Magyar Szépirodalmi Szemle, 1847. július-december (1. évfolyam, 1-26. szám)

1847-07-11 / 2. szám

24 MAGYARORSZÁGI SZENT ERZSÉBET KASSAI TEMPLO­MÁNAK FŐOLTÁRKÉPEI. (Folytatás.) A háromféle előadás fő tárgya sz. Erzsébet életéből van véve, mely mint ritkábban előforduló , több figyelmet érdemel, míg a passió és a szűz életéből vett előadások számtalanszor, más helyeken ábrázolva is, láthatók. Sz. Erzsébet élete előadásai két korszakra oszlanak, a bal szárnyon a szentnek fényes álla­pota , a jobbon annak élete elűzetése után és az önként válasz­tott szegénységben történt eltakaríttatásáig ábrázolvák. 1. A bal szárnynak legfelsőbb bal képén a szentnek szüle­tése ábrázoltatik. Anyja, Gertrud királyné, II. András felesége gyermekágyban fekszik, körülé két némbeli cseléd, kiknek egyike az újonnan született és másika a szentségi fénykörrel övezett gyermeket tartja karján Az ágynak másik oldalán áll­nak II. András király , fején a korona, de nem a magyar, mely­hez a jobbjánál álló alak fején levő korona inkább hasonlít. András király balján két térd­alak látható, miknek egyikén a kö­­penyeg alatt magyar köntös, fején pedig magyar sapka. Ugyanez alaknak képe bajuszos, még pedig hosszú, vastag és hegyes, majd­nem fölpedzett, min­t ezen alakon kívül az oltárképek több százra menő alakjai közt egyiken sem veszünk észre. Valamint ezen egyetlen egyszer előfordult magyar ruha, úgy a bajusz sajátsá­gos idoma is joggal sejtetik velünk, mikép a festész ezen alak­ban magyart igyekvik festeni, de nem csak magyart, hanem magyar egyedet is, mert ennek képe kétségkívül arczkép. Ugyanoly arczkép az András király balján álló koronás alaké is , még pedig nem csak mint magam, hanem többen is, kik ezek körül forgolódtak, ráismertünk Mátyás király arczképére, mely leginkább két arczképéhez hasonlít : az egyikhez, melyet az 1476. évben vert nagy pénze (medaille) mutat, a másikhoz, mely egy festett, most Bécsben létező, úgy nevezett Mátyás-miniature codexben fordul elő. A mi képünkön Mátyás orra és ajka inkább lefügg mint amazokon, mindazáltal Alexi szobrász, ki midőn Mátyás szobrát készíté,e király minden ismeretes arczképeit tanul­mányául tevés így a physiognomiát tökéletesen ismerheti, a kassai képben első pillanatra Mátyás király arczképére ismert. Ezek szerint a képek keletkezése korát legalább közelítőleg meg lehet határozni. Az első helyen említett arczképet illetőleg, tulajdo­nosát a jóltevőnek vagy donatornak tarthatjuk , ki a kassai fő­oltárt önköltségén készítette, továbbá mint ily jóltevő, az akkori

Next