Literatura 8. (1933)

Palágyi Lajos (1866-1933)

ekkor jelenik meg első verse az Ábrányi Emil szerkesztette Magyar Nép Barátja című lapban. Most már, az első siker után jobban nekibuzdul­v, már egész kötetre való vers­­kézirata van. Csupa rímbeszedett vezércikk az egyenlőségről és emberszeretetről. Ön­maga írja enyhe öngúnnyal a Literatura 1927. évfolyamában: „Ifjú szabadságköltő és népapostol voltam akkor; erkölcsi magasságról néztem alá a léha sokaságra”. Olyan Walt Whitman-féle világ szólal meg ezekből a költeményekből. Észreveszi, hogy van­nak gazdagok é­s szegények, köhécselő, vonnyadt betegek, satnya poéták; szereti a szegény népet, gyűlöli a gazdagokat, a főnemeseket. Tajtékzó dühhel harcol a meg­lévő világrend, a háború, a katonaság, a pénz, a nyugalom ellen. Szóval a­ tipikus proletárpoéta. Annál jellemzőbb azonban az akkori kor magyarjainak világfelfogá­sára, hogy amikor ezzel a lázító iratcsomóval beállít Szász Károly református püspök­­költőhöz, az a legnagyobb megértéssel fogadja a tehetséges gyereket, buzdítja, hogy csak írjon tovább, ahogy írnia adatott, de ezenfelül beprotezsálja a lapokhoz, főként a hozzá közelálló Vasárnapi Újsághoz, amely most minduntalan hoz verseket az első­ pesti proletárköltőtől. Pest varázsa Mert Palágyi Lajos máris menthetetlenül pesti poéta. Egyszer megpróbálkozik ugyan, hogy vidékre kimenjen nevelőnek, de két hónap múlva visszaszokik, nem bírja már a falut. S amikor sokkal később kinevezik Hódmezővásárhelyre polgári iskolai tanítónak, majd Sárospatakra az állami tanítóképzőhöz tanárnak — milyen idők: autodidaktából tanár lehetett és nem is a legrosszabb fajtából, a tanítványai még ma is rajonganak érte! —, megmozgat minden eget-poklot, amíg végül újra vissza­kerülhet Pestre, a II. kerületi tanítóképzőhöz. Nem is lehet ezen csodálkoznunk, amikor itt olyan meghitt fészkek kínálkoz­nak, mint például a Kammon-kávéház, ahol Vajda János mellett Komjáthy, Reviczky, a­­szerencsétlen Rudnyánszky Gyula, Justh Zsigmond, Ambrus Zoltán meg Koroda Pál trónolnak naphosszat s kavargatják végeláthatatlan elméleteiket a­ magyar líra fel­adatairól és jövendő útjairól. Itt a Kammonban Vajda Jánosnak, a pesszimizmus pápájának, Komjáthy Jenő az oldalkanonokja, de amikor annak vidékre kell mennie, akkor négy strelitzből álló gárda szegődik melléje: Zempléni Árpád, Endrődi Sándor és a két Palágyi-fiú. Palágyi úgyis, mint proletárköltő, menthetetlenül Vajda pesszi­mizmusának hatása alá került, majd ő lesz az, aki Vajda halála után, 1897-ben külön kötetben ünnepli meg a magyar közvélemény által teljesen elejtett Vajda emlékezetét. Az élete pedig folyik tovább, ahogy egy ilyen átkozott költő élete folyhatik: itt egy vers, ott egy vers. Ha nagyon jól megy, megbízzák a Háziasszonyok Lapjának szerkesztésével, bíbelődik olyan ételek konyharecipéivel, amelyeknek még a szagát sem érezte sohasem. Ebbe beleun. Akkor a bátyjával együtt szerkeszt lapot Jelenkor címen, meg is jelenik belőle vagy három szám, aztán fuccs a szerkesztői magas rang. Azontúl abból éldegél (megírta a Literatura 1928. évfolyamában), hogy Dolinay Gyula, a Hasznos Mulattatónak gyermekszerető szerkesztője megjelenik a Kammon­ban, ahol Reviczky és Palágyi éppen a legsúlyosabb anyagi krízis perceit töltik s megrendel náluk egy esztendőre való gyerek versikéket ,,spájzcetli”-je alapján — ez volt t. i. az a cédula, amelyre előre felírta, minő alkalmi versekre van szüksége — ,s a két költő ott a helyszínen kiírta, magából az egész évre való ihletet, prompt kassza ellenében. Koroda Pál, Reviczky lelkiismeretes templomszolgája, össze is gyűj­tötte Reviczkynek ezeket a gyermekvers sikért, mire Palágyi megjegyzi, nem minden malicia, nélkül. ,,Én sohasem leszek olyan híres ember, mint, Reviczky s nem is akad majd lelkiismeretes Koroda Pálom, így hát szerencsére örökre kiadatlanok és ho­mályban maradnak gyermekvers-gyártmányaim''. Met­amorfózisok Vajda János meghalt, Reviczky is meghalt, Pál ágyú most a harmadik pesszimista­apostolnak, Komjáthynak ministrál. A dolog úgy történt, hogy Madách Imre fia.

Next