Magyar Pedagógia 65. (1965)
SZATHMÁRY LAJOS: A tanárképzés kérdései az NDK-ban
amelyen megmutatkoznék, mit ért tanításuk, így e gyakorló órák mintegy a levegőben lógnak. Hogy ez így nem a helyes pedagógiai szervezés, tudja az Intézet is, de kénytelen alkalmazkodni ahhoz a körülményhez, hogy a jelölt csak a hónap bizonyos napján (napjain) kap napot az Egyetemtől tanítási gyakorlatának lebonyolítására. Mivel pedig gyakorló iskola híján ún. vezető tanár sincs náluk, a gyakorlat vezetését magának az Intézet módszeres előadójának kell ellátnia, aki természetszerűen maga is csak az előzmények és következmények ismeretének hiányában indítja útnak jelöltjét órájára. Az ilyen gyakorló-tanításokon többnyire részt vesznek az illető módszeres előadóhoz beosztott, ugyanebben az iskolában gyakorló többi tanárjelöltek is, s az órát követő megbeszélések igen alaposan elemzik a tapasztalatukat. Ez az alapos megbeszélés némileg pótolja a szervezet adta lehetőségek hiányait. Egyik-másik módszertani előadó szerint az alapos megbeszélés többet ér, mint gyakorlati órák sora. A jó megbeszélés szerintünk is igen sokat ér és el nem hanyagolható, de hangsúlyozzuk, hogy a tanítás jó lefolytatása kialakuló készség dolga, a készség pedig tudvalévően — mint minden szellemi automatizáció — elsősorban gyakorlás által fejleszthető. A jelöltek tanítási óráin szerzett tapasztalataink a jelöltek előkészítettségéről elég jók, a megbeszéléseket pedig igen lényegre tapintóknak és hasznosaknak éreztük. A következőkben néhány summázott jegyzetünket ismertetjük, melyeket a gyakorló órákon végzett látogatásaink során készítettünk Német. 6 osztály. Bevezető éneklés unottan megy. Tárgy: hogyan kell valamiről beszámolót írni? A jelölt szó nélkül felírja a táblára a jó fogalmazvány követelményeit: tárgyilagosság, az adatok pontossága, helyes sorrend, következetes időhasználat. Bemásolják a füzetükbe. Közösen készítenek fogalmazványt. A hozzászólásokat a jelölt a tanulók helyett maga helyesbíti. A második gyakorlat időhiány miatt abbamarad. A lecke feladás elmaradt. (A jelölt harmadik órája) Matematika 6. osztály. Tíz perces röpdolgozat, 15 rövid kérdéssel. A jelölt beszedi, hazaviszi, otthon kijavítja. Megfordítja a táblát, melyre előre 5 rövid feladatot írt fel : 3,1/4 = x, 4/5 + 8/15 == x, 1/2—2/3 = x, 3/4 , 1 = x, 3/6 a második hatványon = x. Pálcával rámutat a megoldandó feladatra, mindenki gondolkodik, fél perc múlva egy tanulót felhív, akinek meg kell mondania az eredményt. Hibátlanul oldják meg a feladatokat. Fejszámolás: 7/6 : 2/3 = x, 4/5 is- 1/4 = x, stb. Vegyesszámok összeadása fejben. Közönséges törtek átalakítása tizedestörtekre. A jelölt az órán alig szólal meg. A tanulóknak sem kell hangosan számolniok, a jelölt csak a végeredményekre kíváncsi. Ebből a nem-jelentkezők nem profitálnak eleget. Az óra vége felé szöveges példa az öntözéses gazdálkodás köréből. A téma gazdasági vonatkozásaihoz néhány motiváló szó elkelt volna. (A jelölt negyedik órája) Földrajz, 7. osztály. Anyaga Skandinávfélsziget. A jelölt utal a már tanultakra, és indításul gyűjti a tanulók idevonatkozó ismereteit (fjord, északi fény, Golf-áramlat stb.). Tanulmányozzák a tankönyv diagramjait. Szemléltetésül fényképeket mutat. Megfigyeltet, összehasonlíttat. A módszertan tanára közben odamegy a jelölthöz és tanácsokat ad neki. Ez nem okoz megütközést a tanulóknál: tudják, hogy a jelölt még csak tanulja a mesterségét. Biológia, 6. oszt. Anyag: a gerinc. Bevezetés: az ember helye a gerincesek között, a gerinc helye az ember csontrendszerében. Bemutatja a csontvázat, de eléje állva beszél róla. A tanulók figyelnek, de semmit sem rajzolnak, semmit sem jegyeznek fel. Kérdések: Mi lenne, ha a gerinc merev volna? Vájjon miért hajlik? Találgatás: Az előző órai röpdolgozat eredményeinek kihirdetése és anyagának megbeszélése. A jeles és a jó annyi, mint a közepes és elégséges. Összefoglalás elmaradt. Orosz, 8. osztály: A jelölt papírból kivágott félméteres futó alakot erősít a táblára. Ennek felhasználásával tesz fel kérdéseket oroszul, rémelyekre oroszul kell válaszolni. A válaszokat maga javítja, nem az osztálytársak. A javított szöveget felírják a táblára. Sok automatizáló ismételgetés. A gyermekek unják, nem mutatnak elég érdeklődést, kelletlenül válaszolnak. Orosz, 9. osztály. A tanulók nem eléggé élénkek, kevesen jelentkeznek, pedig fel sem kell állniok felelés közben. Helyesbítések után a mondatokat kórusban ismétlik. A táblára az új szavakat kapcsolatukban írják fel. A tanulók többet tudnak, mint amennyit mutatnak. Házifeladat: két mondatot kell írniok a Berlin—Moszkvai légimenetrend c. olvasmány alapján. Történelem, 6. osztály. Anyag: A német falu a tizedik században. Motiváció: dia vetítésű kép. A sötétben beszélik meg, mit látnak rajta. (Fegÿelmetlenség, Ellenőrző Könyv, stb.) Villanygyújtás után értelmezik a látottakat.A kovácsmírhely, munkaeszközök, mezei munkák. A két- és háromnyomásos gazdálkodás. Lapokat osztanak ki: 9, illetve 6 kockás hasábok. A felső sorba az első év forgóbeosztását kell beírni, az alatta levőbe a második évét, a harmadikba a harmadikét. Egyébként jegyzet nem készült. Házifeladat kijelölése elmaradt. Matematika, 9. osztály. Két függvény, keressék meg azokat a változó értékeket, amelyekre a függvényértékek is megegyeznek. Kétismeretlenes egyenletrendszer grafikai megoldásának ismertetése. (A nyilvárosi iskolában egyébként matematikai kabinet, és külön matematikai tanterem is van. A fal négyzetméteres különböző színű területekre van