Szépirodalmi Figyelő, 1861. november-december - 1862. január-május (2. évfolyam, 1-26. szám)

1862-01-30 / 13. szám

195 örömeink mind Mind megszólalnak mellünk­ben, erezünk még egyszer oly erősen, de a fájdalom fölé emelkedve, ezt mint hangot élvezzük csak, mely füleinket bájolja, a­nél­kül, hogy a szívben tövis maradna utána.“ A zene valóban az egyetemesség érzéki megvalósulása, a láthatlannak sőt a ki­­mondhatlannak, ha lehet igy szólni, értel­­messége, mely az idegekben szól mint a rezgés, mint mozgalom, mint légszerüség, mikor érzéseink megindulva szinte hallható belzenét­ játszanak; innen van aztán amaz elégszer tapasztalt tünemény, hogy az em­ber, hacsak nem hülye és ügyefogyott, szép dallamok hallása után, önként, télen aka­ratlanul is kedvet érez dalolni, közelebbről egy jó operai előadás végével a kimenő kö­zönség eltölti az utc­át énekkel. A zene belső formája idő (tempo), ütem, a legsza­­batosabb mathematikai szigorral, a tártani, h­osszabb, rövidebb mozgásával a hangok fel és alászálló hullámain, mi a mozam (rhythmus). A­mi végre a művészetek legutolsóját, vagy helyesebben legfenségesebbjét illeti, mely a költészet, ennek jellemző sajátsága, Hegel szerint, azon hatalomban áll, m­ely­­lyel az érzéki elemet, mely alól a képírás és zene kezdék már felszabadítani a művésze­tet, a szellemnek és képzeteinek aláveti. Mert a hang, mint a költészet külső anyag­ja, benne már nem zengő érzelem, hanem magában jelenték nélküli jegy, jegye a ma­gában ésszerű képzetnek, nem pedig a ha­tározatlan érzéseknek, ezek árnyalatai és lépcsőzeteinek. A hang benne szóvá lesz, gondolatokat, képzeteket jelölni, párosítván a képzetek végtelen világát a hangra szük­séges idővel. Ez érzéki elem azonban, mely a zenében közvetlenül egy volt az érzéssel, becs és tartalom nélküli jegygyé száll alá, miért a költői előadás eleme nem a hang, mint olyan, hanem a költői képzet, és szel­lemi nézelhetőség, a­mi egyúttal a lelkiség, gondolatiság eleme és nem csupán a költé­szeté kizárólag, hanem átvonul a művészet minden alakjain, különös önállásra fejlődik mindenikbens. A költészet igy, mint képze­tek alkotása, anyaművészet, s egyetemessé­­gi ranggal bír a többi felett, elő­állitván a magában szabaddá lett, érzéki anyaghoz többé nem kötött szellemet, mert alkotó vagy költői képzelődés nélkül nincs művé­szet.,,Erhabne unsre Mutter, Poesie!“ zengi Rückertnél a hangászat valamennyi műfaj nevében, igen helyesen. Visszatekintve a fentebbi jellemző leho­­zásokra, melyekben jóformán csak az egyes műfajok fogalmát akarom összeállítani, sok észrevételnek lehet helye utólagosan. Mind­járt ilyen lesz a regényes műalak ellen te­hető ama kifogás, hogy a költészet talán csak mint ilyen és nem mint remek is fel­fogandó, a­mi magában hibás nézetnek mu­tatkozik, valamint találkozhatni azon ellen­vetéssel is, hogy a felvi műalakra netalán csak az építészet vihető vissza kizárólag stb. Azonban a lehető kifogások ellen előre meg kell jegyeznem, hogy a három műalak mindegyike a művészet minden fajára átvi­hető, át is van vive a műtörténelem bizony­sága szerint, hanem kitűnőleg jelvi az épí­tészet, klasszikus a szobrászat, regényes a képírás, zene, költészet. Sőt a három főalak nem állapodik meg az aesthetikai körben, hanem átmegy a tudományok minden ágá­ra, a szellem minden megyéjére, a jellemre vagy tudósságra egy iránt. A történetíró, a bölcsész osztoznak befolyásában. Sallust, Caesar és Tacitus épen úgy viszonyulnak többé kevésbbé egymáshoz, mint a három görög tragikus, mint Pythagorás, Plátó és Plotinos; az elmélődés magasságain is meg­tartván első a­yelviség (symbolismus) voná­sait, második a remekséget, utolsó végre a regényes idomot, így veti össze egymással Rosenkranz az újabb kor bölcsészei között a rejtélyes Böhm Jakabot, a plasticus Spi­nozát, a regényes Jakabit, mert a képzelő­dés a szellem minden munkásságára kiter­jed s előállító képessége mindenütt érez­hető. Nemcsak az pedig, hogy a képzelődés mindenhová kiterjed, h­anem­ a művészet minden faja is meghódol e három formának egymás után, egymás mellett. Maga az épí­tészet, melyről feljebb mondatott, hogy ki­­t­­nőleg jelvi, nem idegen a három külön alak fölvételétől. És a keleti roppant épít­kezés a Bábel tornyától Semiramis függő kertéig, aztán a görög és római, végre az ó frank építészet, a helyiség egyetemes vonásai mellett, még különösséggé is fejlődnek, és a görög architektúra a remeknek, a régi frank (köznéven gót) a regényes alaknak

Next