Kritika 32. (2003)

2003 / 5. szám - P. Müller Péter: Színház és (intézményes) emlékezet

. Nem. A filmnézés nekem mindig kötelező penzu­mot jelentett, kivételt képezett a Centro Sperimentale Cinematograficában eltöltött két év, ahol csodálatos vetítési lehetőség volt. Chaplin, Griffith, Dreyer, Bergman filmjeiből rengeteget ta­nultam. Fellinit is szeretem, számomra ő képviseli a latin szellemet. Mit csinál szívesen a szabadidejében? Legnagyobb kapaszkodóm, mindennapi kenyerem a zene. Nagyon szeretek olvasni is. Körülbelül 3000 kötetes válogatott könyvtáram sok darabját még nem olvastam. Azokat is át kellene néznem, amíg még marad valamennyi időm. Foglalkoztatja a halál gondolata? Nem mondom, hogy minden este parolázok vele, de azóta, hogy ’86-ban újraélesztettek, számomra nem probléma, hogy mi lesz odaát. Hívő? Nem voltam sohasem materialista. De nem hittem, hogy ha elmondok néhány üdvözlégyet vagy mi­­atyánkat, attól üdvözülök. Mindig úgy gondoltam, kell lenni valamilyen szellemi erőnek, ami összetart­ja a bolygót, s az egész univerzumot. Mi tudja lelkesíteni? Mindenekelőtt is két kis unokám, s az emberi gesz­tusok. Lakik a házunkban két öregember, talán száz év felé közelednek. Néha elindulnak az utcán vala­hova. Fogják egymás kezét és totyognak előre. Megmelegszik tőlük az ember szíve. Az is lelkesített, amikor a Bartók-filmet fotografálva az egyik hely­színen a digitális, kézi kamerát kezemben tartva, áll­va 180 fokos szögben meg tudtam fordulni. Megszokta az elektronikát? Meg. Eleinte idegenkedtem tőle, néhány éve vi­szont sikerült annyi pénzt összeszednem, hogy vet­tem egy használt camcordert. Időnként a vállamra veszem, felülök egy vonatra - a közlekedés nekem már ingyenes - s járom az országot. Felveszek min­denfélét. Játszom. Camcorderem a maga fantaszti­kus technikai lehetőségeivel igazi kameratöltőtoll. Olyan, amire a rendezők mindig is vágytak. De azért annak örülök, s azért tartom magam szeren­csésnek, hogy még 35-ös filmre dolgozhattam, azt vághattam. Amikor bementem a vágószobába, első mozdulatommal mindig belemarkoltam az össze­­göngyölődött celluloidba s beleszagoltam. Annak a fajta kézműves jellegnek, filmcsinálásnak, ami mel­lett minden nyomás ellenére igyekeztem kitartani, sajnos, vége. S a múlté a celluloid illata is. (1998-2003) GERVAI ANDRÁS Színház é Z eusz az emlékezet istennőjé­vel, Mnémoszünével nem­zette a Múzsákat. A kilenc lány közös elnevezésére a Múzsák szó mellett használtak egy másik kifejezést is, a Mneiait, amely Em­lékezeteket jelent. A művészetek és az emlékezet, ezen belül Thaleia (Thália) és Mnémoszüné a görög mitológiában rokonok. E szerint a nézet szerint az emlékezet hozta világra a színházat. Ugyan­akkor a Múzsák voltak azok, akik lehetővé tették, hogy az emberek képessé váljanak a felejtésre. A Múzsáknak anyja az emlékezet, és lánya a felejtés. A színház kétféle értelemben is az emlékezetre épül. Egyfelől az antikvitásban a színházi előadá­sok az emlékeztetés szerepét (is) játszották, újra szcenírozták a mi­tológia feszültségekkel teli jelenete­it. Másfelől ez a művészeti ág attól az időtől mindmáig arra a tevé­kenységre épül, hogy a színjátéko­sok emlékezetből reprodukálnak mozgást és szöveget az előadás so­rán. Noha a fennmaradt, az (írá­sos) emlékezetben megőrzött drá­mák a szövegbe fagyott színház példái, magáról a színházi műal­kotásról csak igen közvetett módon tudósítanak, hiszen a megjelenítés hogyanját nem tartalmazzák. A megjelenítés mozzanatai ugyanis „ (tünékeny-változékony jellegük­nél fogva) nem rögzíthetők, nem hagyományozhatók, s ily módon nem hozzáférhetők a történész számára (...) Semmiképp sem va­gyunk abban a helyzetben, hogy megvizsgáljuk azokat a perfor­­matív cselekvéseket, amelyekkel a Dionüszosz-színház, a Globe, a commedia dell’arte vagy Moliére társulata vitte színre a szerepek identitását” (Fischer-Lichte, 2001, 13-14.). A színházi előadásról minden néző egyéni emlékeket őriz, ugyanakkor az előadás folyamata kollektív befogadói helyzetben jön létre, amelynek az együttes él­mény is szerves része. A színházi előadás hatástörténete egyesíti magában az egyéni és a kollektív emlékezetet. Az áthagyományozó­­dás, az egymásra következő emlé­kezetek láncolata először az alko­tók oldaláról jön létre. Talán nincs még egy művészeti ág, amelynek történetében az egymást követő generációknak, esetenként a di­nasztiáknak ekkora jelentősége volna, Szophoklésztől és unokájá­tól az Egressyken át a Latabárokig. A színházi tapasztalat átadásá­nak - a megmutatás, a felidézés mellett - az egyik leggyakoribb eszköze a különféle színházi tár­gyú történetek (élmények, emlé­kek) elbeszélése, e narratívák fel­­használása. Ennek kapcsán ki kell térnünk a narrációnak az emléke­zetben játszott szerepére, ami át­vezet az alkotók személyes és csa­ládi emlékezetéből a befogadás és a kollektív emlékezet közegébe. Az emlékezetkutatásban az el­múlt évtizedekben előtérbe került a kollektív emlékezet és a narratív jelleg vizsgálata, valamint az a kér­dés, hogy a múltról tett kijelenté­sek mennyiben tartoznak a fikció körébe. A történettudományban Hayden White elemzései nyomán került előtérbe az a nézet, hogy a történetíró tevékenysége inkább irodalmi jellegű, semmint tudomá­nyos, mivel a történelmi narratívák tartalma legalább annyira kitalált, mint amennyire talált (vö. White, 1997.). Ugyanakkor David Carr ta­gadja a történetírói elbeszélés fik­tív voltát, álláspontja szerint az em­beri tapasztalatok maguk is narra­tív formájúak (vö. Carr, 1999.). Carr szerint az egyéni tapasztalat és emlékezet, valamint a kollektív emlékezet is - természeténél fogva - narratív szerkezetű. Az emléke­zet eleve értelemmel bírónak látja azt, amit a múltból felelevenít, mint ahogy a jelenre irányuló gon­dolkodás is ilyennek tekinti azt, amit tapasztal (vö. S. Varga, 2002, 45.). A (közeli vagy távoli) színház­­történeti emlékezet esetében is azt tapasztaljuk, hogy szinte kizáróla­gos reprezentációs formája a nar­­ráció. Példák erre a tudományos igényű kézikönyvektől a színház­­történeti monográfiákon át a szí­nészportrékig a legkülönfélébb műfajú írások. Az sem véletlen, hogy az elbeszélésformák közül a magyar színház(történet­i gyakor­latban a leggyakoribb típus az anekdota. Amely azonban bár­mely színházi feladatkör betöltőjé­nek állít is emléket, minduntalan összekeveri a magánembert és a Magasiskola 2003■ május

Next