Literatura 8. (1933)

Féja Géza: A magyar iró társadalomszemlélete

pilláját. A fiatal Móricz Zsigmond is feldolgozta, falusi környezetbe helyezve, ugyan­ezt a témát s nála tragédiába torkollik ugyanez az esemény, nála már eleven erővel kitört a társadalmi lelkiismeret, akár az egész Ady-nemzedék igazi nagy értékeiben. Az Ady-nemzedék társadalmi látását és kritikáját persze már nem lehetett úgy agyonhallgatni, mint előhírnökeit. A hivatalos magyar irodalom nem igen vett tudo­mást Tolnairól vagy Justh Zsigmondról. Elnéztek fölötte, hogy Justh Zsigmond pél­­dául megírta a vezető arisztokrácia visszafojthatatlan és kigyógyíthatatlan dekaden­ciájának a regényét s mint dzsentri a parasztságba való beolvadást s a parasztsággal együtt való fölemelkedést hirdette. Tehát még a menekvés útjairól beszélhetett, az Ady-nemzedéknek azonban már csak egy belsőleg széttöredezett, meghasonlott s biz­tos romlás felé siető társadalom maradt. Az Ady-nemzedék ezt az élményét természe­tesen óriási és szuggesztív művészi készséggel kifejezte. S elsősorban ezért ítélték és hirdették zavarosnak, , modernnek“, bűnös „nyugatinak“, érthetetlennek, mert nem akarták tudomásul venni a benne jelentkező társadalmi igazságokat. Nem akartak le­mondani a joviális, derűs, de halálosan irreális társadalomszemlélet kényelméről. 1920 óta ismét visszaesés állott be sok tekintetben; nem egy magyar író meg­ijedt vagy pedig belefáradt a társadalmi harcba. S ezzel párhuzamosan és igen érde­kesen hangoztatni kezdték, hogy Ady politikai versei művészi tekintetben rossz versek. (Holott ki írt a magyar irodalomban eddig tökéletesebb politikai verseket?) Természe­tes, hogy az illetőknek nem e versek állítólagos művészi hibái fájtak, hanem a bennük tovább parázsló társadalmi kritika és harc. E szomorú korszak végén az 1930-as évek­ben történt pedig, hogy a föltörekvő parasztság politikai egyéniségeken kívül írói egyéniségeket is kezdett kivetíteni magából (Szabó Pál, Sértő Kálmán, Sinka István). Igen érdekes, hogy a magyar szellem egy része azt a hamis, cifra, a nagy valóságokat külsőségekkel leplező társadalomszemléletet várta és várja tőlük, amely „népszínmű­veinkből“ annyira ismeretes. Szabó Pál igazánban a nagy természetidillnek s az agráridillnek kizengésére született. Van benne valami, minden harcnál ősibb nyugalom, béke, természetes opti­mizmus. De a magyar élet társadalmi valója egyre inkább a társadalmi kritika és harc felé vezeti. S gyökereinél és természetes helyzeténél fogva benne is az az „alulról való társadalmi látás“ jelentkezik, amely örökké üldözött vad volt itten. Látókörének tá­gasságára és géniuszának bátorságára nézve jellemző, hogy a saját osztályával szem­ben ugyanannyira éles a kritikája, mint a többi osztályokkal szemben. Mindez azonban nem elég, azt szeretnék, ha csak lefelé és párhuzamos irányban merne ítélni s fölfelé az alázkodás hunyászkodó szemével nézne. Szabó Pál beépítette új regényébe a magyar falu egész realitását, az egybe fül­ledt, idegromboló mámorától a falusi intelligencia belső ziláltságáig s a sötét színeket mindemellett teleszőtte a mégis egészséges és mégis folytatódó élet színeivel, egyszó­val teljességet adott s kisült, hogy hamisítványt szeretnének tőle. Magyar földön jóideig bűn volt a társadalomtudománynak az emlegetése is s még ma is ferde szemmel néznek reá. Pedig ha az élet egyik vonatkozásában csonkák maradunk, ez a csonkaság megbénítja az élet többi területeit is. Ha társadalmi látá­sunk és kritikánk béklyóban és kalodában vesztegel, akkor irodalmi ítéleteink is sántí­tani fognak, így válik az író egyes rétegek „ellenségévé“, így lesz kis álambíciók ön­érzet-berzenkedéseinek martaléka, így kerül az irodalmi kritika hamis társadalmi látás bénító és pusztító hatása alá. S végül: így lehetséges az, hogy az Úr 1933-ik esztende­jében csodálkozva nézünk néhai Eötvös József „Falú jegyzőjére“ s nehéz belső sóvár­gással gondolunk arra, hogy milyen nagy dolog lehetett egy annyira bátor, szabad és tisztán látó korszak fiának lenni. 322

Next