Magyar Pedagógia 45. (1936)

HORN JÓZSEF: Közgazdasági ismeretek a középiskolában

THORN JÓZSEF: KÖZGAZDASÁGI ISMERETEK A KÖZÉPISKOLÁBAN.* Az 1934. évi XI. t.-c. a közgazdasági ismereteket „gazdasági és társadalmi ismeretek“ címén a középiskola rendes tárgyai közé iktatta. Ez a rendelkezés a középiskola művelő anyagában igen számottevő változást jelent és minden bizonnyal jelenté­keny hatással lesz a magyar értelmiség életszemléletének to­vábbi alakulására is. Az új tantárgy méltán számíthat tehát a nemzeti művelődés sorsa iránt érdeklődők figyelmére. De szüksége is van az új tárgynak arra, hogy a társada­lom és főként a középiskolai tanárság megértő érdeklődéssel fogadja. Nem mondhatjuk ugyanis, hogy e tárgy bevezetését a társadalom széles rétegei követelték, hiszen ez az ismeretkör a magyar értelmiség számára is még meglehetősen idegen. Azt sem mernék hinni, hogy az új tárgyat a középiskola minden kultúrpolitikusa és pedagógusa egyforma lelkesedéssel fogadta, mert a közgazdaságtan nemcsak anyagában, hanem logikai szerkezetében is eltér a középiskola hagyományos művelő anyagától. Bizonyára sokan vannak, akik attól tartanak, hogy ez a tárgy heterogénné teszi a középiskola anyagát és hozzá­járul a tanulók túlterheléséhez. S vannak, mégpedig a köz­­gazdaságtan művelői és barátai között is olyanok, akik azt a véleményt vallják, hogy a középiskola egyes tárgyait kívánatos ugyan gazdasági ismeretekkel kiegészíteni, de a közgazdaság­­tannak összefüggő, rendszeres tanítása a középiskolában még nem helyénvaló, sőt ily rendszeres tanításra ez a tárgy — egye­sek szerint — középfokon nem is alkalmas. Ezeket az ellen­­véleményeket és ellenérzéseket az a körülmény is táplálhatja, hogy a kiadott rendelkezés megfelelő külföldi példákra sem hivatkozhatik, mert a közgazdasági és társadalmi ismereteket külön tárgyként a külföldi középiskolák sem tanítják. Mindezek a vélekedések most már csak hangulati nehéz­ségeknek látszanak ugyan, mert a közgazdasági ismeretek taní­tását a törvény kifejezetten elrendeli, mégis foglalkozni kell velük, mert ezek a hangulatok is komoly akadályai lehetnek a tanítás eredményének; különösen akkor, ha az új tárgy taní­tásának szükségességéről a középiskolai tanárság jelentékeny része maga sem volna meggyőződve, vagy azt a felfogást val­­laná, hogy ez az ismeretkör középfokon eredményesen nem tanítható. E lehetőségnek és következményeinek átgondolása bátorí­tott fel arra, hogy mint más iskolafajnak a munkája, de a közgazdaságtan tanításának őszinte híve, a közgazdaságtan középiskolai oktatásának szükségességéről, várható eredményei­ * Felolvastatott a Magyar Paedagogiai Társaságnak 1935 október 19-én tartott felolvasó ülésén.

Next