Magyar Szépirodalmi Szemle, 1847. január-június (1. évfolyam, 1-26. szám)

1847-03-28 / 13. szám

viszonyában keresni föl és ekképen öntudatosan határozni meg az igazi jellemet, mint ez már meg van kísértve az irodalomban. Gondolhatni e kevés mondottakból is mily csudálatos ez a magyar zenei szellem. Azon egyen kívül, hogy lábmértékeiben kizárólag a páros ütéseket választó, az időmérték egész birodal­mában szerte kalandoz s a kemény és lágy hangnem mindkette­­jével kaczérkodva, az általános zenének majd minden tulajdon­ságaival bir, azért mindenféle indulat kifejezésére alkalmas, egye­dül az egyes hangok hoszo s rövid voltában, s ezeknek egymás­­hozi viszonyaiban, tehát a legfinomabb rhythmusban alapította meg egyedi sajátságát. És épen ezért találunk egyúttal a magyar nép­dalok zenéjében versmértéket is, mely senki másé, mint édes miénk. Ezért kell mind általán a zenészetben, mind a magyar ze­nében, mind végre a prosodia világában teljesen jártasnak lennie, ki a magyar zene jellemét fürkészni indul. Hiszen elegen bocsá­tottak már világ elé, pedig magyarok közül is, magyar zenedara­bokat, mikre bizony ha czímeiket nem látnák, lehetlen volna rá­ismerni. A megjelent első füzetben kellemesen lepettünk meg az egy­szerűség és pontosság által, melyek csakugyan nélkülözhessenek, ha az érintett, kimondhatlanul finom sajátságot meghatározni a­­karjuk. Úgy látszik, még a harmóniában is híven követték a szer­kesztők népzenészeinket, mivel egy pár helyütt a lágy hangne­mekben ötös meneteket is használtak, mit kivált a német harmó­­niatanárok nem jó szemmel fognak talán nézni, de bizon barna zenészeink természeti ösztönüket és kifejezési igazságot követve a kellemes hangzásban, e reások nem igen ügyelnek, annyival ke­­vésbbé, mert az olyan menetek leginkább dissonantiával (ellen­hangzással) volnának elháríthatók, de a természet fia nem igen ért­ehez, s minden esetre a dalok úgy, mint e nemben is adva vannak, eredetiebbek. Minket mindenek fölött a láb- és versmérték érdekel, ezért mindnyáját (kár hogy a szerkesztők nem számozták, mert alig tudunk hivatkozni is rájuk) e szerint fogjuk elemezni. — Van ö­­szesen négy lassúbb és két frisebb dal. Vegyük először a lassúakat. Az első dal: „Káka tövin költ a rucza”, áll négy hoszabb (8 tagú), és egy rövidke (3 tagú) sorból. Az egyes tagok mér­téke, a nyolc­adrész és nagyobb hangjegyeket koszaknak, a ki­sebbeket rövideknek vevén, ekként áll: az első sorban van két tactus (a tactusokat függőleges vonallal fogjuk elválasztani).

Next