Szépirodalmi Figyelő, 1862. május-október (2. évfolyam, 1-26. szám)

1862-09-18 / 20. szám

Ildik év­folyam. Szerkesztői szállás,­­vá a lap szellemi részét illető küldm­­ények utasítandók : Üllői­ út és 3 pipa­­utcza sarkán 11-ik szám. Megjelenik e lap csütörtökön. Előfizetés helyben házhoz hordva , vidéken postai szétküldéssel, félévre 5 ft. egész évre 10 ft. Kiadó hivatal, hová az előfizetési pénzek s minden a­lap anyagi részét illető dolgok utasítandók . Egyetem-utcza 4-ik szám. SZÉPIRODALMI Sept. 18-án 1862. F I G Y E L Ő Második félév. 20-ik szám. NYELV ÉS NYELVÉSZET. ív. ......... DOCTUS EX LIBRIS. f­­­r . Socratesnek Plato iita „Apológiájában“ jellemző egy helyet olvasunk. Melétus azt vetvén szemére, hogy átaljában nem hiszen­­ isteneket, Socrates ezt mondja reá : ,,Te csudás ember, mire mondasz ilyeneket? Hát nem hiszem én isteneknek se a napot se a holdat, mint más ember?“ — Némám, Ítélő birák! mikor ő a napot kőnek mondja és a holdat földnek. — „Azt véled, hogy Ana­­xagorast vádolod, édes Melétus, és elannyira fitymálod ezeket, a (táblabirákat) s a tudo­mányokban oly járatlanoknak hiszed őket, mintha nem tudnák, hogy a clazomenaei Anaxagoras könyveiben hemzsegnek ezek a tanok; aztán épen tőlem tanulják az ifjak, a­kik ottan-ottan megvásárolhatják, ha ugyan­ drágán, egy drachmán az orchestrá­­ban, s aztán kinevethetik Socratest, ha ne­talán magának tulajdonítná.“ Íme, az a bölcs, a­ki egész életben az el­len tiltakozott, hogy ő se nem tudós, se nem tanító, még csak beszélgetésben is átallotta volna, — járatlan ifjaknak — oly vélemé­nyeket mondani el, a melyek máséi voltak. „Méltán kinevettek volna — azt mondja —­­ ott helyben a piaczon, ha, egy pár lépéssel odébb menvén, megvásárolhatják azon köny­vet, melyből előttök hatalmasan puskáz­tam.“ — Éretlen ellenvetések megelőzése végett, szükséges megjegyeznem , hogy So­crates igen is idézett nem egyszer tekin­télyeket is, de egészen különböző két mo-If there­s anything a man’s own, ’t is his private wickedness, and there is no such indelicacy as discussing it. Lord George, dórban. Egyszer azért, hogy a felhozott véleményt bonczkés alá fogván, helyessége vagy helytelensége felöl magát és beszél­gető társát felvilágosítsa. Másodszor úgy, hogy saját gondolatait adta mások szájába, mint jelesen Platónak Protagoras, Sophista, Politicus és Symposium czímű beszélgeté­seiben látjuk. De ezek közt és a mások tol­lával való kegyeskedés közt, nagy a kü­lönbség. De szintoly nagy, úgy látszik, a régi és mostani kor fogalmai közt is a tudósság mi­voltára nézve. Hasonlítsuk össze egy aka­démiai tudós nyilatkozatát a Socrates részé­ről feljebb idézettel. A szavak ezek : „------E nézetből“ (miből, miből nem, nem tartozik czélunkra) „indulva, s azon forró óhajtás által indíttatva , vajha intéze­tünk nyelvtud. osztálya összetett erővel küzdjön s helyes irányban törekedjék kitű­zött czélja felé, megkísérlem úgy a hogy csekély tehetségeme *) telik, s a nyelv­­bölcselőktől (Humboldttól és Steinthaltól) ta­nulhattam, előadni : miben áll a nyelvnek mivolta? melyek ennél fogva a nyelvben találtató különbségnek és rokonságnak alap­elvei ?“ #) A posztóim? kitelik egy attila, mellény stb. de át­vitt értelemben jól, 16­7-tel párosította a ,,kitelik“-et eddig elé a magyar világ. „Kitelik tőle, hogy stb. „A mi jó aka­­ratomra? s tehetségemé'? kitelik, örömest teszem.“ stb. Ha­nem „nous avons change tout cela“ azt mondja Sganarella, a bot csinálta doctor.

Next