Kritika 27. (1998)

1998 / 1. szám - Lengyel László: Ezredvégi béke

KRITIKA erődrendszerhez”, amennyiben Lengyelország, Csehország és Magyarország biztonsági bevoná­sa után megerősíti Európa falait és megpróbálja a védelmi vonala előtti összecsapásokat lezárni. (Ennek megfelelően igyekszik kikényszeríteni a daytoni békemegállapodást Boszniában, Horvát­országban és Kis-Jugoszláviában egyaránt.) Ha a kiterjesztés közben, illetve azután újabb konfliktusok következnének be a falakon kívül, azokra végső esetben a falakon belülről indított fegyelmező akciókkal reagál. Mindennek követ­keztében a posztszovjet köztársaságok, illetve a balkáni országok nem kerülhettek a védműveken belülre. A NATO-orosz megállapodás és a madridi NATO-határozat a NATO bővítéséről Málta má­sodik, lezáró fordulója. Az amerikai-orosz pak­tum teljes mértékig Máltát másolja: Oroszország belemegy a NATO lengyel, cseh és magyar kibővítésébe, cserébe a jelcini Oroszország gaz­dasági stabilizálásáért és nagyhatalomként való elismeréséért. Innentől kezdve minden a szimbo­likus politizáláshoz tartozik: az Egyesült Államok és a NATO, illetve az európai hatalmak és az EU meghirdethetik a kiterjesztés második, harmadik fordulóját, vigasztalhatják politikai gesztusokkal a kívül maradókat, Oroszország pedig elmondhat­ja, hogy nem helyesli a kiterjesztést, és megkap­hatja felvételét a G-7-be, fenyegetőzhet és átko­­zódhat. Az Egyesült Államok az Oroszországgal foly­tatott kemény alkuban megtanulta, hogy e regio­nális nagyhatalom jelenlegi és jövőbeni befolyási övezete meddig terjedhet, és Oroszországgal megértette, hogy az Egyesült Államok se a dél­szláv béketeremtésben, se a „szerencsés hár­mak” NATO-bevonásá­­ban nem fog engedni. Az Európai Unió nagy­hatalmainak - Néme­tországnak, Franciaor­szágnak és Nagy-Bri­­tanniának -, illetve ma­gának az uniónak a ren­dezési folyamatban a másodhegedűs szerepe jutott. Az Európai Unió amszterdami csúcstalál­kozója azt bizonyította, hogy az 1989 utáni nyugat-európai integrá­ció is új szakaszba ér­kezett. Az Európai Kö­zösséget, majd az Euró­pai Uniót vezérlő, Maastricht szellemét képviselő német­francia nagyhatalmi páros mindkét tagja megin­gott. A német CDU-CSU-koalíció „béna kacsa” időszakba jutott, a német politika elveszítette of­fenzív jellegét. (Kohl kancellár még soha nem ját­szott ennyire alárendelt szerepet, mint Madridban és Amszterdamban. A Waigel-féle adóreform el­bukott, a CDU politikailag kifáradt.) Franciaor­szágban az előrehozott választások a jobboldal bukását hozták és ismét politikai társbérlet jött létre. Egyedül a brit munkáspárti kormány lendült offenzívába és állított helyre egy amerikai-brit atlanti szövetséget a madridi csúcson. Az Európai Unió és nagyhatalmai nemcsak az Öböl-háborúban és a délszláv konfliktusban, ha­nem a máltai-madridi-amszterdami „békékben” ismét bizonyították, hogy gazdaságilag óriások, ám politikailag és katonailag törpék. Ez a tudat­hasadásos szerep Európában tartós lehet. A keleti kiterjesztés egyre kevésbé kívánatos az európai nagyhatalmak számára, és még kevésbé az EU fejletlenebb országainak. Az Amszterdam óta be­következett események arra utalnak, hogy még Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovénia, illetve Észtország is sok az Európai Uniónak, nemhogy a többiek. A záró megállapodás mégis Németország belső körét öleli fel, s végső soron Németország­ra, és a Németország vezette Európára fogja hagyni a társadalmi és gazdasági konszolidáció véghezvitelét. Mi magyarok európai és német ré­gióban élünk. A NATO-orosz megállapodás, a madridi és az amszterdami döntések történelmi jelentőségűek mind a nagyhatalmak, mind a kelet-európai álla­mok számára. Évekre, sőt évtizedekre eldöntik a „bevontak” és a „kívül maradók” társadalmi, po­litikai, gazdasági pályáját. Az 1997-es madridi és amszterdami döntéseket ugyanúgy fogjuk emle­getni, mint a versailles-i, a trianoni vagy a jaltai békéket, megállapodásokat. A madridi és az amszterdami döntések lezárták az átalakulás kül­politikai szakaszát, létrejött a konszolidáció nem­zetközi erőtere. ,visegrádi Hármak ” „A fő kérdés..., hogy mi volt a valóban elke­rülhetetlen a döntő nemzetközi tényezők összha­tása folytán, és mi az, ami annak érvényesülése