Kritika 29. (2000)

2000 / 11. szám - TELEVÍZIÓ - Nádra Valéria: Valós álságok

46 DIGITAL A | |i > M • ■ STEREO | Ja/Y HCD 31591 CHUBERT nPIANOn . SonataS Í IN E MAJOR D.459 IN F SHARP MINOR D.571 PH ^ IN C MAJOR D.279 MALCOLM BILSON hatatlan érdemei vannak a régi billentyűs hang­szerek divatjának megteremtésében, kiadta a maga rekonstruálta szonátatöredékeket. De az övén kívül még sok más rekonstrukció is léte­zik. A töredékeket műsorra tűző művészek kö­zül többen úgy gondolják, addig játsszák a da­rabot, ameddig Schubert lekottázta, mondván, hogy végeredményben még mindig ez a legbe­csületesebb megoldás. Rohmann Imre 1999 te­lén néhány saját maga által készített rekonst­rukciót adott elő a Zeneakadémián. Szerinte - fejtette ki nekem adott interjújában - Schubert mindig a reprízig hagyta töredékben a szonátá­kat, ahonnan a visszatérés nem okozhat prob­lémát. Malcolm Bilson, aki most új lemezén né­hány tételt saját kiegészítéssel játszik, úgy véli, „a probléma kezelése legalább annyira csüg­­gesztő, mint lelkesítő feladat, annak próbája, értjük-e Schubert invenciózus és gyakran meg­hökkentő zenei nyelvét, és képesek vagyunk-e idiómái szerint gondolkodni.” A művész meg­oldása gyakorlati, nem lelkesedik a félbeha­gyott szonátatételekért, s amikor kiegészíti, be­fejezi a félbehagyott tételeket, azt teszi, amit íz­lése és személyes, az interpretációhoz kapcso­lódó döntései diktálnak. Schubert: Zongoraszonáták 6. (Malcolm Bilson, Hungaroton) A szeptemberi holland-magyar régizenei fesztiválon Lucy van Dael amszterdami illetősé­gű hegedűművész-tanár arról beszélt, mostaná­ban a legtöbb növendéke Olaszországból érke­zik. Viszonylag későn juthatott el a historikus előadásmód Itáliába. A régizenész-mozgalom a hatvanas években elsőként Hollandiában és Ausztriában jelentkezett, majd az angolok jöttek szenzációs előadásaikkal. Lehet, hogy közben titkon izmosodott Olaszországban is a histori­kus gyakorlat, de erről viszonylag keveset hall­hattunk. Aztán mintha megelégelték volna a szemlélődést, nekigyűrkőztek a fiatal olasz régizenészek és megmutatták. Az utóbbi évek­ben alighanem tőlük kaptuk a legizgalmasabb barokk tolmácsolásokat. A nagy felfedezés a milánói II Giardino Armonico volt, elementáris erejű, sodró lendületű előadásaival. Bach Bran­denburgi versenyeiből készített albumuk min­den korábbi felvételénél jobban szemlélteti, mit profitált Bach az olasz concertók tanulmányo­zásából. Engem a kicsit később feltűnt együttes, a Rinaldo Alessandrini vezette Concerto Ital­­iano-lemeze ejt most egyik ámulatból a másik­ba. Vivaldi két szakrális műve, a jól ismert Gló­ria (RV. 589­) és egy Magnificat szerepel rajta két versenymű társaságában. Első hallásra nem is hiszünk a fülünknek: a tempókat másfélszer­­kétszer gyorsabbnak érezzük a megszokottnál, de aztán azonnal magával ragad bennünket az előadás lendülete és virtuozitása és perceken belül meggyőz: ez az igazi, amit eddig például a legnagyobb angol és holland historikusoktól hallottunk, tiszteletre méltó, csak milyen kár, hogy nem olaszok... Ez az új lemez és a mind is­mertebb új olasz régizenészstílus alighanem alapvetően fogja megváltoztatni