Kritika 29. (2000)

2000 / 7. szám - Bóta Gábor: "Lassan minden szépség elhagy". Beszélgetés Bessenyei Ferenccel

2000. július 23 ■ szépség elhagy voltak. Azért volt ez szép, mert hit­tünk benne. Hittük, hogy ezt csi­nálnunk kell, hogy az emberekkel beszélgetni kell. Az egyik faluban, az előadás alatt egy asszonyka­­ drága­­, az első sorban szoptatott. Gyönyörű volt. Olyan helyzeteket éltünk meg, amelyeket nem lehet odaadni semmiért. Ezek kárpótol­tak bennünket, a szörnyű, téli uta­zásokért. Ha mindez ilyen szép volt, miért nem játszottál négy évig, miért nem léptél fel a Nemzetiben? Nem ők hagytak el engem, én hagytam el őket. Nem tudok nyil­vánosan haldokolni. Ez mit jelent? A jelenlegi ábrázatomat árul­jam? Kinek, minek? Hát van nekem tükröm. Férfinak születtem, ami meg most visszanéz rám a tükör­ből, az micsoda? Én saját magamat állítottam le. És akkor elmentem a József Attila Színházba egy elő­adást megnézni. Találkoztam az igazgatóval. Elkezdett beszélni, beszélni, beszélni. Annyi lírai, kedves érvet, szinte szerelmi vallo­mást mondott, hogy hiába ódz­kodtam. Egy ideig mondtam neki, hogy nem vállalok semmit, de az­tán kezdtem kifogyni az érvekből. És akkor azt mondta Léner Péter, hogy a kör bezárult. Én pedig azt feleltem, hogy a kocka el van vet­ve. Már el akartam egy kicsit jönni otthonról. Gyönyörű szép, ahol la­kunk Lajosmizsén. Kinézek az egyik ablakon, erdőt látok. Kiné­zek a másikon, ott is. Az őzikék csapatosan rohangásznak, nyuszik is futkosnak. De mégiscsak faltól falig élek Nincs az agyamnak programja. Már nehezen tudom bebeszélni magamnak, hogy ne­kem még bármit is meg kell csinál­nom. Lehet, hogy ilyen képernyős találkozásból is ez az utolsó. Most is csak azért jöttem, mert nem akartalak megbántani benneteket. Nyilván másokat sem akarsz majd megbántani. Ez nem így van. Tulajdonkép­pen végtelenül el vagyok kesered­ve, mert a mi mesterségünk na­gyon erkölcstelen lett. Ilyen ala­csonyan nem szabad repülni. Ki­szedtük az emberbabából a kócot. Vackot árulunk. Nincsen a lel­künknek, az er­kölcsi energiánk­nak gazdája. Már a Nemzeti Szín­házat is nevetsé­gessé tették, tán azzal a céllal, hogy így leszok­nak róla. Nem szuper McDo­­nald’sot kellene építeni - az isten áldja meg őket -, hanem katedrá­­list. Egy nemzet élethez való jogát a történelmi múlt­­j­­a, és a kultúrája iS adja. Magyaror-­­ szágon magyar-­­ nak lenni erkölcsi és morális kér­dés. Hangsúlyozom, a Nemzetiből katedrálist kell építeni, hogy oda csak lábujjhegyre állt lélekkel le­hessen bemenni. Nagyon szomorú vagyok amiatt, hogy kissé kisza­ladt alólunk az élet. Fölírtam ma­gamnak puskának egy fecnire, Arthur Miller mondatait. „Az erköl­csi világot olyan valóságossá és nyilvánvalóvá kell tenni, amilyen tökéletesen valóságos és nyilván­való az erkölcstelenség.” Még egy idézetet felolvasnék, ezúttal Egressy Gábortól. „A legszentebb eszme a színház, amelyben tetterő van. Elhanyagoltatván az állam ál­tal, táp és gyógyerő helyett erköl­csi dögvészt fog a társadalomban terjeszteni.” És akkor Egressy a képernyőt még nem is ismerte. A színházra áldoztam az életem. Ál­doztam a fenét, boldogan csinál­tam. Megvolt az értelme, az erköl­csi tartaléka az életemnek. Ebből soha nem lehet kigyógyulni. Másutt beszéltél már arról, hogy a Nemzeti fénykorsza­kának azt tartod, amikor Gellért Endre rendezett ott... Gellért Endre nagyszerű gon­dolkodó, teremtő erő volt. Az volt benne a furcsa, ha például hétfőn kérdeztél tőle