Magyar Pedagógia 106. (2006)

2006 / 4. szám - KÖNYVEKRŐL - SOMOGYVÁRI LAJOS: Géczi János: A rózsa és jelképei. Az antik mediterráneum

Könyvekről A narratívák megsokszorozódásának, egymásba szövődéseinek lehetünk szemtanúi: léteznek szöveg-, képhelyek, melyek „közösségét” az ábrázolt dolog teremti meg - ezek jelentéssel való felruházása és össze­kapcsolása, fejlődési sorba, meghatározott irányba kapcsolása teremt egyrészt egy történetet. Ezek a locusok ugyanúgy különböző narratívumokba vannak ágyazva, s ezek összessége reflektál mintegy az ember történeté­re, az emberi mivoltra. (Még ha ez utóbbiak emlegetése a posztmodern szemében nem is indokolt.) A rózsa (kultúr)történetének megalkotása, az ehhez vezető módszer magában hordja a mű előnyeit és hátrányait. Mindenképpen jelentős pozitívum a másként látás lehetősége, új tudásmintázatok szerveződése, hiszen olyan jelenségek nyernek új értelmet, kapnak más megvilágítást, melyeket eddig nem tudtunk kielégítően meg­magyarázni. Arról az európai jelentésrendszerről, szemantikáról tudunk meg valami fontosat, amelynek feltér­képezését már Warburg is sürgette - ő ezt „történeti - lélektani kifejezéstudomány”­-ként határozta meg, egy­fajta mentalitástörténetként. Nagyon fontos előfeltevéshez érkeztünk itt, mely meghatározó az Európa kultúr­történetéről való gondolkodásban: e szerint Európa, az európai szellemiség (akármit is jelentsen ez) „bölcsője” a Mediterráneum. Ezzel a gondolati művelettel értéktelivé, kulturális mintává teszünk egy régiót, s kizárunk belőle másokat.­ Természetesen nem zárom ki az elgondolás létjogosultságát, csupán jelzem annak általánosan elfogadott érvényességét, mely mintegy evidenciaként nem szorul bizonyításra. Másrészről a narrativizálás magában rejti az igazolhatatlanság veszélyét. Hiszen ugyanazon locusokból (vagy más források bevonásával) megalkothattunk volna más történetet, történeteket is. A szerző is érzékeli a problémát: erről tanúskodik az Előszó befejezése, mely különböző diskurzusok egybeolvasását ajánl­ja a probléma megoldására. Persze az is kérdés, hogy valóban probléma -e ez, vagy csak el kell fogadnunk a gondolati felépítmény megkonstruáltságát­­ a nézőpont nyújtotta előnyökkel és hátrányokkal szemben. Tudomány és művészet A perspektívakettőzés két (illetve több) megismerési módot, tudásterületet kapcsol össze: a botanika be­vonásával az egzakt, leíró jellegű tudományosságot, a szimbólumképzés folyamatában pedig a hagyományosan művészettörténeti tevékenységet. A modernségben e két terület általában egymást kizáró ellentétként jelenik meg, de vizsgált korszakunkban (és később a középkoron át végighúzódva, talán a felvilágosodásig és a 19. századi diszciplináris megalapozódásig) még együtt képezték a világról, és a benne lévő emberről szóló tudás alapját. Ez az együtt látás / együtt láttatás szintén nagy előnye a munkának: hétköznapi életgyakorlat és elmé­let, vizualitás és verbalizálás, szent és profán egymásba kapcsolódik. Mindezzel újra megvalósulhat az az egység, amit mesterségesen szakított tudományterületek és művészet oppozíciójára a modernitás - ahogy ezt a már idézett Hayden White is sürgeti. (A művészi és tudományos kije­lentések között ugyanis távolról sincs akkora távolság, mint gondolnánk.­) Az interdiszciplinaritás másfajta ku­tatói alapállást tételez fel, a specializálódás és professzionalizálódás korában könnyen maga után vonhatja a tudományos kontárkodás vagy dilettantizmus vádját. Mindezen vádakat a gazdag bizonyító anyag, hivatkozás szertefoszlathatja, de egyben felvet egy újabb problémát is: ez az, amit az értelmezés lezárhatatlanságának .Warburg, A.: Széphelyi F. György (1995, szerk.): Mnemosyne: Aby M. Warburg válogatott tanulmányai. Balassi Kiadó-Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest, 253. 5 Nagy hagyománya van ennek a történetfilozófiában, történészek között - lásd például: Spengler és Toynbee kultúrkör elméleteit, vagy Braudel nagyhatású művét, mely megteremtette egy új (rész)diszciplina - a tértör­ténelem - alapjait. /Braudel, F. (1996): A Földközi-tenger és a mediterrán világ II. Fülöp korában. I.-III. Budapest./ A braudeli geohistória olyan tudományágak eredményeit is hasznosítja, mint a klimatológia, bo­tanika, antropológia, vagy a zoológia.­­ Az ikonológiai - ikonográfiai gondolkodás történetét vizsgáló művek is általában a distancia meglétének megállapításával kezdődnek (jelen esetben szó és kép távolságáról van szó), s szembeállítják ezt a 18.-19. századot megelőző gondolkodással - lásd például: Boehm, G. (1998): A képleírás. A kép és nyelv határairól. /In: Thomka Beáta (szerk.): Narratívák 1. Képelemzés. Kijárat, Budapest, 19­36./ A megértés akadályát ké­pezi az idő-, mentalitásbeli hasadás. 346

Next