Kritika 44. (2015)

2015 / 5-6. szám - Almási Miklós: Egy vadiúj porszívó CV-je. Nyerges Gábor Ádám: Sziránó

24 Egy vadiúj porszi amaszkor - az ember szeret­né elfelejteni azokat az izza­dó tenyereket, a szorongást, a gúnyneveket, a vihogó (érthetet­len) lányokat, az otthon maradt rajzlap (tornazsák) borzalmát. Az­tán elfelejti, mert jönnek újabb, felnőtt szorongások. Nyerges Gá­bor Ádám viszont pont ezt a felej­tésfolyamot állítja meg: halálpon­­tosan idézve vissza Vivien tanárnő gúnyos megjegyzéseit, utált sze­relme kínját, Áron (haver) bénázá­­sát, meg azt a legbelül mocorgó érzést, hogy mégiscsak én vagyok itt a legjobb csávó az egész hete­dik (nyolcadik) lében, később meg, naná! Ha csak az emlékrög­zítés lenne a regény, nem sokáig élne, Nyerges azonban kettős lá­tással ír (képzavar): valahogy a későbbi időkből (tán már egyete­mista korából) forgatja újra ezt a mozgóképsorozatot. Vagyis: ref­lexíve írja meg az akkori jelent, ami belülről átéltnek, pontosab­ban teljesen jelennek látszik, pe­dig nem az, mivel olykor direkt­­ben is utal arra, hogy én most azért ironizálok, mert már rég túl vagyok rajta, de akkor is milyen nagy szám volt leégetni egy fél­mondattal Tontont, a másodikos „maffiafőnököt”, netán Vivient, a szerencsétlen­ terrorista tanárnőt. Mellesleg isteniek a tanárok bece­nevei (számtek-tanár: Relé Elek, vagy Elektromos Pulyka.) A direkt és reflexív emlékezet kettőssége - legalábbis a szöveg első felében - majd minden mon­datban ott bujkál, ettől lesz élvez­hető ez a regény. Azért meg kell szokni ezt a nyegle, SMS-en, Face­­bookon csiszolt köznapi beszéd­módot. (Don’t forget: Nyerges 1989-es évjárat.) Kevés elődje van: Karinthy rég volt, a Megáll az idő­­gimiben játszódik, ráadásul törté­nelmi korban (forradalom után in­dul, a holdraszállás alatt szeretkez­nek először...). Ottlik szereplői (Iskola a határon) - erre a regény­re több utalás történik Nyergesnél - életkorban tán közelebb ehhez a kamaszvilághoz, de Ottliknál nem is a kamaszkor a toposz, hanem a rendszerkritika, az elnyomás, a dresszúra, árulás és hazugság „ne­­velődési regénye”, mint magyar átok. Itt meg szinte a jelenben bóklászunk, tegnap jártunk suliba, röhögtünk az évzárók tanári baki­jain. És baromira szégyelljük, hogy izzadt a tenyerünk az első rande­vún. Őskeresés, butaság. Ebben a re­gényben az a jó, hogy nincs előd­je. E suliregény kettős látású köze­gét Nyerges találta ki. A reflexiós emlékezetre újra meg újra figyel­mezteti olvasóját - hogy például egyik hőse (jóval később) mint banktisztviselő, kb. ugyanolyan le­kezelő udvariassággal utasít el egy hitelért folyamodót, ahogy itt a re­gényben nézi le társát saját jelen­téktelenségét felejtő módon. E kettős látás nehéz narratíva. Nyerges elbeszélő svádája precí­zen találja el a képsorok bevágásá­nak helyét, a tanárok kamaszkori (és későbbi, felnőttkénti) lesajná­­lását. De e találmánynak ára is van. Egy idő után terhes lesz a zárójel­technika: egy-egy kamaszjelenet későbbi idősíkból való komment­­je, netán korabeli­­ belső mono­lógként, lenyelt feleselést imitáló félmondatként­ szereplő megjegy­zés. A regény harmada után már modort érez az ember és olvasás közben ugrik, megengedhetetle­nül kihagy sorokat, már megint egy zárójel. Mert, hogy azzal a technikai tudással, amit kialakított magának, akár folyamatos, spon­tán prózában is elmondhatta volna mindezt, kár ezzel a zárójel-trük­­kel tördelni az epizódok magától is jól futó iróniáját. Ugyanakkor néhány később idő­metszetből szárma­zó kommentje ül, mikor éppen íródó regényét (novellá­ját) cikizi: „ha akár csak bármely ma­gyar közterület átla­gos benépesítőit vesszük szemügyre, tisztán láthatjuk: a hajdan erős magyar nemhogy romlás­nak indult, hanem már zöld (semmi pi­ros, vagy akár csak egy kis fehér). Nyá­las kocsonyás, sza­ga van és jönnek rá a legyek.” Eddig még - tegyük fel - benne vagyunk a kamasz felsőbbren­dűség régmúlt tu­datzónájában. De ezt a megjegyzést rögvest követi egy későbbi időmetszet, mondjuk „kom­­ment2”: „Hogy most mi a csodának kel­lett ide ez az amúgy teljesen szövegide­gen fejtegetés a ma­gyarság aggasztó ál­lapotairól, joggal kérdezi majd mind­ezeket olvasva Szi­­ránó, mégsem lesz igaza.” A „kom­­ment2” ráadásul meg van csavarva, mivel nem az olvasó csodálkozik e „rendszerkri­tikai” megjegyzésen, hanem a ké­sőbbi Sziránó. A fő szál­­ a Sziránó nicke hall­gató fiú története, félig első sze­mélyre hajazó elbeszélésformá­ban. De alteregója is van, Áron, aki majdnem olyan Sziránó mint ő, csak halványabb. Ne vacakoljunk, ez a regény önéletrajz, azzal a ne­hezítő gyakorlattal, hogy a főfigura sokszorozódik. Majd mindenki Sziránó, persze az író (vagy ki?) a legjobb Sziránó a sok közül. Per­sze nem mindenki az, vannak ré­mes figurák (például Szészil, alias Szilke, a bazmegolós). És vannak csajok (megközelíthetetlenek­­ Ti­mi és Orsi fantáziaképei, utóbbi- Nyerges Gábor Ádám: Sziránók 2015. május-június

Next