Kritika 28. (1999)

1999 / 5. szám - Balogh Ernő: Melbourne-i anziksz

konvojt. Az Indiai-óceánon a Sydney megtámadta az Emden nevű német csatahajót, melyet sikerült harc­­képtelenné tennie. Egy New South Wales-i kiskatona számára - naplójának tanúsága szerint - a győzelem örömét az tette igazán teljessé, hogy a sikert nem a Melbourne aratta...) A háborús szolidaritás, a közös aggódás a fronton levőkért, a gyászban való osztozás, majd a hősiesség le­gendája teremtette meg az összetartozás - a valamen­nyien ausztrálok vagyunk (s csak utána queenslandiek, nyugat-ausztrálok, victoriaiak stb.) érzelmi, lelki alap­ját. Április 25., a partraszállás napja ezért is válhatott piros betűs ünneppé, sokáig az egyik legj­elentéstelibb évfordulóvá. Gallipoli - pars pro toto - az első világháborús rész­vétel egészének jelképévé vált. Nemzedékeken átívelő emberi-érzelmi jelentősége innen közelítve aligha igé­nyel bármiféle magyarázatot. 1914-18 között több mint négyszázezren teljesítettek katonai szolgálatot, közülük háromszázharmincezren harcoltak külföldi csatatereken, ahol csaknem hatvanezren estek el, és körülbelül százötvenezren sebesültek meg. Ausztrália lakosainak száma - miként erre föntebb már utaltunk - ekkor az ötmilliót sem érte el. Vagyis ez a háború va­lamilyen mértékben szinte minden családot érintett, s alig akadt olyan, amelyiknek nem kellett gyászolnia valamelyik tagját. Az esemény évfordulója hamar nemzeti ünneppé emelkedett, melynek gyorsan kialakult a hagyományos rituáléja: istentisztelet, megemlékezés a hősi halottak­ról, felvonulások az egykori csapatbeosztás szerinti rendben, az életben maradt parancsnokok vezetésével, majd ünneplés késő éjszakáig. Ennek megszervezésé­ben - s egyáltalán a volt frontharcosokról való gondos­kodásban - jelentős szerephez, többek között az állam, az establishment támogatásához jutott a leszerelt kato­nák szövetsége, mely a huszadik századi ausztrál társadalom egyik legkonzervatívabb része lett. A jobboldali politikai elit jó érzékkel használta fel militánsan nacionalis­ta képviselőiket a két világháború közötti munkásság elégedetlensé­­gének kanalizálására, a baloldali mozgalmak, nézetek elszigetelésé­re. Persze a politika, ismerjük ezt, egyébként is az alkalom kisajátítá­sára törekedett, a mindenkori ve­zetők egyetlen évfordulót sem sza­­lasztanak el, minden április 25-én patetikusan szónokolnak az ANZAC-hagyomány megtestesí­tette értékek megőrzéséről. Az ünneplést így idővel szük­ségképp egyre több ellentmondás, visszatetszően képmutató vonás kezdte terhelni.,amikor odamentünk, senkik voltunk. Amikor eljöttünk, híresek lettünk. (...) ANZAC-ka­­tonák. Süket duma. (...) Fényképek az újságban. Híre­sek. Nem ér az egész egy fabatkát sem” - mondja a Gallipolit, majd a második világháborút megjárt öreg harcos, Alan Seymour híres, egy időre a volt fronthar­cosokat tömörítő liga követelésére betiltott, majd ké­sőbb is nagy vitákat kavaró drámájában (Az év egy napja, 1962.). A mű elemi erővel mutatja be az ANZAC-ha­gyomány sötétebb vetületeit, formálissá merevedését, eredeti tartalmainak fokozatos kiüresedését, a fráziso­kat pufogtató ünnepi szónoklatokat, azt, hogy április 25-én a patetikus megemlékezések - a nap fénypontja­ként - országszerte nagy kollektív ivászatokba, a leré­­szegedés infernális jeleneteibe torkollnak. „Soha nem szégyelltem annyira, hogy ausztrál vagyok, mint eze­ken az évfordulókon” - állítja Seymour darabjának egyetemista hőse. De az ANZAC-mítosz jó néhány eleme és repre­zentatív személyisége sértetlenül túlélt minden eddigi kritikai hullámot. John Monash például­­ a róla elne­vezett egyetemen töltjük ösztöndíjas időnket - kétség­telenül ennek a háborúnak az egyik legkiemelkedőbb figurája. Német-zsidó családból származik, ő azonban már Melbourne-ben születik. Az egyetemen mérnöki, jogi és bölcsész diplomát szerez - ez is jelzi rendkívüli intellektuális képességeit. Műszaki és üzleti pályára ké­szül - meg kell élni valamiből -, ugyanakkor kezdettől fogva vonzza a katonai hivatás is. Ausztrália hadba lé­pése után ezredparancsnokként vesz részt a Gallipoli­­akcióban, mely nem igazán ad lehetőséget nem min­dennapi tehetsége bizonyítására. Tiszttársai közül azonban már ekkor kitűnik, méghozzá kétféle szem­pontból is: ellentétben a többiekkel nem akar bármi áron népszerű lenni katonái között, nem keresi társa­ságukat, másrészt minden manővert a lehető legap­róbb részletig átgondol, megtervez, minden adatot fi­gyelembe vesz, majd képes megteremteni a szintézisü­ket; problémamegoldó képessége és műveltsége mesz­­sze-messze meghaladja a parancsnoki kar átlagát. 