Kritika 32. (2003)

2003 / 5. szám - P. Müller Péter: Színház és (intézményes) emlékezet

2003■ május­ ­ is a hallgató helyezte el a lejátszón a lemezt vagy a szalagot. A rádió­közvetítés megjelenésével azon­ban ez a fajta befogadói kontroll nem volt jelen, és a színházi elő­adás hallgatása során eldönthetet­len maradt, hogy egy éppen most zajló előadásról, vagy pedig egy hangfelvételen rögzített produk­cióról van-e szó (vö. Ausländer, 2002, 16-17). A képi rögzítés a különféle kamera­állásokkal, a több­kamerás felvételek esetében a vágá­sokkal, nézőpon­tok váltogatásával ugyancsak proble­matikussá teszi a színházi előadás műfaji vonásainak, illetve a róla ké­szült (képi) doku­mentálásnak, meg­örökítésnek a kap­csolatát. A közeg, a médium megválto­zásával, a kontex­tus módosulásával újfent felvetődik az a kérdés, hogy az analóg módon vagy digitálisan rögzített, megörö­kített dolog (folya­mat, információ) mennyiben tekint­hető a színházi elő­adás valamiféle reprodukciójának, illetve a sokszorosí­tott változat milyen kapcsolatban áll az eredetivel. Bármi­lyen precíz és fejlett is a technika, a rögzítés lényege szerint közvetí­tés: a maga közvetlenségében megmutatkozó és megtapasztalha­tó színházi előadás helyére egy közvetett, másodkézből való pro­duktum kerül, mely bármilyen szoros kapcsolatban is áll „az ere­detivel”, még­sem az. A technika szerepe az emlékezésben nem írja fölül vagy nem váltja ki a közvet­len személyes vagy kollektív emlé­kezetet. Nem teheti, mert nem fér hozzá a bensőhöz, a szubjektum­hoz, nem fér hozzá az élményhez. „Mindannyian tudjuk, hogy létezik külső és belső tapasztalat, olyan tapasztalat, amely átadható a nyelv közvetítésével, s olyan, amely ki­siklik a beszéd elől. Vagy­­ más­képp - fogalmazva - létezik olyan tapasztalat, amely átadható, s léte­zik egy másféle, amely a test tudá­sa vagy emlékezete” (Kott, 1997, 498.). A testemlékezet Jan Kott ál­tal említett példái - az orgazmus és a halál - mellett ilyen tapasztalat a művészi élmény, az a fiziológiai, zsigerekig ható, nem artikulálható tudás, mely meghaladhatatlan, fe­­lülírhatatlan alapja a színházi em­lékezetnek. A színházművészetre különös­képpen érvényesek Paul de Man­­nek a művészet emlékezeti jelle­géről írott sorai. A színház kapcsán nemcsak az eredet vész a soha meg nem található múlt ködébe, nemcsak a nyomok eltűnése okoz­za az amnéziát, hanem a művésze­ti ágnak az a sajátossága is, hogy más művészeti ágakkal szemben maga a műalkotás nem reprodu­kálható, nem sokszorosítható, nem ismételhető, nem tudja túlélni saját létrejöttének jelenét. „A mű­vészet radikális értelemben »a múlté», amennyiben a memorizá­láshoz hasonlóan, örökre maga mögött hagyja a tapasztalat inte­­riorizációját” (Paul de Mant idézi Derrida, 1998, 84.). Ha a színház forrása az emlékezet, ha az elő­adás lényege szerint (kép)írás, ak­kor a színházi műalkotás úgy fog­lya a jelennek, hogy mindörökre magára ölti a múltat. Azt a múltat, amelyet sohasem lehet megtalálni, de amelyet folytonosan lehet, és szakadatlanul muszáj keresni. P. MÜLLER PÉTER HIVATKOZÁSOK Ausländer, Philip, 2002: „Live from Cyberspace." In.: Performing Arts Journal 70, 16-21. Carr, David, 1999: „A történelem realitása." In.: Narratívák 3. (Szerk. Thomka Beáta) Bp., Ki­járat Kiadó, 69-84. (Ford. V. Horváth Károly.) Derrida, Jacques, 1998: Mémoires. Paul de Man számára. Bp., Jószöveg Könyvek. (Ford. Si­mon