Magyar Könyvgyűjtő, 2003 (3. évfolyam, 1-10. szám)

2003-12-01 / 10. szám

Casino de Paris és a Folies Bergère énekesnőjének a nevét itt, nálunk ke­vesebben ismerik. A szobrász Mestrovic ugyancsak világklasszis, de vajon ismerik-e ugyanannyian a Sze­geden született Csáky Józsefet. Ha­zánk fiának nem, csak szülöttjének ne­vezhetjük, hiszen 1908-ban gyalog Pá­rizsba ment, ahol előbb utcai árus, mo­dell és kőfaragó volt, később a legkivá­lóbb kubista művészek egyike lett. Mellesleg Apollinaire, Cendrars, Sztravinszkij és Picasso társaságához tartozott. Művei elsősorban francia közgyűjteményekben találhatók, de öt alkotása van a Szépművészeti Mú­zeumban, és egy szobra áll a szülővá­rosában (a Táncosnő). Ki nem néz utá­na Csákynak, Réth Alfrédnak vagy ki nem veszi kézbe Vértes Marcellnak az 1972-ben a Képzőművészeti Alapnál megjelent Varieté c. kötetét, miután elolvasta Tamás róluk szóló írásait? Edouard Herriot-ról szól a kötet egyik legremekebb darabja. Gondol­ják el, a szerző a Szajna-parton a könyvesbódék között bóklászik, ami­kor megszólítja egy joviális kinézésű úr. Egy Einstein kötetre mutatva meg­jegyzi: A Saint Michelen fél áron is megkaphatja. S majd miután megtudja, hogy a fiatalember újságíró, és hogy Jugoszláviából érkezett, barátságosan kolléga úrnak titulálja és mélyenszántó elemzésbe kezd, amint beszélgetve ha­ladnak a párizsi utcán. Partnerének az­tán feltűnik, milyen sokan köszönnek ennek a kissé rosszul öltözött, de a vi­lágpolitikában valamint az irodalom­ban tájékozott, pocakos úrnak. Ekkor esik le nála a tantusz: az illető nem más, mint Franciaország többszörös miniszterelnöke, Lyon polgármestere, a tudós Edouard Herriot. (Nagyszerű történeti-politikai esszéje, a Szabadság pár évvel ezelőtt újra megjelent.) Más­fajta fogadtatásból szintén kiveszi a részét a lelkes, kitartó, alapjában ta­pintatos, de ha kell fullánkokat is el­helyezni képes riporter. Íme, az írófe­jedelmi fogadtatás esete: „Szobrok, vi­rágok, halak, egy titkár, két autó és egy kis fekete kutya társaságában ép­pen tornászott mentoni villája kertjé­ben a világhírű spanyol írófejedelem Blasco Ibanez. Elsőnek a kis irodalmi eb sietett elibem és pozíciójának meg­felelően ugatott szörnyűségesen. Stré­ber dögb­e volt, olyan nagy hűhót csa­pott egy interjúból, mintha legalábbis merényletet akartam volna elkövetni a gazdája ellen. Mars! mondotta eré­lyesen a köpcös csikós dresszes úr a nyújtó tetejéről és kecses szaltóval sem­ termett a földön. Ő volt, szemé­lyesen az angyali öregúr. Olyan strammal, peckesen járt, hogy öröm nézni. Le akartam fényképezni a Goerz irodakommal, de az író egysze­rűen kicsavarta a gépet a kezemből. Mit gondol? így neglizsében csak nem kerülhetek a csehszlovák olvasók elé!” A magyar újságíró hiába tett kísérlete­ket, hogy megmagyarázta, ő Jugoszlá­viából érkezett... Érdemes volna hosszan idézni a szövegekből, lehetne sorolni a kötet poénjait, de nem szabad hallgatni a figyelemre méltó illusztrációkról. Ezek részben fotók, a szerzőnek (Etienne Tamásnak) szóló autogram­mal, vagy anélkül, nagyrészt viszont Kelen Imre által rajzolt portrék, illet­ve karikatúrák. A japán Foujita (akiről Bajomi Lázár Endre is ír egyik könyvében) rajzolta a saját képmását, valamint a költő és futóbajnok Geo Charlesét. Mestrovics Ivánt Szántó Lajos rajza örökíti meg, önarckép Réth A. valamint P. Dobrovic portré­ja, s persze önkarikatúrával szerepel Vértes M. és Kelen I. Kezdő riportereknek tanítani kelle­ne Tamás István módszerét, stílusát. Egy újabb A magyar Párizs c. anto­lógiában Szepsi Csombor Márton, gróf Bethlen Miklós, Jósika Miklós, Justh Zsigmond, Szomory, Ady, Illyés, Hevesi András, Rónai Mihály András, Radnóti és a mostani fiatalok mellett ott a helye Tamás Istvánnak, aki sok szép darabbal gazdagította het­venhat évvel ezelőtt Párizs-képünket. Csokonai Attila VILÁGRÉSZ A SZAJNA PARTJÁN KOSZTOLÁNYI DEZSŐ ELŐSZAVÁVAL 17 iSön£Y­£i¥iiítő

Next