Pszichológia 27. (2007)

2007 / 3. szám - TANULMÁNYOK - FÜLÖP MÁRTA - BERKICS MIHÁLY: A győzelemmel és a vesztéssel való megküzdés mintázatai serdülőkorban

A siker és kudarc értelmezéséről és feldolgozásáról a Weiner-féle (1986) attri­­búciós elmélet mondja a legtöbbet. Weiner négy dimenzió szerint különítette el, hogy milyen okokkal magyarázzák az egyének a sikereiket, illetve kudarcaikat: külső és belső, stabil és átmeneti, kontrollálhatatlan és kontrollálható, globális (általános) vagy specifikus okok. Seligman és Cook (1978) a kudarc belső, stabil és globális okok­nak tulajdonlását összekapcsolta a depresszióval. A győzelmet és a vesztést mint a si­ker és kudarc aleseteit az attribúciós elméletek nem tárgyalták külön. A győzelem és a vesztés evolúciós pszichológiai megközelítése Specifikusan a győzelem és a vesztés pszichológiájával a legkidolgozottabb formában az evolúciós pszichológiai megközelítés foglalkozott. A csoportban élő állatoknál a társas hierarchia, a dominancia- és alárendelődés-viszonyok a nyerés-vesztés külön­böző struktúráiból alakulnak ki. A győztes és ily módon domináns egyed több erőfor­ráshoz jut, és nagyobb eséllyel örökíti tovább a génjeit. Ugyanakkor a vesztés, feladás bizonyos esetekben adaptív stratégia akkor, amikor nincs esély a győzelemre. A vere­ség elismerése gátlón hat a győztesre, megakadályozza a harc folytatásában (Csányi, 1994). Sloman és Gilbert (2000) evolúciós jelentőségűnek és a humán pszichológián belül kiemelkedő fontosságúnak tekintik a vesztéssel való megküzdésre szolgáló stratégiákat és a vesztés elfogadását. Az alárendelődésnek komoly túlélési szerepe van, és az állatvilágban kialakultak azok a viselkedésformák, amelyek az alárendelő­­dés jelei, és megvédik az egyedet a további versengéssel járó agressziótól. Sloman (2000) a vesztésre adott adaptív reakció háromfázisú modelljét állítja fel: 1. Az eszkalációs stratégia, amikor az egyén még nagyobb erőfeszítést tesz arra, hogy nyerjen, és igyekszik a siker valószínűségét növelni. Ebben a fázisban az optimizmus és a harag arra késztetik, hogy a korábbiaknál még erőteljesebben próbálkozzon a győzelemmel. Ha ez az igyekezet kudarcba fullad, akkor alakul ki a második fázis. 2. Az „Önkéntelen Megadás Stratégiája (OMS)”. Ekkor az előző fázis optimista atti­tűdjét pesszimizmus váltja fel. Az egyén inkompetensnek, gyengének, kisebbrendű­nek, inadekvátnak, reménytelennek, tehetetlennek érzi magát, és az agressziója le­­gát­­lódik. Az OMS funkciója, hogy deeszkalálja a konfliktust, mert kifejezi azt, hogy nincs értelme folytatni a küzdelmet, ha az egyén nem tud győzni. Ezt követi a harma­dik fázis: 3. Elfogadás. Funkciója az, hogy létrehozza a kibékülést, miután a konflik­tus lezajlott. Ebben az esetben az egyén elismeri a vereségét, az ellenfelét erősebb­nek tartja magánál, és eltűnik a vele kapcsolatos ellenérzése. A versengés eredmé­nyeképpen az illetőnek reálisabb képe alakul ki a saját és mások képességeit, erősségeit és gyengéit illetően, és új, megfelelőbb kihívások után nézhet. A vesztes el­fogadása megszünteti az „Önkéntelen Megadási Stratégiát”. Az elfogadást meg­könnyíti a győztes viselkedése, pl. a vesztes számára könnyebb az elfogadás fázisába kerülni, ha a győztes nem megszégyeníti őt, hanem elismeri, hogy jól küzdött, maga is

Next