Kritika 30. (2001)

2001 / 1. szám - Czifrik Balázs: A csöpögő csap - Veres András: Mit várok a jövőtől a magyar kultúrában?

. A politika - panaszoltuk - dur­ván beleavatkozik az irodalom dolgaiba, amikor a saját szája íze szerint jutalmaz és büntet. Nem engedi önálló fórumhoz jutni a kü­­lönféle író- és kritikuscsoportokat, irányzatokat, mert attól fél, hogy a kulturális pluralizálódás átterjed a politikára is. Nem a hivatalnak kellene eldöntenie, hanem a kö­zönségnek, hogy melyik könyv, melyik folyóirat, melyik film kell és hogy melyik nem. Idegeinkre ment az ún. „népfrontos” jelleg, amely mindenre rányomta langyos bélyegét, beleértve az ötévenként egyszer, egyetlen alkalommal, a közgyűlésen életre galvanizálódó és a pártállami vezetésben ekkor mindig nagy riadalmat okozó író­­szövetséget is. Különösen nehéz helyzetben volt a mindenkori pályakezdő nemzedék, előfordult, hogy valaki negyvenévesen vagy azon felül is „fiatal” írónak számított. A hatalom valóságos boszorkányüldözésben részesítette a nyugatról importált szellemi divatok (mint az egzisz­tencializmus vagy a strukturaliz­mus) követőit. A pártállam kéret­len gyámolítása infantilizálta az irodalmi és a kulturális életet. A ki­adók, művészeti alapok és más ál­lami forgalmazók monopolhelyze­te pedig anyagilag is kiszolgálta­tottá tette az alkotókat, akiknek ér­dekvédelme nem volt megfelelően biztosítva. Az értelmiség kritikája annak arányában erősödött, ahogy nőtt a hatalom vitaminhiánya. A nyolcva­nas évek historikumához tartozik, hogy a kultúrpolitika nagyobb ütemben csökkentette anyagi tá­mogatását, mint ahogy visszafogta ellenőrző szerepét - ami olaj volt a tűzre a fölbátorodó kulturális élet­ben, ahol egyre több pénzt köve­teltek, és a beleszólás teljes föladá­sát. Egy erősen korrodáló diktatú­rának megvan az az édessége, hogy a hatalom már kienged, de még vannak keretek, az irodalmat és a művészetet pedig valósággal feldobja, hogy ellentmondhat a hatalomnak, amely már nem árthat igazán neki, s így az irodalom, a művészet működése és sikertuda­ta egyaránt biztosítva van. A párt­állam eleve lehetetlen feladatra vállalkozott, amikor homogenizál­ni próbálta a társadalmat és a kul­túrát. A népfrontosságot finanszí­rozni valójában iszonyú tehertétel. Bár a rendszerváltás lehetősége készületlenül érte a magyar értel­miséget is, könnyen talált rá a ko­rábban megkezdett út folytatására, az irányzatokká szerveződésre éppúgy, mint az utolsó politikai ta­buk ledöntésére. Az 1989-es, 1990- es esztendőket alighanem hasonló eufóriával élték meg a magaskultú­ra egyik-másik ágazatában, mint a politikával foglalkozó médiában. Immár nem volt kérdéses a sza­badságjogok biztosítása, s az ala­pítványi pénzek néhány évig ha nem is bőséges, de elégséges anyagi bázist nyújtottak a magán­szerveződésű könyv- és folyó­­iratkiadáshoz. Míg a képzőművé­szek viszonylag korán, a filmesek A pártállami idők durva beavatkozását most a befolyásolás finomabb és álságosabb formája váltotta fel, és a színházi emberek pedig vala­mivel később, addig az irodalmi élet szereplői folyamatosan tapasz­talhatták meg saját bőrükön az ál­lami támogatás részleges vagy tel­jes megvonásának következmé­nyeit. Milyen a helyzet ma? Annyiban föltétlenül, mondhatni, gyökere­sen más, hogy a különféle irányza­tok végre önálló fórumhoz jutot­tak. Sőt jóval több a lap, mint a maga karakterisztikumát meggyő­zően felmutatni képes irányzat. A divatos külhoni eszmeáramlatok (mint a hermeneutika, a recepció­esztétika vagy a dekonstrukció) adaptációja nem ütközött különö­sebb ellenállásba, hacsak abba nem, hogy az őket képviselők szakzsargonját nem mindenki gyomra veszi be. Ám a kétségtelen előny hátránnyal is járt, mivel az új értelmezésirányok jelentkezése immár alig izgat fel valakit is­­ az egyetemek rivális tanszékeinek fa­lain túl. Még szembetűnőbb a változás az induló író- és kritikusnemzedék pozícióját illetően. Az ő lehetősé­gei hasonlíthatatlanul jobbak, mint amilyenek az elődeinek voltak a pártállami időkben. Akkor a politi­ka mesterségesen késleltette a pá­lyakezdők indulását, most - sze­rintem hasonló mesterkéltséggel - preferálja őket a középnemzedék­kel szemben. Egyik esetben sem a tehetség a mérvadó. Más kérdés, hogy mindenképpen szerencsé­sebb a jelenlegi gyakorlat, amikor nem kell évekig vagy akár évtize­dekig várnia egy költőnek az első kötetre, így sokkal nagyobb az esély az igazi tehetségek kibonta­kozására. Az összkép mégsem derűs, ha­nem fölöttébb nyugtalanító. Szín­vonalas folyóiratok tűnnek