Kritika 23. (1994)

1994 / 2. szám - Lengyel László: Lelki válság és társadalomépítés

használni az újjáépítésben.­ A magyar nemzet az oroszokat kiverő hős nemzet szerepében rosszul érezte magát. Érthetően. Nem volt az. Bűnös nemzet vagy nemzetet elnyomó idegen csatlósok? Az MDF-kormány bűnök elkövetésével az ide­genek - szovjetek — megbízásából uralkodó nó­menklatúrát vádolta. A bűnösség kettéoszlott: egyrészt egy gyakorlati, jogilag is szankcionálni szándékozott bűnösségre, az ötvenes évek jogsér­tőire, másrészt egy elvi megkülönböztetésre, amely abban fejeződött ki, hogy volt MSZMP-tag nem lehetett miniszter. Ugyanakkor Magyaror­szágon mindvégig óvatosan folyt az ügynök­ ügy, összehasonlítva a keletnémet vagy a csehszlovák gyakorlattal. Az MDF kultúrhar­­cos szárnya - Csurkától Csoórin át Lezsákig - megkockáztatta az „er­kölcsileg széthul­lott nép”, a „mani­­pulál­­h­ató nemzet”, a „fáradt magyarság” lelki magyaráza­tait is, egészen a „bűnös nép” kimondásáig, amelyben az elmúlt negyven évet mint akart-aka­­ratlan nemzeti kollaborálást írják le, ahol az ide­gen uralmat nemcsak a szovjet tankok, de az amerikanizált fogyasztói elnemzetietlenítés és a zsidó-ávós kultúrnokok idegen ravaszkodásai is előidézték. És ehhez járult az az állítás, hogy a magyar, a keresztény kisebbséggé lett saját hazá­jában, elvették tőle szellemi és anyagi javait. Megoldásként, megtisztulásként egyrészt az igazságtétel adatott meg, amit hol Justitia-tervvel, hol Zétényi-Takács-törvénnyel, hol ilyen-olyan tüntetéssel próbáltak keresztülvinni. Mindez nem váltott ki általános társadalmi támogatást, s főleg nem okozott felszabadító érzést. Másrészt megje­lent az a követelés, hogy foglaljuk vissza a szelle­mi tereket - elsősorban a nemzeti médiumokat -, s vegyük vissza a nómenklatúra-burzsoáziától sa­ját nemzeti javainkat. Az utóbbi „igazságtétel”, hogy a kommunista-zsidó sajtótól vissza kell venni a szót, illetve a kommunista párttitkároktól, tsz-elnököktől, vállalatigazgatóktól a keresztény középosztálynak el kell privatizálnia a vagyont, ugyancsak ellenérzést váltott ki. Miért? Miért nem vált be a nemzeti konzervatív, illetve a szél­sőjobb kultúrharc? Miért nem azonosult ezzel a társadalom? Feltevésem szerint azért, mert a magyar társa­dalom döntő többsége a Kádár-rendszert hibás­nak tartotta, de nem bűnösnek.­ Vezetőit nem sze­rette, de nem is gyűlölte. A hatalmat nem tekintet­te idegen hatalomnak, a vezetőket sem szovjet megbízottaknak. A rendszert nem azonosította a kommunizmussal, a párttagokat a kommunisták­kal, a bolsevikokkal. A társadalom számára nem a kommunizmus bukott meg - az már megbukott 1956-ban -, ha­nem a Kádár-rendszer a maga fogyasztói szocia­lizmusával.­ A magyar társadalom nem tudta el­nyomónak tekinteni a 870 ezer párttagot. Nem­csak azért, mert nem is voltak azok, hanem mert a párttagság és a pártonkívüliség között egyálta­lán nem húzódott mély politikai szakadék, il­letve a párton belül le­galább olyan mélyek voltak az ellentétek, mint a párton kívül.­ A Kádár-rendszert az fuccsoltatta be, hogy a társadalom hatékonysá­gi versenyre késztette a piacgazdasággal és nem a hagyományos tervgazdaságokkal, s míg az utób­biban győzedelmeskedett, az előbbiben veszített. Ennek a bukásnak a társadalom hatékonysági és szakmai okokat tulajdonított, nevezetesen, hogy a párt által vezetett gazdaság és társadalom képte­len önkorrekcióra, párbeszédre, a szakértelem be­fogadására. Üldözésnek a Komócsin-pártbizottsá­gok önkényét, a szakmai üldözést, a kritikai gon­dolkodás elleni fellépést, a tehetség félreszorítá­­sát, a kontraszelekciót tartotta, és nem a negyven vagy ötven évvel korábban elkövetett jogtalansá­gokat. Következésképpen büntetésnek is inkább Komócsinok és Pap Jánosok nyugdíjba zavarását, a rossz bankár szakmai büntetését, az ostoba is­kolaigazgató félreállítását, a párttitkárság alapján előrejutok közmegegyezéssel való eltávolítását gondolták, mintsem 70-80 éves rozzant öregek jogi elítélését azért, mert apáikra, nagyanyáikra rálövettek. A magyar társadalom lelki válságát három do­logra vezethetjük vissza. Egyrészt arra, hogy a magyar