Koszoru. A Petőfi Társaság közlönye Új folyam 4. (1937-1938)

1937 / 1. szám - A PETŐFI TÁRSASÁG ÉLETE

Előbb a Pesti Naplónak, majd hosszú ideig a Budapesti Naplónak volt novellistája, később a Budapesti Hírlap­nak s újabban a Pesti Hír­­lap­nak tárcaírója, az Új Idők­nek főmunkatársa. Mint szépíró, igen termékeny és változatos volt, főkép­pen novellákat írt, de regényeket és drámákat is, többnyire modern tárgyú novellákat, de szívesen for­dult a múlthoz is, különösen a fran­cia rokokóvilághoz, a XVII—XVIII. század magyar históriájához s a ma­gyar Biedermeier-korhoz. Romantikus lelke vonja a misztikus, csodálatos, szövevényes történetekhez, de újabban mind több és több realizmus, mélyebb magyaros szín és szellem, derű és humor megnyilatkozott költészeté­ben. Önállóan megjelent elbeszélés­­kötetei: Dodó főhadnagy problémái (1894); Homályban (1894); Az arany­­kertyűs kisasszony (1897); Az esztendő legendája (1889); A jukkerleány és egyéb elbeszélések (1899); Pasztellek (1902); Rokokó-idyllek (1902); Delilah nyoszolyája (1903); A szultán árnyé­ka (1905); Vitézi románcok (1907); Atalanta csókja (1908); A frigiai sap­ka (1900); A kölcsönkért kastély (1910) ; A szerecsenek összeesküvése (1911) ; Vénusz könnyei (1912); Lacika m­amája (1913); A szép Pongrátzné krinolinja (1917); A mezítlábas gróf­­kisasszony (1918); A bresztováci szent. Topáz királyné, Magyar költők sze­relmei (1920). Regényei: Lavina (1895); Hatalom (1897); Livia főhad­nagy (1902); A liliomos asszony (1903); Tatárrabság (1909), melyet az Akadémia 1910-ben a Péczely-díjjal tüntetett ki; Az amazon királynő (1920); a Talizmán, Attila stb. Drámái a Nemzeti Színházban ke­rültek színre, ezek: Mátyás és Bea­trix (történelmi dráma, 1904); Drághy Éva esküje (történelmi tragédia, 1911); A kölcsönkért kastély (vígjá­ték 1914), amelyből A hamburgi manyasszony című ismert daljáté­kot írták s amely épp most került filmre. Továbbá A magyar (drámai költemény, 1920); Danton (1920). Az Akadémia A kölcsönkért kas­télyt 1915-ben, a Dantont 1921-ben a Vojnits-díjjal koszorúzta. Mint tudományos ismeretterjesztő filmíró is sok sikert aratott. Spa­nyolország című darabjával megte­remtette nálunk az „Uránia-genret“, a vetített képekkel kísért tudomá­nyos fölolvasásokat, amire őt nagy műveltsége, széles látóköre, ismere­teinek gazdagsága s könnyed, eleven előadókészsége egyenesen hivatottá tették. Tizenegy Uránia-darabot írt, köztük az elsőn kívül A tánc, A pá­risi asszony, Napóleon száznál több előadást értek meg. Írói érdemeit a Kisfaludy- és Pe­­tőfi-Társaság 1901-ben rendes, az Akadémia 1911-ben levelező tagság­gal tüntette ki. A Petőfi Társaság­nak 1920 óta elnöke volt. PEKÁR GYULA A PETŐFI-TÁRSASÁG ELNÖKI SZÉKÉBEN (1920—1937.) * Herczeg Ferenc utóda a Petőf- Társaság elnöki székében, 1920-ban * Ez a jellemzés nagyrészben A Pe­­tőfi-Társaság hatvan éve a magyar irodalom szolgálatában c. munkából való, melyet Császár Elemér és Ha­vas István írt. Pekár Gyula, akkori alelnök lett, aki a forradlmakat követő nehéz időkön átvezette a társaságot mai megállapodott helyzetébe. Irodal­miakban gazdag múltja, nagy nyelv­­ismerete, külföldi összeköttetései 1á- 49­4

Next