el, mi­közben kevésbé jók maradnak tal­pon. Nem alakult ki tényleges piac, az olvasók nem képesek eltartani a nekik tetsző orgánumot, így vi­szont a lapok a mindig szűkös álla­mi, önkormányzati és magánalapít­ványi támogatásra szorulnak. Fennmaradásuk legfőbb záloga ér­dekkijáró képességük, kapcsolati tőkéjük. A politika pedig nem siet átfogó kedvezmények nyújtásával a segítségükre, sőt. Felelős pénz­ügyi emberek nyilatkoznak a kul­túra alulfinanszírozásának kény­szerű szükségességéről, miközben virágzik az állami korrupció és pa­zarlás. Tény, hogy az életben mara­dásért folytatott küzdelem nem hagy nagy teret az infantilizálódás­­nak, ám az érdekvédelem ma sincs megfelelően megoldva. Nyilvánvaló, hogy az állandó anyagi gondokkal küszködő lapok könnyebben kézben tarthatók: a pártállami idők durva beavatko­zását most a befolyásolás fino­mabb és álságosabb formája vál­totta fel. Az elmúlt évtizedben nemcsak a politikuspálya bizo­nyult jól jövedelmező üzletnek, hanem a párthoz csatlakozó értel­miségi szerep is. Szabadon válasz­tott kormányaink is szeretnek a sa­ját szájuk íze szerint jutalmazni és büntetni. Ahogy a pártállami idők­ben is volt az írószövetségnek ja­vaslattevő szerepe, de a politikai vezetés mindenkor felülvizsgálhat­ta és módosíthatta a Kossuth- és József Attila-díjra fölterjesztettek névsorát, most az Orbán-kabinet is visszakanyarodott ehhez a gyakor­lathoz. Politikai manipulációnak esett áldozatul az írószövetség is, amellyel szemben egy- vagy kéttu­catnyi tagsággal létesülhettek új írószervezetek. A debreceni irodalmi napokon tartott előadásomban részleteseb­ben elemeztem a magunk mögött hagyott évtized irodalmi életét, s az volt a konklúzióm: a kultúrában mélyebb a „rendszerváltás”, mint magában a politikai struktúrában. Sőt úgy is fogalmazhatunk, hogy a kultúra megújulását tekintve, ha létezik visszahúzó ágazat, hát az éppen a politika. Sajátos vákuum­ba került az irodalmi és a kulturá­lis életünk, mivel már nincs jelen­tős állami és még nincs számottevő magánmecenatúra. (Az egyetlen nagy kivétel, a Soros Alapítvány éppen az elmúlt két évben kezdte csökkenteni támogatásának volu­menét és terét, s azt tervezi, hogy a következő évtized végén meg­szünteti tevékenységét.) S ha mindezt figyelembe véve és végiggondolva arra próbálunk választ keresni, hogy mit hoz a jö­vő a magyar kultúrában, nyilván egyaránt mérlegelni kell a kedve­ző és kedvezőtlen előjeleket. (Amennyire látom, a futurológia sem tud mást tenni - föltéve, hogy ragaszkodik a tudományosság ra­cionalista illúzióihoz­­, mint hogy az ismertet extrapolálja az ismeret­lenre: a múltat a jövőre. A váratlan­nal nem lehet kalkulálni.) Ami valóban visszafordíthatat­lannak tűnő válságban van, az a humanista tradíció. Annak ellené­re így van, hogy mind a mai napig uralja az iskolát, ahonnan most kezd kiszorulni. Természetesen nem kell a klasszicista szabályesz­tétika nézetét osztanunk ahhoz, hogy elfogadjuk a normakövetés lehetőségét és szükségességét - pedagógiai szempontból elkerül­hetetlen az ízlés kifejlesztésében; a normák viszonylagosságának tu­data is csak erre az alapra épülhet. De már eddig is ambivalens volt a viszonyunk az irodalomoktatás­hoz: az oktatási szituáció­­ a ref­­lektálhatóság óhatatlan túlsúlya az élménnyel szemben, s az a körül­mény, hogy a példaként kijelölt művek (konvencionális) jelentésé­nek és értékének belátása (általá­ban) kötelező - legalább részben elidegenítő hatású is. Van az iroda­lom és van, amit olvasunk: élére állítva így foglalható össze a fo­gyasztói magatartás felől nézve az iskolában tanult és a vele szembe­állított populárisirodalom-foga­­lom. A hatvanas évek óta még vesze­delmesebb csábítóként jelent meg a televíziózás, ami néhány évtized alatt az olvasás csaknem teljes visszaszorulását, a funkcionális analfabetizmus ijesztő térnyerését eredményezte. Már akkor is tá­madtak progresszív elmék - ilye­nek mindig támadnak -, akik fé­nyes jövőt, a kultúra új ágazatai­nak kialakulását propagálták és várták a televíziótól. (Ha jól emlék­szem, a frankfurti iskola utolsó mohikánja, Adorno is mintha lépre ment volna ennek.) S hasonló de­rűlátó jóslatok kísérték a videó és az internet színre lépését is. Nem kétséges, hogy ezek a mé­diumok fontos kulturális informá­ciókat is közvetítenek. De miköz­ben a fogyasztó szabad választásá­ra és öntudatára apellálnak, valójá­ban soha nem látott, csak a kábító­szerhez hasonlítható függőséget okoznak. A példátlan tömeghatás lehetőségét természetesen nem 2001. január

Next