Vanda.) Esslin, Martin, 1976: Artaud, London, Fontana. Fischer-Lichte, Erika, 2001: A dráma történe­te. Pécs, Jelenkor Kiadó. (Ford. Kiss Gabriella.) Földényi F. László, 1984: „Antonin Artaud ha­lálos színháza." In.: uő: A túlsó parton. Pécs, Je­lenkor, 1990, 227-254. Gyáni Gábor, 2002: „Kánon és emlékezet." In.: Élet és Irodalom XLVI. 1. Innes, Christopher, 1993: Avant Garde Theatre 1892-1992. London and New York, Routledge. Kott, Jan, 1997: „Testemlékezet." In u.: A le­hetetlen színház vége. Bp., OSZMI, 498-502. (Ford. Éles Márta.) Németh Antal, 1988: Új színházat! Bp., Mú­zsák. Ricoeur, Paul, 1999: „Emlékezet — felejtés — történelem." In.: Narrativák 3. (Szerk. Thomka Beáta) Bp., Kijárat Kiadó, 51-67. (Ford. Rózsa­hegyi Edit.) Simhandl, Peter, 1998: Színháztörténet. Bp., Helikon. (Ford. Szántó Judit.) Varga Pál, S., 2002: „A nemzet mint szimbo­likus értelemvilág. Bevezetés a nemzeti irodalom XIX. századi fogalmainak tanulmányozásához." In.: Alföld, 2002/5, 37-62. White, Hayden, 1997: A történelem terhe. Bp., Századvég. (Ford. Berényi Gábor et al.) Yeats, W. B., 1955: Autobiographies. London, Macmillan. III 11 literig az irodalmi portál . Nagyvizit Esterházy Péternél, Krasznahorkai Lászlónál, Térey János­nál, Darvasi Lászlónál - interjú, eredeti közlések, műhely­titkok, helyszíni felvételek Első nyilvánosság „Az árutó"Tar Sándor önéletrajzi elemeken nyugvó filmfor­gatókönyve, 22 folytatásban - csak a literón Parti Nagy Lajos, Pályi András, Grezsa Krisztián, Podmaniczky Szilárd, Babics Imre, Zudor János eddig nem publikált írásai A hónap könyve Balta Zsófia: A harmadik történet - Csuhas István; Orbán Ottó: Az éjnek rémjáró szaka - Angyalosi Gergely, Krasznahorkai László: Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó­­ Keresztury Tibor Célkereszt Nádas Péter, Jenei László, Németh Gábor, Szálinger Balázs könyveiről Primőr Az Új Palatínus Könyvesház tavaszi ajánlata: Aczél Géza, Szilágyi Ákos, Térey János könyvei Szilasi László szubjektív folyóiratszemléje; Lovasi András, Till Attila, Kepes András kedvenc könyveiről mesél Galéria A kortárs magyar irodalom fotótára: sosem látott felvételek Határsértés Háy János, Tandori Dezső rajzai ÉS MÉG: A litera hangja, kulturális hírek, naprakész programajánla­tok, helyszíni riportok, kiadói előzetesek, letölthető műso­rok és regényrészletek, könyvkereső, könyvrendelés, pályá­zati figyelő, sikerlisták, pénzdíjas pályázatok, pályakezdő és amatőr szerzők szabad fóruma litera - az irodalmi portál T­ V, IROK BOLTJA 1061 Budapest, Andrássy út 45. tel.:322-1645 * fax:461-0702 e-mail: irokboltja@matavnet.hu http://wwwirokboltja.hu 1. KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: Északról Hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó Megvető, 1790 Ft 2. WLADYSLAW SZPILMAN: A zongorista Európa Kiadó, 1800 Ft 3. SZIRÁK PÉTER: Kertész Imre Kalligram Kiadó, 1500 Ft 4. UMBERTO ECO: Baudolino Európa Kiadó, 2600 Ft 5. TÖRVÉNYTELEN AVANTGÁRD Galántai György balatonboglári kápolnaműterme 1970-1973 Artpaol—Balassi, 4500 Ft 6. ALAIN DE BENDIST: Zarathustra nyomában Példabeszéd a jó európaiakhoz Europa Authentica, 1970 Ft 7. JAN ASSMAN: Mózes, az egyiptomi Osiris Kiadó, 2480 Ft 8. GEORG KÜHLEWIND: Figyelem és odaadás - Az én tudománya Kláris Kiadó, 1680 Ft 9. DAVID I. KERTZER: A pápák a zsidók ellen Ulpius Ház, 2980 Ft 10. PATRICE PAVIS: Előadáselemzés Balassi Kiadó, 2000 Ft

Next