Magyar Pedagógia 5. (1896)
BEKSITS IGNÁCZ: Az egyiptomi iskolák I.
Г,4 VEGYESEK. —leginkább a fővárosban — az osztályok zsúfoltsága. 60- 70 fiúból álló osztályt lehetetlenség elég élénken foglalkoztatni, a nélkül pedig a tanulók érdeklődése meglazul, fegyelmetlenség lép a figyelem helyére, úgy hogy a tanárnak folytonosan figyelmeztetnie kell, nem pedig tanítani. Az igazi fegyelem helyébe a gépies, szigorú dressura lép, mely nem nevel, csak ijeszt ; a tanítás sem lehet igazi foglalkoztatása az osztálynak, csak leczke-feladás meg kikérdezés. A szigorú osztályozás azonban aligha fog e bajokon segíteni, aligha fogja a népes osztályok zsúfoltságát megszüntetni. Mert melyek azok a középiskolába nem való elemek, amelyek az osztályok zsúfoltságát okozzák? Mindenekelőtt 10—12 éves iskolaköteles gyermekek — főleg az első és második osztályban — akik tisztán azért jönnek a középiskolára, mert iskolába járni kötelesek, más iskola pedig számukra nincs. Ezen okból tanácsos a szigorúbb osztályozást már a második osztályban megkezdeni, nehogy az enyhe osztályozás ösztönzést adjon a nem középiskolába való iskolaköteles gyermekeknek tovább is ott maradni és szerencsét próbálni, amint az gyakran meg is történik. Azután pedig olyan nem középiskolába való fiúk vannak még ott, akiket szüleik iparos vagy kereskedői pályára szántak ugyan, de mégis azt akarják — egészen helyesen— hogy fiúk tanuljon valamit, mert az iparos vagy kereskedő is csak úgy boldogulhat, ha okos és lehetőleg művelt emberré képezi ki magát. Minthogy azonban nincs kezek ügyében polgári vagy kereskedelmi iskola, hát adják fiúkat a középiskolába. A zsúfoltság legfőbb oka nálunk a polgári iskolák és középfokú szakiskolák hiánya, nem pedig az osztályozás enyhesége. A közoktatási kormány és a társadalom ama nagy mulasztását, hogy nem állít fel kellő számí polgári és szakiskolát, nem lehet ilyenféle rendeletekkel kipótolni. Az iskolaköteles gyermekeket a középiskoláról elriasztani nem lehet, a tanulni vágyókat pedig nem szabad, amíg nincsenek alkalmas iskoláik. Nehéz kérdés az, hogy várjon mi jobb : kevesebb számú, de műveltebb osztály-e, vagy nagyobb számú, de kevésbbé művelt osztály. Magának a középiskolai oktatásnak érdekében föltétlenül jobb a kis számú osztály, mely az intensív tanítást lehetővé teszi , de közművelődési szempontból meg helytelen kirekeszteni a művelődés közösségéből oda kivánkozó elemeket. Gondoljunk csak Francziaország és Anglia példájára, hol egyáltalán nincs is olyan osztályozás, mint nálunk, csak az egyetemi baccalaureatusi vizsgálat alkalmával derül ki, jól fölhasználta-e a tanuló középiskolai éveit vagy sem , addig minden akadály nélkül járhat középiskolába, akár odavaló, akár nem. Ott egyáltalán hallatlan gondolat volna valakit erőnek erejével megfosztani a művelődés lehetőségétől. Nem mondom, hogy kövessük ez eljárást, mely egészen másféle iskolázási rendszernek a folyománya, de mindenesetre intő példa lehet előttünk már maga egy ilyen rendszernek a lehetősége.