Kritika 25. (1996)

1996 / 1. szám - P. Müller Péter: Havel, Mrozek és Örkény a brit színpadokon

A hatvanas-hetvenes évek kelet-közép­­európai drámairodalmának legjelentő­sebb képviselői Václav Havel, Slawo­­mir Mrozek és Örkény István. A kelet­­közép-európai dráma megújításában betöltött sze­repükre, a kor hivatalos művészetpolitikai elveitől eltérő szemléletükre, az abszurd drámáéval roko­nítható ábrázolásmódjukra a Nyugat korán felfi­gyelt. E figyelem egyik jeleként a hatvanas évek­től többször műsorra tűzték darabjaikat. Az Egye­sült Államokban és Nyugat-Európában tartott be­mutatók és a hozzájuk kapcsolódó kritikai vissz­hang teljes körű feldolgozása az előadások nagy száma és az információ mennyisége miatt csak ku­tatócsoportban és számítógépes adatbázison lenne megvalósítható. (Hiszen például Örkény esetében a Tótéknak másfél évtized alatt mintegy ötven kül­földi bemutatója volt, a Macskajáték pedig már tíz évvel ezelőtt elérte a századik premiert.) Az aláb­biakban arra vállalkozom, hogy az európai színhá­zi tradícióban meghatározó és mérvadó szerepet betöltő angol (brit) színházi fogadtatásról beszá­moljak. Arról, hogy az elmúlt évtizedekben a brit színházak mit játszottak ettől a három kelet-kö­­zép-európai szerzőtől, s hogy a bemutatók milyen kritikai fogadtatásban részesültek. Adataimat az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, az ARTISJUS, és az ITI nyilvántartásaiból és könyv­táraik angol színházi lapjaiból gyűjtöttem. (Itt mondok köszönetet mindhárom intézménynek és az adatgyűjtésben segítségemre volt munkatársak­nak.) A kimutatások és a brit lapok tanúsága szerint a hatvanas évek elejétől a kilencvenes évek elejéig több mint harminc Havel-, Mrozek- és Örkény-be­­mutatóra került sor. Mellettük - ezekből az orszá­gokból - néhány további szerző darabját is játszot­ták. Összesen mintegy ötven bemutatóról található publikált adat. E félszáz bemutató egyik negyede cseh, a másik negyede magyar és a fele lengyel dráma előadása volt. Ezen belül húsz bemutató Mrozek, tizenkettő Havel és négy Örkény darabjá­ból készült. A teatrográfiában a többi szerző bemu­tatóit is feltüntetem, de mivel ezek recepciója igen szerény, és nem tipologizálható, az alábbiakban csak Havel, Mrozek és Örkény fogadtatását tekin­tem át. Az ezekről a brit produkciókról szóló más­fél száz írás között vannak napilapokban megjelent rövid jegyzetek és szakmai folyóiratokban publi­kált hosszabb tanulmányok is. Nemcsak az írások terjedelme nagyon különböző, hanem a mennyisé­ge is. Az egy bemutatóról megjelent egyetlenegy beszámolótól az egy produkcióról írott több mint húsz kritikáig terjed a sor. A bírálatok többsége al­kalmi írás, melyek közelebb állnak a mindennapi élet ízléséhez és értékítéletéhez, a közönség reak­ciójához, mint a szakszerű értelmezéshez, vagy a színháztudomány fogalmaihoz. Az ezekből az írá­sokból rekonstruálható kritikai fogadtatás csak vi­szonylagos következtetésekhez vezethet, a recep­ciónak csak közvetett képét rajzolhatja meg. Időpontok és helyszínek A három drámaíró jelenléte a brit színpadon nem volt folyamatos. Műveik inkább alkalomsze­rűen vagy „fürtökben” kerültek bemutatásra. Ör­kény drámáit csak a hetvenes években (1972-73, 1975, 1978) játszották, Havel darabjai a hetvenes években (1970-72, 1978), és a nyolcvanas évek végén is jelen voltak (1987-1990). Mrozek, a Nagy-Britanniában leggyakrabban játszott kelet­­közép-európai drámaíró szinte folyamatosan szín­padon volt: előbb a hatvanas évek közepétől egy évtizeden át, majd a nyolcvanas évek közepétől egészen máig­ (1964-69,1971-76, 1981,1985­). 