Magyar Pedagógia 50. (1941)
HORN JÓZSEF: Imre Sándor: A gazdasági középiskolák része a köznevelésben
386 IRODALOM. hoztat. Mindamellett a legnagyobb magyar vates dicsőíti a látnokot, azt, aki komolyan a jövőbe lát, mert a jelennek bonyolult szövedékét jól ismeri. Ez főleg akkor nő szívéhez, ha, mint Berzsenyiben, Vörösmartyban és Petőfiben, költő és látnok egy személyben egyesül. Íme egy csokor Kornis Gyulának magasröptű gondolatokban és fejtegetésekben a tőle megszokottnál is gazdagabb könyvének nagyszerű virágoskertjéből. Ismét olyan megragadó, lenyűgöző hatású könyv, mely nemcsak messze kimagaslik a Széchenyi-emlékév gazdag irodalmi terméséből, nemcsak szerzőjének tudós jó hírét erősíti és írói babérait gyarapítja egy újabb remeknek sikerével s nevének egymagában is maradandóságot biztosít minden időkre, — hanem mint ilyen, tudományosságával, érdekességével, szépségével s mindezekből fakadó további értékeivel tanítani is fog számos nemzedéket, elsőrendű szerepet fog játszani az irodalmi nevelésbéli, a művelt magyar olvasóközönség irányításában és legmagasabb szellemi színvonalának kifejlesztésében. Örömünkre szolgál, hogy folyóiratunk meleg szeretettel üdvözölheti Kornis Gyulát, a Magyar Paedagógiai Társaság tiszteleti elnökét klasszikus értékű új művének megjelenése alkalmából, mellyel jellemrajzoló művészi magyar essay-irodalmunkat ismét egy el nem múló érdemű műalkotással gazdagította. Gyulai Ágost, Imre Sándor: A gazdasági középiskolák része a köznevelésben. Budapest, 1941. 8-r., 61 lap. A gazdasági szakoktatás középfokú intézményei : a felső mezőgazdasági, ipari és kereskedelmi iskolák a múltban egymástól teljesen elkülönülten, különböző szervezetben és szellemben működtek. Az 1938: XIII. t.-c. a háromféle gazdasági középiskolát együttesen szabályozta s ezzel egyöntetű működésük alapjait megvetette. Új tanításterveik és rendtartásaik is azonos elveken épülnek fel, sőt jórészt azonos rendelkezéseket tartalmaznak. Leendő tanáraik a Gazdasági Szaktanárképző Intézetben legalább egy évet együtt töltenek el, s közösen nyernek bevezetést a nevelői gondolkodásba. A szervezet és tanítástervek egysége, valamint a közös képzés az egyező szellem kialakulásának irányában hatnak, ezt a szellemet azonban csak azok alakíthatják ki, akik a különféle irányú gazdasági középiskolákban tanítanak. Ennek pedig az a feltétele, hogy a gazdasági középiskolák minden tanára ugyanúgy fogja fel a maga feladatát és tisztában legyen avval, hogymi általában a szakiskola helye a köznevelés szervezetében, mi a szerepe növendékeinek egyéni kifejlődésében, a gazdasági szakiskolában hogyan jelentkeznek a nevelés egyetemes feladatai és miként alkalmazhatók itt a nevelés egyetemes eszközei«. — Ezekre a kérdésekre kap az olvasó a legilletékesebb helyről világos és meggyőző feleletet Imre Sándor könyvében. A szakiskolák — eltérően az általában művelő iskoláktól valamely foglalkozási ágra vagy életpályára irányítják növendékeik figyelmét, s az ott