Kritika 29. (2000)

2000 / 9. szám - TELEVÍZIÓ - Nádra Valéria: Hevenyészni is jó, de...

2000. szeptember CD-n is, a fél évszázaddal ezelőtti gyakorlatnak megfelelően szintén alaposan megkurtítva. Busoni kifejezetten azt javasolta, hogy az is­métléseken túl még néhány variációt is hagyja­nak el. A koncertrendezőnek pedig nyilván el kell töprengenie, meghirdethet-e egy olyan es­tet, amelynek műsorán egy nyolcvan perc kö­rüli hosszúságú darab hangzik el, szünet nél­kül? Mekkora a közönség tűrőképessége? A másik nagy dilemma, milyen hangszeren adják elő a Goldberg-variációkat? (A kérdés persze minden egyes billentyűs hangszerre írott Bach­­műre igaz, hiszen Bach a porosz királyi udvar­ban látott és hallott ugyan egy Silbermann­­fortepianót, de az idén háromszáz éves hang­szer az ő idejében még nem tartozott a zene­szerzői alapfelszereléshez.) Szerencsére ez a kérdés nem kérdés igazán, hiszen játsszák csembalón és zongorán egyaránt. Glenn Gould és Rosalyn Tureck felvételeit tartják a modern hangszeres felvételek közül a legfontosabbnak és a legizgalmasabbnak. Glenn Gould első Goldberg-lemezét a mai középkorú zongora­művész-generáció több tagja is alapvető és meghatározó élményének mondta. Most a fia­tal kanadai Angela Hewitt játssza új Hyperion­­lemezén. A hat partitát tartalmazó albuma volt számomra az utóbbi évek egyik legkelleme­sebb felfedezése. A Goldberg-variációkat ugyanolyan színesen, fantáziadúsan játssza, mint a partitákat. Bach a mindössze tizennégy esztendős kis csembalóvirtuóznak, Johann Gottlieb Goldbergnek írta variációsorozatát, aki - mint az első Bach-életrajz szerzőjétől, Forkeltől tudjuk - egy álmatlanságban szenve­dő grófnak segített játékával az elalvásban. Hogy terápiás célra alkalmas-e Hewitt felvéte­le, nincs kipróbálva, más erényei alapján vi­szont a Bach-év legjobb lemezei között a helye, a szenzációs Hewitt kisasszonyt pedig a már említett magyar hangversenyrendezőknek ad­dig kellene meghívniuk, ameddig még megfi­zethető. /. S. Bach: Goldberg-variációk / Angela Hewitt / Hyperion J. GYŐRI LÁSZLÓ voltak, meg azok is, amikor a halk és félszeg, olykor kifejezetten ügyetlen kérdések nyomán mégiscsak felszakadtak a gátak és mindenféle élménnyel szembesülhettünk­­ valahogy olyan intim módon, mintha baráti társaságban ül­nénk. Ez volt a Lehetetlen? legnagyobb varázsa, ez a fajta civilsége - mert Vámos a sokadik adás után sem tudott, vagy inkább nem is akart ha­sonlítani a profikra. Nem titkolta, hogy őt - mű­soron kívül is - érdekli, amit hall és személy szerint, de a néző nevében kíváncsi. Az eddig elmondottak magyarázzák, hogy amikor ez a műsor megszűnt, a fél ország sajnálta. Hosszas szünet után pedig elkezdődött egy új, másféle Vámos-sorozat az M 1-en. Többé szó sem volt arról, hogy emberekkel ismerked­jünk, emlékeikkel, indulataikkal, érzelmeikkel. Kárpótlásként az új koncepció egy ősi emberi hajlamot és képességet állított az adások kö­zéppontjába: a rögtönzést. Színészeknek kel­­l(ene) pár mondatos vázlat alapján, sőt vázlat­variációk alapján, melyek közül a közönség ta­lálomra választ, jeleneteket rögtönözniük, a sa­ját szavaikkal, miközben egy vaktában kisze­melt zárómondathoz, mint befejezéshez, min­denképpen el kell jutniuk. A magyar színész­társadalom olyan sűrűn telis-teli van nagy és Lapunk támogatói: Nemzeti Kulturális Alapprogram Soros Alapítvány József Attila Alapítvány Szabad Sajtó Alapítvány Pro Renovanda Cultura Hungáriáé Alapítvány és magánszemélyek különféle képességű emberekkel, hogy aki be­hunyt szemmel eldob egy kavicsot, az is fan­tasztikus tehetséget talál el. Az ám, csakhogy a rögtönzés egyfajta speciális adottság - lehet