Magyar Pedagógia 65. (1965)

SZATHMÁRY LAJOS: A tanárképzés kérdései az NDK-ban

amelyen megmutatkoznék, mit ért tanításuk, így e gyakorló órák mintegy a levegőben lógnak. Hogy ez így nem a helyes pedagógiai szervezés, tudja az Intézet is, de kénytelen alkalmazkodni ahhoz a körülményhez, hogy a jelölt csak a hónap bizonyos napján (napjain) kap napot az Egyetemtől tanítási gyakorla­tának lebonyolítására. Mivel pedig gyakor­ló iskola híján ún. vezető tanár sincs náluk, a gyakorlat vezetését magának az Intézet módszeres előadójának kell ellátnia, aki termé­szetszerűen maga is csak az előzmények és következmények ismeretének hiányában indítja útnak jelöltjét órájára. Az ilyen gya­korló-tanításokon többnyire részt vesznek az illető módszeres előadóhoz beosztott, ugyaneb­ben az iskolában gyakorló többi tanárjelöltek is, s az órát követő megbeszélések igen alaposan elemzik a tapasztalatukat. Ez az alapos meg­beszélés némileg pótolja a szervezet adta lehe­tőségek hiányait. Egyik-másik módszertani előadó szerint az alapos megbeszélés többet ér, mint gyakorlati órák sora. A jó megbeszélés szerintünk is igen sokat ér és el nem hanyagol­ható, de hangsúlyozzuk, hogy a tanítás jó lefolytatása kialakuló készség dolga, a készség pedig tudvalévően — mint minden szellemi automatizáció — elsősorban gyakorlás által fejleszthető. A jelöltek tanítási óráin szerzett tapaszta­lataink a jelöltek előkészítettségéről elég jók, a megbeszéléseket pedig igen lényegre tapin­­tóknak és hasznosaknak éreztük. A követke­zőkben néhány summázott jegyzetünket ismer­tetjük, melyeket a gyakorló órákon végzett látogatásaink során készítettünk Német. 6 osztály. Bevezető éneklés unot­tan megy. Tárgy: hogyan kell valamiről beszámolót írni? A jelölt szó nélkül felírja a táblára a jó fogalmazvány követelményeit: tárgyilagosság, az adatok pontossága, helyes sorrend, következetes időhasználat. Bemásol­ják a füzetükbe. Közösen készítenek fogal­mazványt. A hozzászólásokat a jelölt a tanu­lók helyett maga helyesbíti. A második gyakor­lat időhiány miatt abbamarad. A lecke fela­dás elmaradt. (A jelölt harmadik órája) Matematika 6. osztály. Tíz perces röpdolgo­­zat, 15 rövid kérdéssel. A jelölt beszedi, haza­viszi, otthon kijavítja. Megfordítja a táblát, melyre előre 5 rövid feladatot írt fel : 3,1/4 = x, 4/5 + 8/15 == x, 1/2—2/3 = x, 3/4 , 1 = x, 3/6 a második hatványon = x. Pálcával rámu­tat a megoldandó feladatra, mindenki gondol­kodik, fél perc múlva egy tanulót felhív, akinek meg kell mondania az eredményt. Hibátlanul oldják meg a feladatokat. Fejszámolás: 7/6­­ : 2/3 = x, 4/5 is- 1/4 = x, stb. Vegyesszámok összeadása fejben. Közönséges törtek átala­kítása tizedestörtekre. A jelölt az órán alig szólal meg. A tanulóknak sem kell hangosan számolniok, a jelölt csak a végeredményekre kíváncsi. Ebből a nem-jelentkez­ők nem profi­tálnak eleget. Az óra vége felé szöveges példa az öntözéses gazdálkodás köréből. A téma gazdasági vonatkozásaihoz néhány motiváló szó elkelt volna. (A jelölt negyedik órája) Földrajz, 7. osztály. Anyaga Skandináv­­félsziget. A jelölt utal a már tanultakra, és indításul gyűjti a tanulók idevonatkozó isme­reteit (fjord, északi fény, Golf-áramlat stb.). Tanulmányozzák a tankönyv diagramjait. Szemléltetésül fényképeket mutat. Megfigyel­tet, összehasonlíttat. A módszertan tanára közben odamegy a jelölthöz és tanácsokat ad neki. Ez nem okoz megütközést a tanulóknál: tudják, hogy a jelölt még csak tanulja a mester­ségét. Biológia, 6. oszt. Anyag: a gerinc. Beve­zetés: az ember helye a gerincesek között, a gerinc helye az ember csontrendszerében. Bemutatja a csontvázat, de eléje állva beszél róla. A tanulók figyelnek, de semmit sem rajzol­nak, semmit sem jegyeznek fel. Kérdések: Mi lenne, ha a gerinc merev volna? Vájjon miért hajlik? Találgatás: Az előző órai röpdol­­gozat eredményeinek kihirdetése és anyagának megbeszélése. A jeles és a jó annyi, mint a közepes és elégséges. Összefoglalás elmaradt. Orosz, 8. osztály: A jelölt papírból kivágott félméteres futó alakot erősít a táblára. Ennek felhasználásával tesz fel kérdéseket oroszul, rémelyekre oroszul kell válaszolni. A válaszokat maga javítja, nem az osztálytársak. A javított szöveget felírják a táblára. Sok automatizáló ismételgetés. A gyermekek unják, nem mutat­nak elég érdeklődést, kelletlenül válaszolnak. Orosz, 9. osztály. A tanulók nem eléggé élénkek, kevesen jelentkeznek, pedig fel sem kell áll­niok felelés közben. Helyesbítések után a mondatokat kórusban ismétlik. A táblára az új szavakat kapcsolatukban írják fel. A tanulók többet tudnak, mint amennyit mutat­nak. Házifeladat: két mondatot kell írniok a Berlin—Moszkva­i légimenetrend c. olvas­mány alapján. Történelem, 6. osztály. Anyag: A német falu a tizedik században. Motiváció: dia vetítésű kép. A sötétben beszélik meg, mit látnak rajta. (Fegÿelmetlenség, Ellenőrző Könyv, stb.) Vil­lanygyújtás után értelmezik a látottakat.A kovácsmírhely, munkaeszközök, mezei mun­kák. A két- és háromnyomásos gazdálkodás. Lapokat osztanak ki: 9, illetve 6 kockás hasá­bok. A felső sorba az első év forgóbeosztását kell beírni, az alatta levőbe a második évét, a harmadikba a harmadikét. Egyébként jegyzet nem készült. Házifeladat kijelölése elmaradt. Matematika, 9. osztály. Két függvény, keressék meg azokat a változó értékeket, amelyekre a függvény­értékek is megegyeznek. Kétismeretlenes egyenletrendszer grafikai meg­oldásának ismertetése. (A nyilvárosi iskolában egyébként matematikai kabinet, és külön matematikai tanterem is van. A fal négyzet­­méteres különböző színű területekre van

Next