Literatura 3. (1928)

1928 / 8. szám - Folklore - Teozófia

b­ókazsebe amelyet Beleznay gróf finanszíroz. Irodalmi tár­saság megalakítását is tervezi, de mielőtt a meg­valósulására kerülne a sor, huszonhatéves korában meghal. Most nyugalmasabb képet vetít elénk a film. Erős ellentétben áll ezekkel a hányatott, bo­hém életekkel Kazinczy Ferenc kiegyensúlyozott élete. Az előkelő, gazdag felvidéki családból szár­mazó fiú, előbb — a tradíciókhoz híven — a királyi táblához kerül. Később Abaújban tiszte­letbeli jegyzőnek választják. Hívják főjegyzőnek is, de nem megy, mert ellenére van a megyei élet, ragaszkodik függetlenségéhez. Kinevezik is­kolafelügyelőnek, 600, majd 1200 forint fizetéssel. Roppant ambícióval dolgozik és nagy érdemei vannak ezen a téren: megreformálja a tanítás módszerét és kétszáz új iskolát állít fel. Közben folytatja irodalmi munkásságát és egész vagyonát irodalmi célokra fordítja, olyany­­nyira, hogy súlyos adósságokba veri magát, ame­lyeket aztán felesége vagyonából törleszt. Az eddigiekből világosan kitűnik, hogy az írók, mindezideig, anyagi javakat nem kaptak iro­dalmi működésükért, ellenben, aki tehette, ráál­dozta vagyonát az irodalomra. Az irodalomból megélni nem lehetett, csak az irodalomnak élhetett a magyar író. Rónay Márki 277 FOLKLORE Róheim Géza dr.: Magyar néphit és népszo­kások. (Élet és tudományi­ sorozat, 18. Budapest, Athenaeum, 342 oldal. Ára 7.40 P.) Siegmund Freud bécsi orvos helyét sem az orvosi, sem a szellemtudományok terén végérvényesen még nem könyvelték el. A nevéhez fűződő új tudomány, a »freudizmus«, amely persze nem tisztán az ő ku­tatási eredménye, sőt mint lélekelemzés már a katolicizmus gyónási formuláréjában is bennefog­­laltatik, még tudományos viták tüzében áll s fő­ként gyógyhatása tekintetében bizonyos kétségek merülnek fel vele szemben. Bizonyos azonban, hogy a lelki élet számtalan eddig teljesen hozzá­férhetetlen területén gyújtott ez a tan uj világos­ságokat, megmagyarázhatatlan lelki jelenségek szá­mára kedvező munkahipotéziseket ad s ameny­­nyiben nem téved el túlságosan a szexuális élet centrális voltának a hangsúlyozásába, igen sok hasznosítható elemet nyújt a határtudományok szá­mára is, így pl. a tömeglélektannak eddig meg­oldhatatlannak hitt számos rejtélyébe igazán ha­talmas erővel világít bele s amit ezen a téren egy magyar kutató, Róheim Géza már eddig is produkált, az valósággal, a reveláció erejével hat. Primitív népmondák, ősi hitregék és népszokások labirintusában biztos kézzel vezet és a legfőbb érdeme ránk nézve abban áll, hogy anyagát első­sorban a magyar folklore köréből meríti s ezt példaszerűen vetíti az olvasó elé. Valósággal a Frazer »Aranyág«-ára emlékeztető alapvető munka ez a kötetre, amelyben sorra felvonul a magyar táltos-monda, a rontás és varázslás magyar em­lékei, a szerelmi varázslat szokásai, az ordas farkas lengendája, a lidérc és a sárkány, a tün­dérek, a délibáb, a törpék, a Nap és a Hold meséi, a halotti szertartások légiója, a népies kalendáriumi ünnepek, a regősénekek, a boszor­kány, a húsvéti locsolás, a Szentiván éjszakájá­­nak fura szokásai és megannyi más bájos eleme a magyar néphitnek, amelyekben ősi — nem is hinnők, mennyire ősi — emlékek maradtak fenn a magyarság mai napjaiig. Ha életünket nem kötné le teljesen a napi kenyér gondja és ha a publicisztikánkat nem mérgezné meg a napi poli­tika, akkor az ilyen könyvről vezércikkeket kel­lene írni, olyan tökéletes értékszaporulatot je­lentenek azok a magyarság szellemi életében. TEOZÓFIA Besant, Annie és Leadbeater, C. W.: Karma az Igazság okkult törvénye. (Feldolgozták Fekete­né Szegedy Maszák Leona és Nagyiványi Fekete Pál. Budapest, Magyar Könyvkiadó, 128 oldal.) Az­ orosz messianizmusnak megszámolhatatlan prófétája van: minden orosz-szláv ember egy-egy született világ­­megváltó, Nagy Pétertől Dosztojevszkij­ ig és Tolsz­tojtól Helene Petrovna Hahn-Blavatszkij-ig, a teozófus mozgalom megalapítójáig. A spiritizmus­­ból indult ki ez a furcsa, de minden furcsasága mellett is nagyszabású nő, aki pompás organizá­­tornak bizonyult, amikor megalapította az új val­lást, Indiában otthont teremtett neki és elter­jesztette egy emberöltő alatt az egész világon. Első munkáihoz sok minden kétség fért, teli vol­tak azok középázsiai, vad tibeti romantikával, föld­alatti rejtelmes folyosókkal, titkos könyvtárakkal és más hasonló mütyörkékkel, amelyekkel azon­ban elérte azt, hogy az ilyen kuriózumok iránt mindenkor fogékony amerikai publikum felfigyelt erre a fura szentre s azontúl érdeklődéssel kí­sérte az uj mozgalmat. Ez pedig idők haladtával mindig jobban elmélyült; kikerült mindenekelőtt a spiritizmus bűvköréből, etikai mélységeket kere­sett fel s ma a teozófiai mozgalom, levetkőzve a mindenfajta ezoterikus különcségeket, voltaképen egy meditálással, lelkigyakorlatokkal operáló test­vérülés, amely a létnek négy alsóbb és három felsőbb karmáján keresztül vezeti az embert a mindenséggel való végső egybeolvadásig, a nir­vánáig. A teozófia legfőbb tanaiba s főleg a karma fogalmába vezet ez a kötet, amely Blavatszkij utódának, a nálunk is több ízben járt Annie Be­­santnek és a teozófia egyik legfőbb teoretikusá­nak, Leadbeaternek legjellegzetesebb művei alap­ján készült.­­ SZÁLLÓ ÚJSÁG. Párizsban, a Champs- Élysées táján a napokban nyílt meg Lido címen egy nagy földalatti fürdőhelyiség mesterséges nap­fénnyel és mesterséges árapállyal. Valódi homokból való strandján naponta ezrek élvezik a kvarc-nap szépségeit, de luxusban még tovább is megy ez a vállalkozás, mert vízálló újságot is bocsát ven­dégei rendelkezésére: az újság vékony acéllemeze­ken nyomódik ki napról-napra. Ebből az alkalom­ból a párizsi sajtó felfrissíti Aurélien Scholl-nak, a híres humoristának az emlékezetét, aki irodalmi pályáját szintén egy vízmentes, de az ő esetében még kaucsukra nyomott újsággal kezdette meg, amelynek »La Naiade« volt a címe. A lap csak rövid ideig élt és példányai ma a könyvkereske­delmi ritkaságok közé tartoznak..

Next