Szépirodalmi Figyelő, 1861. november-december - 1862. január-május (2. évfolyam, 1-26. szám)

1862-01-16 / 11. szám

Szerkesztői szállás, hová a lap szellemi részét illető külde­mények utasítandók : Üllői-ut és 3 pipa­­utcza sarkán 11-ik szám. Megjelenik e lap csütörtökön. Előfizetés helyben házhoz hordva, vidéken postai szétküldéssel, félévre 5 ft. egész évre 10 ft. Jan. 16-án 1862. Kiadó hivatal, hová az előfizetési pénzek s minden a­lap anyagi részét illető dolgok utasítandók : Egyetem-utcza 4-ik szám. Il dik év­folyam. ‘ ~ SZÉPIRODALMI F ! (i Y E L 0. 11-ik szám. AESTHETIKAI TANULMÁNYOK. Az ,,Uj Magyar Muzeum“ füzeteiben *) egy hosszúnak ígérkezett czikksorozatból nem több mint három közlemény jelent volt meg éntőlem, egy nagy nevű idegen nyo­main , „aesthetikai előtanulmányok“ czím­ alatt, oly régen, hogy azóta mindenki elfe­lejthette. Mostani emlékezetbe hozatalával sem több sem kevesebb c­élom, mint kije­lenteni, hogy az akkor elejtett fonalat újra felfogom, és, a­meddig lehet, szivesen foly­tatom. Német­' előzmények után adtam ott a szépészet, mint tudomány, három fő ré­szének vázlatát, és pedig nagyon röviden az első vagy egyetemes részt, mely a műszép eszméjéről tanít, s ennek viszonyát a ter­mészethez s a teremtő elméhez röviden érinti. Adtam a második, vagy különös rész vázlatát, mely a műszép fogalmából leve­zeti a benne levő különbségeket, vagy a műalkotásnak fejlődő lépcsőzeteit, a külön­böző felfogási módok szerint. A­mi ezután következik, most fog ismét folytathatni, ma­gam sem tudom hány czikkben,de oly szán­dékkal, hogy egykor talán kibővítve össze­foglaljam, egygyé öntsem az egészet. V. Elő lévén adva az eszmény és az ural­kodó felfogási mód, vagy aesthetikai világ­­néz­et — Goethe szerint Weltanschauung — fogalma, mivel az aesthetika két elsőbb része tanít, a harmadik azzal lesz elfoglalva, mi­képen valósodik meg az eszmény bizonyos érzéki anyagban, mint műdarab, műtárgy, azaz, mint állnak elő a különböző művésze­tek. Nem tartom fölöslegesnek, részint a nagyobb világosság, részint a mondottakkal való szorosabb összeköttetés tisztában tar­tása végett, némi bővített magyarázatába ereszkedni ezen első pontnak.­­ Ugyanis midőn valamely művészi elme a maga tár­gyát megeszmélte, azaz tisztába jött azon alapgondolattal, melyet művében elő akar állítani, alá van vetve az idő, korszellem ál­tal módosított, felfogási módjának, mikép ezt ama nagy aesthetikai két világ, t. i. a görög és keresztyén kor, felfogási módjai elénk tükrözik. Goethének, midőn Iphigénia tragoediáját megeszmélte, Pyrkernek, midőn a Szent Hajdan Gyöngyei eszméjében meg­állapodott, át kelle magát tenni az illető világnéztet, úgymint elsőnek a görög po­­lytheismus, másodiknak a héber monothe­­ismus elemébe. A tárgy mihelyt a művészi agyban műtárgyágyá érett, legott tudni kell a művésznek, minő alakra van készen, vagy képesítve. Az nem tesz különbséget, hogy a szobor vagy festvény, vagy költemény lesz-e a mű; ez mindegy. Valamennyi műfaj kénytelen fölvenni az idő arczát, és így bátran állíthatjuk, hogy a jelvi, remek és regényes (symbolicus, classicus, romanticus) műalakok közül, a­mint ezek jellemző vo­násaikban röviden kifejtettek, valamelyiket kell választani. E szabály alól a műtörténelem nem mutat kivételt. A három görög tragi­­cus művei egymásutáni következésükben, mint időjelenségek, már ide bizonyítanak. *­ 1854. folyam, márcziusi füzet 232., szept. füzet 180 lap és 1854 júliusi füzet 353 lapjain. I. II. III. IV.

Next