valamit, csak úgy né­zett rád, nézett és nézett, majd csü­törtökön válaszolt. De addigra már te is kitaláltad a választ. Azon törte magát, hogy mi színészek is rájöj­jünk a megoldásra, mert az a jó, amit mi találunk ki. Nagyszerű volt vele dolgozni. De Ádám Ottóval, Vámos Lacival is jó volt. Ádámmal csináltuk például az Othellót, Vá­mossal a Hegedűs a háztetőm. Állítólag nagyon elszomo­rodtál, amikor azt érezted, hogy Ádám Ottó Othelló rendezésében Jágó kerül előtérbe. Hát gondolhatod. Amikor elő­ször játszottam Othellót, akkor szinte még fiatal kölyök voltam. Aztán eltelt húsz év. A Madách Színházban már meglett férfiként osztották rám a szerepet. Akkor már pontosan tudtam milyen bor­zasztó fájdalmat jelent kételkedni, csalódni valakiben. Azt gondol­tam, hogy még jobb leszek a sze­repben. De éreznem kellett, hogy­­ bármit is csinálok -, a szimpátia Jágó felé fordult. Azt hittem meg­bolondulok, hogy abba kell hagy­nom a pályát. Azt hittem, ekkorát nem tévedhetek. De tévedhettem. Húsz év alatt az történt, hogy már Jágók ültek a nézőtéren. Ennyit ro­hadt húsz év alatt a közéletünk, az egymáshoz való viszonyunk. Eny­­nyit rombolódott a férfi-nő kap­csolat, a szerelem, a tisztaság. De Ádám Ottó egy levélben azt írta neked, hogy köteles vagy nem kételkedni az Othelló-alakításodban. Kö­teles vagy elhinni, hogy az zseniális. Köteles vagy a kollégáknak és a nézőknek előadás után akár kézcsók­ra nyújtani a kezedet. Igen, Ádám Ottó nagyon ara­nyos volt. A produkciót játszottuk Moszkvában, Leningrádban, Né­metországban, Bukarestben is. Ott volt az Othellóból az utolsó elő­adás. Mondtam, hogy amikor ha­zamegyünk, az összes fekete festé­ket bedobom a Dunába. Akkor is vigasztaltak, most is vigasztalnak sokan. Olyan megalázó, amikor megbocsátják azt, hogy élek. De bocsánatot kérni azért a világtól, hogy meghalok, szintén borzasztó. Azt mondtad még a büfé­ben, hogy öregkorában el­hagyják az embert a testré­szei. De látszólag igen jó állapotban vagy. Nézd. Minden olyan gyönyörű. Az ég, az út, a táj, csak éppen szá­momra minden visszafelé megy. Iszonyú végiggondolni, hogy las­san minden szépség elhagy. Ezt nagyon nehéz elviselni. Azért vo­nultam ki a világból, mert nem akarok nyilvánosan haldokolni. Azt sem akarom, hogy azt mond­ják, „na nagyon jól néz ki, a fené­be is, még mindig milyen jól néz ki. Én tudom, hogy milyen voltam egykor. És mások is a múltat vag­dossák mindig a fejemhez. De nem akarok szomorkodni, ezen már csak röhögni lehet. Miközben érzem az emberek szeretetét, és tudom, hogy sok jó dolgot csinál­tam. Kissé magamnak „csináltam” ezt a pesszimizmust is. A fene egye meg. De tulajdonképpen útban vagyok saját magamnak. Nem tu­dok mit kezdeni semmivel. Rakos­gatom a könyveket innen oda, on­nan ide. Színházba még jársz? Azt mondd meg nekem, mi a fenét keresek én a nézőtéren? Hogy kerülök én a nézőtérre? Ez a borzasztó, mászkálni ott az embe­rek közt. Miközben szörnyen sze­retnék segíteni abban, hogy ne hulljunk széjjel, hogy ne aljasod­­junk le egészen. Mutassunk, te­remtsünk inkább példát, legyen erőnk, erkölcsi tartalékunk ahhoz, hogy segítsünk másoknak egy-egy szép mondatot megfogalmazni. Fi­gyelj ide! Hívtak engem is a Dári­­dóba. De Dózsa, Széchenyi, Gali­lei, Görgey, Kossuth eljátszása után nem tehetem. Nem árulha­tom el a szerepeimet... Az interjút készítette: BÓTA GÁBOR A szöveg a Budapest Tévében, a Ta­buk nélkül című műsorban elhangzot­tak rövidített, szerkesztett változata.

Next