1972 volt az egyetlen évad, amikor mindhárom drámaíró műveit játszották a szigetországban. Örkény esetében a drámái iránti brit érdeklődés meglehetősen szerénynek bizonyult. Kilenc drá­mája közül mindössze hármat mutattak be, s közü­lük is csak a Macskajáték tett szert némi hírnévre. A Pisti a vérzivatarban, a Kulcskeresők és a For­gatókönyv mindmáig ismeretlenek a brit közönség számára. Havelnek öt egész estés és három egyfelvoná­­sos drámáját játszották. A Kísértés világpremierje 1987-ben a stratfordi Royal Shakespeare Com­­ pany-ben (a továbbiakban RSC) volt. Arról nem találtam adatot, hogy a Kerti ünnepély­t bemutat­ták volna, de Havel mindhárom alkotói korszaka így is jól reprezentált. Három hatvanas évekbeli drámájából kettőt bemutattak, a hetvenes években írott összes fontosabb egyfelvonásosát színpadra állították, és a nyolcvanas években született jelen­tősebb drámái közül is hármat előadtak. Mrozek olyan sok darabot írt e­lő három évti­zed során, hogy nem várható el munkásságának teljes körű jelenléte. A húsz brit bemutató között négy egész estés drámája (Rendőrség, Tangó, Vác­lav, Emigránsok), és öt egyfelvonásosa szerepel (A nyílt tengeren, Bűbájos éj, Mulatság, Károly, Egy nyári nap). Ez a kilenc dráma Mrozek drámaírói munkásságából az 1958-tól a hetvenes évek máso­dik feléig terjedő időszakot képviseli. Ezen belül is a kilenc drámából hat Mrozeknek a hatvanas évek közepéig tartó első írói korszakából való. Az időtényezővel összefüggésben fontos meg­jegyezni, hogy a legtöbb előbb felsorolt dráma csak nagyon rövid ideig volt műsoron. Örkény Macskajátéka 1972-ben, és a Vérrokonok 1978- ban például csak öt, illetve hat előadást ért meg (ugyanez vonatkozik a korszakban bemutatott töb­bi magyar drámára is). Mrozek Egy nyári napja csak 1985. január 29-től február 9-ig futott. Felújí­tásra csak nagyon ritkán került sor. Havel 1987- ben bemutatott Kísértés című drámáját a követke­ző évben, Mrozek Tangóját pedig az 1966-os első színpadra állítást követően 1969-ben újították fel. A kelet-közép-európai drámaírókat bemutató brit színházak földrajzi és intézményi helyzetük szerint is csoportosíthatók. A produkciók kéthar­mada Londonban jött létre. A legtöbb (két-három) darabot bemutató színházak az Orange Tree, The Questors, a Travers (Edinburgh), a Theatre Clwyd (Wales) és az RSC voltak. A színházak jelentős ré­sze amatőr vagy félamatőr társulat volt, előfordul­tak alkalmi együttesek is, melyek ezeket a darabo­kat többnyire kis előadótermekben, stúdiókban mutatták be. Ez azt jelzi, hogy a kelet-közép-euró­pai dráma mindenekelőtt a kísérleti és a stúdiószín­házak keretében jelent meg, s így hatása is szűk körben, egy rétegközönség különleges érdeklődé­sét kielégítve érvényesült. Minthogy nem csupán a három drámaíró mun­kássága különböző, de műveik is sokfélék, egyedi­ek, tanulságos megvizsgálni azt, hogy a kritikusok milyen általános esztétikai és műfaji sajátosságok példáiként vagy képviselőiként közelítették meg a szerzőket és darabjaikat. Bemutatóik számának növekvő sorrendjében előbb Örkény, majd Havel, és végül Mrozek színházkritikai fogadtatását is­mertetem. Örkény Az Örkény Macskajátékától írott bírálatok számos megjegyzést tar­talmaznak a dráma és cselekményéről. Például: vesztően egyszerű (Daily Telegraph, 1973.10. 30.); „mo­ ­ 30 KRITIKA

Next