953-tól 1956-ig tartó időszak, az 1956-os forradalom. Csoóri és Fekete önkínzó felismerése, hogy olyan eszmékben hittek és hisznek, amely megrabolja, megkínozza saját vé­reiket. Csurkának, Fürnek az a lelki élménye, ahogy a „magyarok” 1956-ban egymaguk meg­mutatják a világnak. És magyarság-élményükhöz tartozik, hogy ugyanezek a magyarok hogyan hajtják le 1957-ben a fejüket. Mi kötötte a nemzedékekkel arrébb növekedett Csengey Dénest és Lezsák Sándort vagy Kiss Gy. Csabát e magyarság-élményekhez? Tapogatózva, óvatosan bontogatom csomagjukat. Egykorúak vagyunk. Lehetett-e 1956? Aligha. A rossz, sava­ \\v.y •‘VNy rl , m I 'Aliiul ^iMyl ( I ^g*gr . /•■·tSSM ' 1 mPsaHk A i W A 1 ■ ■ WBSfif i»*..- A J ¥ ·~-^T ■ - ■ R Va‚ll‚l^WJ. |i

Next