társadalom a nyolcvanas évek elejére úgy érezte, a csúcsra jutott, Kelet-Európa leggazda­gabb, legszabadabb társadalmává és gazdaságává lett. A magyar kisember azt élte át, hogy pénze, útlevele, autója, utazásai, háza a legirigyeltebb e tájon. Ilyen felsőbbségi élménye évtizedek, s tán évszázadok óta nem volt. S ez a nyolcvanas évek végére megrendült, veszélybe került. Kiderült, hogy a magyar társadalom is bejuthat a keleti zó­na általános válságába, hogy végleg kikerülhet abból az Európából, amelynek sarkában már megkapaszkodott. Másodszor, az elmúlt húsz év alatt kialakított biztonság, előrelátható távlatok, tervezhető élet, szakmai és emberi értékek kérdőjeleződtek meg. Ebben a húsz évben elhihetővé vált, hogy munká­val, ha lassan is, előre lehet jutni, hogy a tudás­nak van értéke, hogy a ház felépíthető, s a gyere­ket van miért iskolába adni. A nyolcvanas évek végére az döbbentette meg a magyar kisembert, hogy hiába dolgozik, hiába öli valamibe tudását, ettől még az egész nem működik hatékonyan. Vagyis az derült ki, hogy nem lehet egy országot „háztájiban”, „hétvégén”, kisem­ber-logikával építeni, ha azok ott fenn el­rontják. Harmadszor, lelki válságot okozott, hogy ismét társadalmilag, közösségileg kell valamit tenni, amikor az elmúlt évtizedek az egyéni és családi, a műhely és a tantermi szintű cselekvés­hez szoktatta őket. A lelki válság nem váltott ki tömeges hiszté­riát. Olyan hisztériát, amilyet Kelet-Európa leg­több országában tapasztalunk, s amely a délszláv háborúhoz, a moszkvai puccsokhoz és válságok­hoz, a romániai bányászrohamokhoz és marosvá­sárhelyi dühökhöz stb. vezetnek. A magyar társa­dalomban folytatódtak a velleitás, az akaródzás nyolcvanas években kialakult mozgásai.10 Egy nemzet lélektani átformálódásához szük­ség van arra, hogy a közös élmény valóban közös legyen, s a társadalom tagjai az adott kérdésekben érezzék az összetartozást. Az Antall-kormány ál­tal választott „élmények” nem voltak a többség által átélhetők. Trianon és a megcsonkítottság él­mény hihetetlenül távoli. A 15 milliós magyarság együttes szívdobbanása nem közösségi élmény, a celldömölki lakatos nem érez magyarság-alapon közösséget a székely kubikossal és a kárpátaljai buszsofőrrel. De nincs közösségi együttérzés az 1947-ben földjüket vesztettekkel kapcsolatban sem, így a társadalom többsége nem érez készte­tést „új földosztásra”. Nem jobb az eset 1956-tal, amelyet a népesség többsége nem, vagy alig élt át, amellyel nem képes azonosulni. Bánhalmi János felvétele KRITIKA Megújulás vagy visszatérés A Kádár-kor hanyatló szakaszában, a nyolcva­nas évek végén, reformeszmék és ideológiák töl­tötték be az önazonosítás szerepét. A társadalom változást akart, a változást a reformokkal kap­csolták össze. A szakmai elitek reformokat köve­teltek a saját területükön - oktatásban, egészség­ügyben, gazdaságban, a sajtó területén -, s külön­böző reformprogramokat készítettek. Jelszavuk: szakértelem és demokrácia. A reformatákat összekapcsolta egy közös nyelv, és a hatvanas évek közepe óta számtalan közös élmény.11 Ilyen közös élmény volt a nyolcvanas évekből a Liska­­féle „népi részvény”, „vállalkozói szocializmus”, ilyen a reform-közgazdászok mozgalma, ilyen az alkotmányreformba belefogó jogászok, a sajtó­­szabadságért, a „nyilvánosság reformjáért” hábo­rúzó újságírók fellépése. Ez a reformizmus állan­dóan beleütközött a kádári rendszernek nem is annyira az ortodox ideológiájába, hanem inkább a tehetetlenségébe, mozdíthatatlanságába, elmesze­­sedésébe. Ennek a reformizmusnak az ellenzéki mozgalmak részben erjesztői, részben átvevői, részben terjesztői voltak. A legkülönbözőbb szak­mák reformerei a nyolcvanas évek végére át­törtek, és sok tekintetben sikerült eszméiket be­vinni a Grósz-, majd a Németh-kormány gyakor­latába.12 Az MDF-kormány nem tudta eldönteni, hogy az előretekintő „nyugodt erő”, vagy a múlttal ra­dikálisan szakító szellemi erő legyen. Az első esetben folytatható és meghaladható lett volna a Kádár-kor reformvilága, amennyiben a szakmai reformoknak intézményi kereteket biztosítanak, illetve a parlamentáris demokrácia jogállami 14

Next