Magyar Pedagógia 5. (1896)

BEKSITS IGNÁCZ: Az egyiptomi iskolák I.

Г,4 VEGYESEK. —­leginkább a fővárosban — az osztályok zsúfoltsága. 60- 70 fiúból álló osztályt lehetetlenség elég élénken foglalkoztatni, a nélkül pedig a tanulók érdeklődése meglazul, fegyelmetlenség lép a figyelem helyére, úgy hogy a tanárnak folytonosan figyelmeztetnie kell, nem pedig taní­tani. Az igazi fegyelem helyébe a gépies, szigorú dressura lép, mely nem nevel, csak ijeszt ; a tanítás sem lehet igazi foglalkoztatása az osztálynak, csak leczke-feladás meg kikérdezés. A szigorú osztályozás azonban aligha fog e bajokon segíteni, aligha fogja a népes osztályok zsúfoltságát meg­szüntetni. Mert melyek azok a középiskolába nem való elemek, a­melyek az osztályok zsúfoltságát okozzák? Mindenekelőtt 10—12 éves iskola­­köteles gyermekek — főleg az első és második osztályban — a­kik tisz­tán azért jönnek a középiskolára, mert iskolába járni kötelesek, más iskola pedig számukra nincs. Ezen okból tanácsos a szigorúbb osztályo­zást már a második osztályban megkezdeni, nehogy az enyhe osztályo­zás ösztönzést adjon a nem középiskolába való iskolaköteles gyermekek­nek tovább is ott maradni és szerencsét próbálni, a­mint az gyakran meg is történik. Azután pedig olyan nem középiskolába való fiúk vannak még ott, a­kiket szüleik iparos vagy kereskedői pályára szántak ugyan, de mégis azt akarják —­ egészen helyesen­­— hogy fiúk tanuljon valamit, mert az iparos vagy kereskedő is csak úgy boldogulhat, ha okos és lehe­tőleg művelt emberré képezi ki magát. Minthogy azonban nincs kezek ügyében polgári vagy kereskedelmi iskola, hát adják fiúkat a középisko­lába. A zsúfoltság legfőbb oka nálunk a polgári iskolák és középfokú szakiskolák hiánya, nem pedig az osztályozás enyhesége. A közoktatási kormány és a társadalom ama nagy mulasztását, hogy nem állít fel kellő számí­ polgári és szakiskolát, nem lehet ilyenféle rendeletekkel kipótolni. Az iskolaköteles gyermekeket a középiskoláról elriasztani nem lehet, a tanulni vágyókat pedig nem szabad, a­míg nincsenek alkalmas iskoláik. Nehéz kérdés az, hogy várjon mi jobb : kevesebb számú, de műveltebb osztály-e, vagy nagyobb számú, de kevésbbé művelt osztály. Magának a középiskolai oktatásnak érdekében föltétlenül jobb a kis számú osztály, mely az intensív tanítást lehetővé teszi , de közművelődési szempontból meg helytelen kirekeszteni a művelődés közösségéből oda kivánkozó ele­meket. Gondoljunk csak Francziaország és Anglia példájára, hol egy­általán nincs is olyan osztályozás, mint nálunk, csak az egyetemi bacca­­laureatusi vizsgálat alkalmával derül ki, jól fölhasználta-e a tanuló középiskolai éveit vagy sem , addig minden akadály nélkül járhat közép­iskolába, akár odavaló, akár nem. Ott egyáltalán hallatlan gondolat volna valakit erőnek erejével megfosztani a művelődés lehetőségétől. Nem mon­dom, hogy kövessük ez eljárást, mely egészen másféle iskolázási rend­szernek a folyománya, de mindenesetre intő példa lehet előttünk már maga egy ilyen rendszernek a lehetősége.

Next