va­laki egyenesen zseniális, attól még nem biztos, hogy egy commedia dell’ artéban is megállja a helyét, így aztán minden adás valóságos lutri: meglepetések sora követi egymást. Van, aki messze önmaga felett teljesíti, addig sosem ta­pasztalt erényei és értékei buknak elő, kiderül például, hogy pompásan fogalmaz, érzéke van a poentírozáshoz és így tovább - mások pedig a szemünk láttára kínálódnak, hiányzik nekik a következetesen végiggondolt, hiteles szituáció, a próba, a rendező segítsége, a megbízható végszó. Akad, aki néhány perc erejéig sem haj­landó komolyan venni a fikciót, kikacsint, húsz másodpercenként leleplezi, sőt hangsúlyozza, hogy ez csak egy játék, amit ők a színpadon je­lenlévő író kedvéért játszanak. Maguk a rög­tönzők általában jól szórakoznak, vagy kedvü­ket lelik abban, hogy aktivizálják a közönséget - ez a szuggesztió azonban a képernyőn innen, csak a felvételen jelenlévőkre hat erősen, a képernyőn túl felnagyítódik az erőltetettsége, sőt, ne adj isten, a művész magamutatogatási vágya. Nem véletlen, hogy a rögtönzés szi­nonimái között számos negatív kifejezés is fel­bukkan: a hevenyészettség, az elkapkodottság, az összecsapottság is kísérőjelensége lehet az ilyen produkcióknak - csakúgy persze, mint a nagy ritkán kipattanó „isteni szikra”. Valamit mindebből alighanem Vámos is érezhet, mert immár a Lehetetlen? egykori erényeit próbálja összepárosítani a Rögtön! tagadhatatlan (bár ritkábban mutatkozó) értékeivel. Gyakorlatilag ez annyit jelent, hogy a kitalált (és szükségkép­pen sablonokra, ismert patentekre épülő) jele­netek helyett vissza akar térni a valakivel (adott esetben valamelyik közreműködő művésszel) a valóságban megesett történetekhez. Az em­lék azonban intim műfaj, legalábbis úgy tűnik, jobban tündököl, ha csendesen elmondják, mint akkor, ha „feldrámásítva” eljátsszák. NÁDRA VALÉRIA Hevenyészni is jó, de... S­ zűnni nem akaróan harsogó, végletekig tarka, egyik sztárt a másik sarkára léptető, minden másodpercben valami extremitást kínáló show-műsorok között pár évvel ezelőtt Vámos Miklós „Lehetetlen?”-je épp azzal keltett feltűnést, és vonzotta magához a nézők megle­pően nagy tömegét, hogy csendes, szerény, sőt szegény műsor volt, alig történt benne más, mint alkalomról alkalomra egy-egy csoda. Már­mint az, hogy egy ember, aki önmagáról me­sélt, kinyílt, megmutatta magát, és a néző pon­tosan tudhatta, mikor őszinte, mikor „igazít” a valóságon, mikor döbben rá mesélés közben, hogy ami éppen a nyelvére kívánkozna, azt jobb elhallgatnia. Ezek is ragyogó pillanatok Előfizetőknek számonként 167 Ft MEGRENDELŐLAP Megrendelem a KRITIKA című lapot ..................................................pld-ban, az alábbi címre: Megrendelő neve: .......................................................................................................................................... Címe (város, kerület): .................................................................................................................................. (utca, ter, ltp.) ............................................................................................................................................... (emelet, ajtó). ................................................irányítószám: ................................................................. Előfizetési díj egy évre: 2004 Ft fél évre: 1002 Ft negyed évre: 501 Ft Az előfizetési díjat a részemre küldendő átutalási postautalványon egyenlítem ki. aláírás A megrendelőlapot borítékban, bérmentesítve az alábbi címre kérjük feladni: Hírlap-előfizetési és Lapellátási Iroda - 1900 Budapest, Lehel u. 10/A 47

Next