Koszoru. A Petőfi-Társaság heti közlönye 1. (1883)

1883 / 5. szám - György Aladár: Őseink mint napimádók

70 SZÍNHÁZAK. „EGY PÁRISI REGÉNY.“ (Feuillet Oktáv színműve.*) Mr. Tárgy hirtelen elszegényedik s ezért felesége megszökik egy olasz impresario opera-társulatával Amerikába. Az a hajó, melyen a társulat utazik, nyílt tengeren elég, de az asszony megmenekül, és nagy nyomo­rában visszatér férjéhez. Mivel azonban hallja, hogy ez nem hajlandó neki megbocsátani, öngyilkossá lesz. Ez a Feuillet legújabb darabjának drámai magva; rossz mag, a­melyből nem lehetett jó drámát növeszteni. Rossz min­denek előtt azért, mert catastrophájának in­doka puszta véletlen. Egy hajó elégése épen­­úgy nem lehet drámai cselekvény főmotívuma, mint az, hogyha valaki a síkos járdán meg­csúszva, kitöri a lábát. Pedig a szerzőnek nem lett­­volna arra szüksége, hogy ilyen kezdetleges eszközökkel dolgozzék. Expositió­­jában megvan minden, a­miből igazi drámai bonyodalom keletkezhetik. Ott van signor Juliani, a szép olasz tenorista, aki tulajdon­képen el akarja csak csábitani Targonét s elhiteti vele, hogy okvetlen a világ legelső primadonnája lesz belőle, ha vele megy. Abból, hogy az asszony mint csalódik hangjában, s főkép mint csalódik Julianiban, sokkal jobb catastrophát lehetett volna csinálni, mint a­milyen ama hajóégés catastrophája. Feuillet­­nél a hitelen feleség azért tér csak vissza bocsánatot kérni, mert f­ügyetlen volt annak a hajónak valamelyik matróza, melyen Új- Orleansból tovább akart vitorlázni. Ha az *) Előadták a nemzeti szinpadon jan. 26-án. KOSZ 0 R a napjainkig fennmaradt e szent tűz gyujtásá­­na­k emléke különösen a Napistennek szen­telt mai Szent-Iván napján. S még ma is nem egy helyen gyulad fel a régi emlék szentelte tűz ünnepélyek napján, a nélkül, hogy az utód annak jelentőségét tudná ; a puritán hitű­ unitáriusok sem vonhatják ki magukat ez alól s komoródi búcsújukon évenként tudatlanul áldoznak az ősi istennek, mig más helyeken, valószínűleg a keresztyénség első századaiból maradt emlék gyanánt, magyar ifjak gúnyo­san ugrálgatnak az égő rőzseközegek felett, hasonlóan a khivaiakhoz s mordvákhoz, csak azért, mert —­ mint mondják — a régi szokás igy kívánja. (Vége köv.) az ügyetlen matróz elfojtja csirájában a tüzet: madame Tárgy tovább utazgat szép tenoris­tájával, lesz belőle vagy maitresse-e a csábító olasz énekesnek, v­agy másod-, harmad-, vagy negyedrangú primadonna, de semmi esetre sem drámai hősnő. Ez a színmű legfőbb, de nem egyedüli hibája. Ügyes technikája drámaira ebből a meséből is tudott volna olyan drámát terem­teni, mely compositiója előnyeivel pótolja a belső mag silányságát. De mit tett Feuillet ? Szükségesnek tartotta a publikumnak tudtára adni, mint szegényedett el az ő hősnőjének ura. Nem vagyunk ugyan erre valami nagyon kiváncsiak; elmondhatná a szerző egy pár szóval, hogy Tárgy kezességet vállalt vala­melyik barátjáért, tőzsdei üzletek, elemi csa­pások tönkre tették s a közönség teljesen meg volna elégedve. Hiszen az, hogy valaki egy­szerre elveszti vagyonát, nem olyan rend­kívüli dolog, hogy két felvonáson keresztül kellene ezt demonstrálni! Igenis, két fel­vonást tölt be Feuillet azzal, hogy megmutassa a publikumnak, mint jutott Mr. Tárgy koldus­botra. Kissé szokatlan után, igaz. Édes­atyja kezei közé 3 millió frankot tett le egy Ferriére nevű barátja, kinek valami d’Ambleuse asz­­szonytól egy törvénytelen leánya volt. Míg d’Ambleuse ir élt, addig természetesen nem hagyhatta egy idegen ember azt a sok pénzt d’Ambleusenéra, anélkül, hogy a férj ne gya­nította volna e hagyaték keletkeztének okait, így hát Ferriére arra kérte Tárgy atyját, tartsa magánál a milliókat addig, míg d’Ambleuse meghal. Csakhogy az öreg Tárgy a rábízott pénzt a tőzsdén elvesztette, s mikor a letéte­­ményt vissza kellett volna adnia , nem tehette volna ezt anélkül, hogy teljesen tönkre ne jut­tassa magát. Megtartotta a milliókat, melyek­ről nem volt tudomása senkinek sem, és csak halálos ágyán árulta el a nagy titkot fele­ségének. Ez is reszket attól, hogy, ha vissza­fizetik azt a sok pénzt, tönkre jutnak ; tit­kolja ez is a hagyaték dolgát fia előtt, tit­kolja egy évig, talán kettőig, titkolja mind­addig , míg Feuillet úr meg nem kezdi a darabját. Ekkor is csak azért árulja el, hogy a színművet meg lehessen kezdeni. S mennyire kell a szerzőnek erőltetnie a dol­got, csakhogy elhitesse, hogy most vallhatta csak meg az öreg Tárgy­né a nagy titkot! Olyan nehezen indul az ő drámai meséje,­­ mint mikor valaki nagy sziklát akar egy­­ hegyre felgörgetni; izzad, fárad, míg végre

Next