Kritika 30. (2001)

2001 / 2. szám - TELEVÍZIÓ - Nádra Valéria: Egy szájból hideget, meleget

2001. február­ i aktivitásában van elévülhetetlen érdeme, de nyomot hagyott a magyar közegben is, hozadé­­ka pedig mostanra az Artpool archívumában akkumulálódott. Mindez az író Géppel című rendezvényen is kellő hangsúlyt kapott. Akárcsak a Szabad Euró­pa Rádió nem mindennapi 1954-es léggömbak­ciója, amikor ballonokkal próbáltak meg erjesz­tő hatású üzeneteket eljuttatni a begubózott célországokba. A müncheni rádió emellett orosz nyelvű bulletint adott ki, valamint a Szovjetunió­ban kiadhatatlan kéziratokat sokszorosított nagy példányban, amelyeket aztán illegális csatorná­kon visszajuttatott a célországba. Ez volt az úgy­nevezett „tamizdat” egyik legfényesebb pillana­ta. A néhai szamizdatkorszak egyik jelszava így hangzik: All You Need Is Typewriter! A ma már egyre inkább emléktárggyá degradálódott írógé­pen jobb híján koncertet adnak elő, szobrot szer­kesztenek belőle. Kattogása halkulóban, aurája pedig szakrális hangulatban sugárzik té és tova. SZOMBATHY BÁLINT Ill Egy szájból hideget, meleget F­ riderikusznak elege lett a szórakoztatásból, annak is a hazai televíziózásban jelenleg dí­vó (s részben általa meghonosított) formá­jából. A harsányságból, a rikító tarkaságból, a mindenáron való bohóckodásból, a reklámízű fogások túltengéséből. Közönség és médiabeli megrendelők ízlése gyakorlatilag egybeesik: az ízlésnek lehetőleg az alsó és nem a felső határát kell súrolni az efféle parádékban. S mivel a mi­énk kicsi ország, ugyanaz a pár tucat sztár járja körbe az összes műsort, erre is rá lehet unni. Friderikusznak csömöre lett - érthető. Neki tud­niillik van hová, van mihez visszatérni az aréná­ból. Hogy mindenképpen váltani akart, egyszer­re két műsorral is tudtunkra adja (ez már valószí­nűleg a show-businessben szerzett spontán be­idegződés) ezt is harsány és (a tárgyhoz képest) rikító reklám adja tudtunkra: a gombócot nyelt torkú bemondó művi megrendüléssel a hangjá­ban, kissé patetikus mondatokban adja a néző tudtára, hogy mostantól egy másik Friderikusz következik. Csipetnyivel zajosabb, csipetnyivel hosszabb ez a beharangozás, mint ahogy az új műsor egyszerűbb, csendesebb, hétköznapibb arculatához illenék. De sebaj, így is öröm, hogy megint lesz Az én mozim. Mert emlékszünk rá, hogy milyen jó volt. Évek múltán is emlékszünk rá: semmi manír, semmi csinnadratta. Csak em­berek, akiknek érdekes a sorsa. Akik hajlandók és tudnak úgy beszélni, mintha nem volna jelen a kamera. Talán tényleg el is felejtették. Ezt vár­nánk most is, mert az ritka tünemény, varázslat. Egyelőre csak néhányat láthattunk az új sorozat­ból - a folytatás remélhetőleg jobban hasonlít majd emlékeinkre. Mert az egyedül élő, önma­gáról gondoskodni kénytelen fiatal lány históri­ája inkább extrém, mint megrendítő. Lehetséges, hogy attól, ahogyan tálalták. Túl sok volt a beál­lított póz, a műviség, a művészkedő vágás, a versbetét, nem éppen életszerű szituációkban, a csinált és nem spontánnak ható feltárulkozás. Félreértés ne essék: fentiek nem egy derék és példásan helytálló ifjú ember kritikája akarnak lenni. Ez a róla szóló portréfilm bírálata. A be­szélgetés intimitása hiányzott, a kis elidegenítő effektusok, talán az a szituáció, ahogyan Friderikusz ráveszi „hősnőjét”, hogy mondja el, ami vele történt, talán a reagálások. Csupa le­szűrt bölcsességet és - amúgy aláírható­­ szen­tenciát hallottunk. Nem ágaskodott a riporter­ben a kisördög, hogy megpiszkálja ezt a maga­­biztosságot, hogy megtudja, nincs-e