Kritika 29. (2000)

2000 / 7. szám - Bóta Gábor: "Lassan minden szépség elhagy". Beszélgetés Bessenyei Ferenccel

22 Eredetileg nem is színész, hanem énekes akartál len­ni. Hódmezővásárhelyen a templomban te voltál a basszus... Bizony isten én voltam... Való­ban énekes akartam lenni, de Hódmezővásárhelyen nem na­gyon lehetett énektanárt szerezni. És közben, amikor már közelebb kerültem a színházhoz, rájöttem, hogy a zene kissé megkerüli az ér­telmet. Azért akartam színházat csinálni, mert gondolatokat akar­tam közölni. Tudtam, hogy nekem ez a dolgom. Ezt már akkor érezted, amikor Szegedre mentél statisztálni? Hogyne, persze. Fölvettek se­gédszínésznek. Majd igen hamar kiemeltek, és jobbnál jobb szere­peket kaptam. Ezek eljátszása köz­ben megéreztem, hogy a színház igen komoly dolog. Az emberi szellem legmagasabb rendű igé­nyei közé tartozik. A színház az emberi szellem tisztessége, az em­beri szellem méltósága szolgálatá­ban áll. Aki gondolkodik, az a színházat nem kerülheti meg. Ez borzasztó felelősséggel terheli a színészt. Rábízzák a világ szellemi energiáit, gondolatait, hogy sze­rezzen érvényt nekik. Ez csodála­tos. Olyan partnereim voltak eh­hez, mint Illyés, Németh László, Katona József, Madách, Vörös­marty. .. Addig, amíg én vagyok a színpadon, azt tehetek, amit akarok. Azt szoktad mondani, hogy este héttől tízig te vagy hatalmon... Éppen ezért iszonyú felelősség egy másik ember agyával, szívé­vel, szellemével, érzelmeivel ját­szani. Ez az elmúlt hatvan év, amit színházban eltöltöttem, olyan nagyszerű volt, hogy két életre va­ló munkát végeztem el. A sors any­­nyira jó volt hozzám, hogy megta­láltak a legnagyszerűbb szerepek. Estéről estére ezeket játszhattam. Arról nem is beszélve, hogy a Nemzeti Színház az akkori politi­kai viszonyok között is vállalta Il­­­lyést, Németh Lászlót, Katona Jó­zsefet. A Bánk bánt harminc évig játszottam. Azt a szörnyűséges küzdelmet, amit folytattam az egész életemen át saját magamért, azért a szellemi energiáért, amit belénk tápláltak a szerzőink, a né­zők igazolták vissza. Érdemes volt élni. A nézők még erőt adnak most is. Bár meg kell neked mondjam, hogy öregkorban nagyon nehéz elviselni a fényt, amit fiatalon gyúj­tottunk. Szörnyű megöregedni, az emlékekkel vacakolni. Nem szereted magad visz­­szanézni? Nem. Nem. Nem. Nem szok­tam. De azért csak nem akarod elfelejteni, hogy mi történt veled... Nem is lehet elfelejteni, de értsd meg, nem lehet az emlékekkel mit kezdeni. Nem is beszélve arról, ak­korát fordult a világ körülöttünk, hogy már lényegében nincs is dia­lógus. Azzal amit én elmondok, már nem tudok kapcsolódni senki­hez. Kivel beszéljek például a Ga­lilei előadásáról? Lajosmizsén, ahol most élsz, azért nyilván sokakkal jóban vagy... Hogyne. Az ottani emberek na­gyon aranyosak. A Csikó kocsmá­ban általában nem is ülünk, csak ott állunk a pultnál, és összevissza dumálunk. Például arról, hogy volt egy mezőgazdasági fölmérés. Be­kopogtak mindenhova. Na az én két kacsám is bekerült a világtörté­nelembe, összeírták őket... De a lényeg, hogy sok gyönyörű dolgot csinálhattam. A szakma vége felé az isten valahogy bekeverte az éle­tembe a Hegedűs a háztetőn című cso­dálatos musicalt. Ez abban az időszak­ban volt, amikor a Nemzetiben nem hal­moztak el túl sok min­dennel. Igen, de Tevje szerepe rengeteg örömet adott. Mindazok a hősök, akiket addig ját­szottam, benne vannak ebben a nagyszerű tejesem­berben. Fantaszti­kus a hite, rémes a megcsalatása. Azzal ajándékozott meg a sors, hogy őt öregségemre eljátszhat­tam. És a dalait elénekelhettem az egész országban. Mikes Lilla, a Ko­rona pódium alapítója, többünk­ből kiszekírozott egy önálló estet, amit tornatermekben, előcsarnok­okban, a legeldugottabb helyeken is előadtunk. Csodálatos estéink „Lassan minden Beszélgetés Bessenyei Ferenccel 2000. július

Next