Pszichológia 20. (2000)

2000 / 4. szám - TANULMÁNYOK - LÁSZLÓ JÁNOS - EHMANN BEA - PÉLEY BERNADETTE - PÓLYA TIBOR: A narratív pszichológiai tartalomelemzés: elméleti alapvetés és első eredmények

ben a gondolkodás elbeszélő módja „világiasabb”, emberi vagy humán jellegű szán­dékokat és tetteket, az ezekkel kapcsolatos történéseket és következményeket vizs­gálja. Az életszerűséggel igazolja magát, és nem az igazság, hanem az élethűség kialakítására törekszik. Bruner (1986) megismerés-elméletét, melyet a szerző ki­terjesztett a lehetséges világok és az én elemzésére, tekintjük az első megformált narratív pszichológiai elméletnek. Valamirevaló pszichológiai elmélet nem nélkülözheti a módszertant, azokat az explicit és ellenőrizhető eljárásokat, melyek segítségével az elmélettel össze­függő empirikus adatok előállíthatókká, az elmélet keretében értelmezhetőkké válnak. A narratív pszichológia nem önálló elmélet, hanem a pszichológiai jelen­ségek olyan megközelítésmódja, amely az elbeszélést a jelenség szubsztanciális mozzanatának tartja, és a narratívum tulajdonságait a jelenség megismerésének és elméleti általánosításának a középpontjába állítja. Ebben az értelemben beszélhe­tünk a gondolkodás, az érzelmek, az emlékezet narratív elméleteiről, narratív sze­mélyiségfejlődési vagy identitás elméletekről, a szociális jelentésalkotás narratív elméleteiről stb. A jelen tanulmányban kifejtett narratív pszichológiai tartalom­­elemzés ezt a típusú elméletképzést szolgálja. A narratív megközelítés tehát egyfajta pszichológiai metaelmélet. A poszt­modern filozófiának a megismerésben az értelmezést és a szociális konstrukciót (és dekonstrukciót) hangsúlyozó törekvései nyomán hasonló narratív metaelméletek más tudományokban is felléptek, elegendő itt Hayden White (1973) „metatörté­­nelmére” vagy Robinson (1980) „metanéprajzára” utalni, amelyek az adott tudo­mányterület jelenségvilágát esszencialista módon, objektív és stabil adottságként kezelő felfogások megkérdőjelezésére és meghaladására törekedtek. Ezek a tudo­mányos metaelméletek ugyanakkor osztoznak a narratív pszichológiai megközelí­téssel abban, hogy elutasítják a posztmodern filozófiai elméletek ama változatait, amelyek - nem egyszer a narratív metafora túlhajtása révén - a lehetséges világok relativizálásával tudomány és common sense közé egyenlőségjelet tesznek, vagyis magának a tudománynak a sajátszerűségét tagadják (pl. Shotter, 1993), a pszicho­lógiára vonatkozóan pedig lemondanak a lelki jelenségekről, és a pszichológiai kérdésekre a választ a szövegértelmezésekben keresik (Ricoeur, diskurzus elem­zés). A narratív megközelítés a pszichológiában éppenséggel a reprezentáció, ha úgy tetszik, a „világ - és én-teremtés” módjainak tudományos feltárására törek­szik. Mint Moscovici (1988. 231. o.) írja: „Ebben a folyamatban nincs semmi tetszőleges, mivel a gondolkodás, a nyelv és a társadalmi élet szabályai valamennyi­en együttműködnek a lehetőségek behatárolásában. Ezért van az, hogy a konstruk­ció fogalma, mihelyst trivializálják, vagyis az emberek közötti társalgás és kon­szenzus egyszerű termékének tekintik, elveszíti világos emancipatórikus jellegét. Ha arról van szó, hogy minden lehetséges, akkor a konstruálás aktusa nem annyira a valóság kreatív szabadsága, mintsem e szabadság feltételeiről szőtt illúzió.” A narratívumok mint az emberek közötti érintkezés legkülönbözőbb metszeteiben természetes módon megjelenő reprezentációs formák, belső szerveződésük, vala-

Next