során, bizonyos­­ olykor igen szűk korlátok közt helyi politikai akciókkal mégis elkerülhető, vala­mennyire módosítható.” Kosáry Domokos: A chilloni fogoly (1958) „Hogyan éljek?” - kérdezzük Európától. „Ho­gyan éljünk?” - írnának vissza, ha őszinték lenné­nek önmagukhoz és hozzánk. Helyette menetren­dek és kérdőívek, magabiztos kiküldöttek és hatá­rozatok jönnek. De ami ennél fontosabb: életfor­mák és életmódok hatnak ránk, valamint az ide települt kisebb és nagyobb tőke befolyása. Magyarország a Visegrádi Hármak egyikeként jut az ezredfordulón az európai küszöbre. Nem önerőre támaszkodik, nem orosz és balkáni mo­dellbe és befolyási övezetbe csúszik, hanem meg­kapaszkodik Európa alján. Ez a legkevésbé rossz. Már-már jó. A madridi és az amszterdami döntések szerint Magyarország (10 millió), Csehország (10 mil­lió) és Lengyelország (38,521 millió) bejutnak az euroatlanti szervezetekbe, a nyugati gazdasági, politikai és katonai védművek mögé.­ Feltehetjük a kérdést? Mekkora szerepe volt mindebben az el­kerülhetetlen nemzetközi tényezők összhatásának - a három ország elhelyezkedésének az e századi békerendszerekben, geostratégiai elhelyezkedé­süknek, az amerikai-orosz viszonynak, az ameri­kai-európai viszonynak, a nemzetközi tőke beha­tolása mértékének, a többszázados kelet-közép­­európai civilizációs történeti hagyományoknak, a szocializmusbeli forradalmaknak és reformok­nak, a legutolsó évtizedek életforma-alakulásának —, s mekkora a helyi erők, az 1989 utáni rendszer­­váltó kormányok és társadalmi, politikai, gazda­sági szereplők magatartásának? És mekkora sze­rep jutott az elkerülhetetlen véletlennek? Miként az 1918-19-es békecsinálásnál, az 1938-39-es müncheni alkunál és a Molo­­tov-Ribbentrop-paktumnál, majd az 1944-47-es jaltai, potsdami, párizsi békeegyezményeknél, az 1989—1997-es máltai, madridi, amszterdami ren­dezésnél is jóval nagyobb a nemzetközi tényezők összhatásának, a gazdasági, a katonai és a politi­kai nagyhatalmak szerepe, mint az érintetteké. A Nyugat döntése nem a virtuális Közép-Európát, vagy az Osztrák—Magyar Monarchiát rehabilitál­ta és restaurálta, hanem a közép-kelet-európai ön­álló kisrégiót emelte vissza az „Occidens pere­mére”. Lengyelország, Csehország és Magyarország 1989 utáni kormányai sok hibát követtek el, de nem rontottak végzetesen. Az egyes társadalmak civilizációs hagyományaiknak és a szovjet típusú rendszerben kialakult fogyasztói nacionalizmu­son alapuló mentalitásuknak köszönhetően tar­tózkodtak a nemzeti összeütközésektől.­ Lengyel­­országnak sikerült sokkoló gazdaságpolitikáját viszonylagos társadalmi békében végrehajtania, Csehország békésen vált el Szlovákiától és egé­szen 1997-ig stabil társadalmi és gazdasági fejlődést mutatott, Magyarország pedig megőrizte stabilitását és tőkevonzási képességét, alap­­szerződéseket kötött szomszédaival és segítette az Egyesült Államokat a délszláv háború megoldásában.­ A NATO és az Európai Unió kiterjesztése a há­rom országra akkor is óriási pozitív változás, ha tudjuk, hogy mind a NATO, s különösen az Euró­pai Unió hátrányokat is jelent. A három ország­nak külön-külön és együttesen most kell újrafor­málniuk sajátos lengyel-európai, cseh-európai és magyar-európai, valamint közép-európai társa­dalmi-gazdasági modelljüket. Nincs európai modell, de van osztrák és ír, brit és német, közös-európai, illetve euregionális sajá­tosságokkal. Ezek közé kell beilleszkednie a ma­ga módján a három országnak, nemzeteiknek, ré­gióiknak, politikai és gazdasági kultúrájuk­nak. Ki kell találniuk, hogy mit kíván­nak a NATO-tól és az Európai Uniótól, az Egyesült Ál­lamoktól és az eu­rópai nagy­­h­a ■ ___ _____ talmaktól, hogyan akarnak új szerepükben együttmű­ködni a keleti térség nagyhatal­mával, Oroszországgal, illetve a kimaradó kelet­­közép-európai országokkal és nemzetekkel. De leginkább azt kell kitalálniuk, hogy mit akarnak önmaguktól, milyen szerepet akarnak betölteni az európai és nyugati integrációk, intézmények kele­ti határán. Mindezt nem találják ki helyettük a fej­lett világban.­ Most még inkább rajtunk múlnak a dolgok. A madridi és az amszterdami döntések nem jelentik azt, hogy Lengyelország, Csehország és Magyar­­ország „sínen van”. Mindhárom ország előtt 4

Next