az egyolda­lú képnek másik oldala is? Az eltökélt mélabú borongós fénye kissé túlságosan rávetült az esetre - élet helyett esszenciát, párlatot kaptunk. Friderikusz mondhatja, hogy most ez Az én mo­zim­­ régi, hűséges nézői tudják, hogy ez még nem egészen az. Jelentkezik ezzel szemben egy másik soro­zattal is, a hét majd’ minden estéjén. Amolyan mellékes, könnyed kézzel fölskiccelt apróság­nak tűnt eleinte a Gyerekszáj című, előbb csak tíz-tíz perces, később - szerencsére - bővített terjedelmű adás, de amióta képernyőn van, ki­derült, hogy igazi esemény. Amolyan holly­woodi receptből merített ötletnek véltük („gye­rek, kutya, fóka - tuti siker”), de más lett belő­le. Aszerint persze, hogy milyenek a gyerekek, akik a stúdióban Friderikusszal beszélgetnek, így is leképezik a mai Magyarország tudatálla­potát, hiszen véleményeikkel, hiedelmeikkel, csacsiságaikkal és elszólásaikkal éppúgy, mint meghökkentő bemondásaikkal, családjuk anyagi vagy társadalmi helyzetére vonatkozó megjegyzéseikkel arról árulkodnak, hogy mi­lyen felnőttek között élnek, milyen tévét lát­nak, miféle iskola „okítja” őket. Van köztük, akinek magamerikálós hangsúlyából, felnőttes szóhasználatukból messziről ordít, hogy beta­nították. És van­­ szerencsére elsöprő többség­ben - olyan hét-, nyolc-, kilencéves, aki fütyül rá, hogy éppen hol és ki kérdezi. Saját vélemé­nyük van a dolgokról, s ha a neveket, évszámo­kat, helyszíneket illetően sok is a tévedés - mi­ért is ne lenne? -, a lényeget roppant pontosan és jól érzékelik a kölkök. Az már, hogy ehhez még szépek és kedvesek is, csak ráadás, mo­gyoró, a hab tetején. Velük beszélgetve Friderikusz is a legjobb arcát mutatja: vitatko­zik, elneveti magát, rákérdez, ugratja őket, cso­dálkozik, kíváncsi - egyszóval semmi lekeze­lés, semmi felnőttes póz, a gyerekek azt érzik, hogy egyenrangú partnerek. Egy szájból hide­get is, meleget is fúj egyelőre a show business renegátja. Amit a Gyerekszájból fúj, ma még az a sokkal, de sokkal szívmelengetőbb. NÁDRA VALÉRIA Előfizetőknek számonként 197 Ft ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------­MEGRENDELŐLAP Megrendelem a KRITIKA című lapot ...............................................pld-ban, az alábbi címre: Megrendelő neve:................................................................................................................................. Címe (város, kerület): .......................................................................................................................... (utca, tér, ltp.) ..................................................................................................................................... (emelet, ajtó). .............................................irányítószám: ............................................................ Előfizetési díj egy évre: 2364 Ft fél évre: 1182 Ft negyed évre: 591 Ft Az előfizetési díjat a részemre küldendő átutalási postautalványon egyenlítem ki. aláírás A megrendelőlapot borítékban, bérmentesítve az alábbi címre kérjük feladni: Hírlap-előfizetési és Lapellátási Iroda - 1900 Budapest, Lehel u. 10/A 1% Ezúton kérjük olvasóinkat, barátainkat és támogatóinkat, hogy személyi jövedelemadójuk 1%-ával támogassák a lapunkat megjelentető Kritika Alapítványt. Adószámunk: 196 6 2 8 24-2­ 41 Lapunk támogatói : Nemzeti Kulturális I?­p. Örökség Minisztériuma Nemzeti Kulturális Alapprogram Djr Soros Alapítvány József Attila Alapítvány Szabad Sajtó Alapítvány Pro Renovanda Cultura Hungáriáe Alapítvány ÉS MAGÁNSZEMÉLYEK

Next