1916-ban már tábornok, utána - az intrikák ellené­re - az ausztrál-új-zélandi hadtest parancsnoka. Kö­rültekintő, mérnöki pontosságú stratégiájának óriási szerepe van abban, hogy a vezetése alatt álló csapatok elkerülték a fölösleges áldozatokat. Már a felkészítés során is kíméletlenül megkövetelte a fegyelmezettsé­get, a precizitást. Nem csekély felháborodással tapasz­talta ugyanis, hogy a brit tábornokok olykor teljesen esztelenül, a kellő fel­tételek hiánya ellenére erőltetik a tá­madást, iszonyatos áldozatokat köve­telve. Kritikai megjegyzéseit nem rejtette véka alá, ezt a feljebbvalók, kollégák sehol sem szeretik, a katonaság pedig kiváltképp ellentétes a szabad vita szellemével. Főnökei tehát nem na­gyon kedvelhették, ám a katonái foko­zatosan növekvő tisztelettel, egyre fel­tétlenebbé váló bizalommal övezték, mert tudták, amennyire csak lehet, kí­méli őket - az áldozatok száma szinte mindig Monash csapatánál volt a leg­kevesebb. „Gyűlölöm a háborút” - ír­ta valahol, s csak látszólag paradox módon, épp ez avatta igazán alkalmas parancsnokká. Ám a béke barátjaként is ragyogó győzelmek egész sorát arat­ja. Az utolsó nagy német ellentáma­dáskor Amiens-nél a szorult helyzetbe került brit parancsnok így sóhajtott fel, amikor megtudta, hogy Monash csapatai jönnek a segítségére: „Hál’ istennek, az ausztrálokat kapjuk.” Gallipoli másik legendás - és majdnem ennyire is­mert - hőse egy közkatona, Simpson honvéd, aki sza­­nitécként mindig ott volt, ahol a leggyilkosabbá vált a helyzet. A legveszedelmesebb golyózáporba is beme­részkedett, kihozta sebesült bajtársát, felpakolta sza­mara hátára, s vitte a legközelebbi segélyhelyre. Hete­ken át járta a harcmezőket, megállás nélkül - a többi­ek egyre azt találgatták: vajon mikor pihen? Így aztán nem sok esélye maradt a túlélésre, hamarosan a hősi halottak számát gyarapította. A történetben ráadásul még az is különösen auszt­rál, hogy csak eleste után derült ki: neve nem szerepelt az adott körzet egészségügyiseinek lajstromában, ere­deti beosztása máshová szólt, ám ő - ezek szerint - el­döntötte, hogy neki itt az igazi helye, ezt kell tennie, ehhez pedig senkitől sem kért engedélyt, nem magya­rázkodott. Alakja festők sorát ihlette meg, szobra - Simpson és a szamara - ott áll a melbourne-i háborús emlékműnél, életét és legendáját külön monográfia dolgozza fel, nevét a sok-sok történelmi szakmunka, a lexikonok mindegyike megemlíti. Az ausztrál társada­lom egalitarianizmusa persze jórészt csak legenda, ám az tény: a halhatatlanságot az „aussie”-k távolról sem csak a kiváltságosoknak biztosítják. Máig osztatlan csodálat övezi a könnyűlovasság - romantikus kalandregényeket idéző - bátorságát is. Mivel Gallipolinál a veszteségek már az első hetekben hihetetlenül nagyok voltak, ezért erősítésként az egyik legelitebbnek számító egységet, a könnyűlovasság né­hány ezredét is a félszigetre vezényelték. Lovaikat hát­rahagyva gyalogosként vettek részt az egyre öldöklőbb küzdelmekben. Nekik kellett volna elfoglalniuk egy közeli ellenséges vonalat, melyet jól felkészült török géppuskások védtek. (Peter Weir filmjének már emlí­tett befejezése ezt az akciót eleveníti fel.) Az első sor a támadás jelére kiugrott a lövészárokból, s rohamozni kezdett. Gyilkos tűz zúdult rájuk, mellyel szemben tel­jesen védtelenek voltak. Amikor valamennyien elestek, következett a második sor. Majd így tovább. „Miért nem állítják már le őket?” - kiabálta a látványtól sok­kos állapotba került török tiszt.­­ Mire a támadást vég­re lefújták, több száz halott borította a teniszpályányi területet... S mivel az ellenség folyamatosan lőtte a te­rületet, a holttestek sokáig ott maradtak. Horro­­risztikus jelenet: a bajtársak a roham után hónapokkal is nap mint nap láthatták az elesettek csontvázait, raj­tuk a hátizsák, a kezükben a görcsösen markolt szurony. A rohamozó könnyűlovasságiak pontosan tudták, ezt aligha élhetik túl. Értéktárgyaikat gondosan becso­magolva hátrahagyták, némelyikük még írt gyorsan pár sort a szeretteinek. „Fiúk, még körülbelül tíz perc van az életetekből, de én is veletek megyek” - mondta a tisztjük, aki katonáival együtt Gallipoli legendájának egyik középponti alakjává magasodott. „... el nem tudod képzelni, milyen is volt ez. Túl szörnyű, hogy le lehessen írni. ... Esélyünk sem volt arra, hogy bármit is elérjünk, s a legszomorúbb az ezt követő létszámellenőrzés volt, amikor a közel 550 em­berből mindössze 47-en válaszoltak a nevük elhangzá­sakor. Amikor a történtekről tudomást szereztem, úgy sírtam, mint egy gyermek” - írta az egyik életben maradt. „Van bennünk valami camus-i beütés” - mondta Robert Hughes, a neves művészettörténész az ausztrál mentalitásról. Akkor is vállaljuk a cselekvést, a legna­gyobb kockázatot, akkor sem adjuk fel a küzdelmet, ha az egésznek az égvilágon semmi értelme sincs. Melbourne, 1999. március BALOGH ERNŐ 34 m m­a

Next