mindazt, amit erről a zenéről gondolunk. Vivaldi: Gloria, Magnificat, Concerti (Con­certo Italiano, Alessandrini) Opus 111. Kurt Blaukopf magyarul is megjelent Mah­­ler-monográfiája idézi Alban Berg és Anton Webern levélváltását. Webern arra kéri Berget, intézze el a Dal a Földről ősbemutatójára ké­szülő Bruno Walternis, hadd vegyenek részt ők ketten Mahler művének próbáin. A kompo­nista, aki nem érhette meg a bemutatót, 1909- ben fejezte be a mű hangszerelését, és azzal ad­ta Walter kezébe: ez a legszemélyesebb, amit valaha is írt. A Decca „legendás előadások” so­rozatában most újra a legautentikusabb kézből­­ Bruno Walteréből kapjuk Mahler búcsúját. Egy legendás, 1952-es hangfelvétel új kiadása CD-n, a nem kevésbé legendás és szomorú sor­sú alténekesnővel, Kathleen Féménél, aki­­ mindössze tízéves tündöklő szólistakarrier után fiatalon meghalt­­ a bécsi operaszínpad sztárjá­val, Julius Patzalkal és a Bécsi Filharmoniku­sokkal. A Decca-archívum válogatott kincseit bemutató sorozat új darabjával szinte egyszerre került a boltokba a mű legfrissebb előadása CD-n. Lorin Maazel a Sonynál készített Mahler­­szimfónia ciklusával megmutatta, mennyire avatott tolmácsolója ennek a zenének. Itt a Ba­jor Rádió zenekarát vezényli Maazel, és napja­ink két ünnepelt Wagner-énekese, Waltraud Meier és Ben Heppnerz két szólista, mindkette­jüket sok felvételről ismerhetjük, s ha hiányo­lunk valamit előadásukból, ha nem érezzük elég átéltnek, sőt kimondottan hűvösnek érez­zük, abban bizonyára szerepe van annak is, hogy legbelül néhány legendás előadás emlé­két őrizzük. Például Bruno Walterét. Mahler: Das Lied von der Erde (Ferner; Patzak, Walter, Decca) Mahler: Das Lied von der Erde (Meier, Hep­­pner, Maazel, RCA) J. GYŐRI LÁSZLÓ FORTEPIANO Ill 2000. november Valós álságok E gy nő, köztéren, körös-körül üvegfalú ka­litkában, valamelyik amerikai nagyváros­ban a járókelők szeme láttára élte életét: bárki a nap huszonnégy órájában megfigyel­hette, hogyan öltözik, eszik, mosogat, sőt vég­zi lentimebb szükségleteit. Tetemes összeg járt ezért, s ha nem is megbotránkozva, de a privát szférájához ragaszkodó európai mentalitás érezhető döbbenetével mutatta be minden ma­gyarországi (királyi és kereskedelmi) televízió ezt a tengerentúli extremitást. Aztán pár hét el­teltével a látottak úgy tűnik, inspirálóan hatot­tak: megszületett a TV 2 „szituációs sorozata”, a Balatoni Napló. Kezdetben persze legalábbis a néző, nem sejthette, hogy ilyesmi készül. Fiata­lokat kerestek, akik még életükben nem jártak a Balatonnál. Amilyen karitatív ötletnek tűnt a felhívás, végtére is egyre több és több olyan ember él hazánkban, aki nemhogy külföldre, de még a honi nyaralóhelyekre sem juthatna el, ha valakik fel nem karolnák. Újabb hetek teltek a képernyőre került hatszor harminc percben valami, amit alkotói „tóparti kalandok, valós helyzetek, valós szereplők” szlogenjével tálal­tak. Három lány és három fiú utazhatott, a stáb költségén „a magyar tengerhez”, laktak, ettek, ittak, szórakoztak, játszottak, pancsoltak - cse­rében csak azt kellett vállalniuk, hogy szobáik­ban „rejtett” kamerát szerelnek fel, amely min­

Next