Szépművészet 2. (1941)

1941 / 3. szám - Jajczay János: Korszerű vallásos festészet és szobrászat

XIX. századnak nincs is olyan egyházi jellegű fest­ménye, vagy szobra sem, amelyet odaállíthatnánk akármelyik régi, vagy akár a már hanyatló XVIII. századi mű mellé. Az anyagelvűség korszakában a vallásos művészet elvesztette rangját, mert legtöbbször önmagukat ámító, közömbös lelkek készítették. Ezek az eklektikusok hittel hirdették, hogy elvek nélkül is lehet valami szép. Megvoltak arról győződve, hogy a felület a fontos, így mi sem természetesebb, hogy az egyházi festészetet és szobrászatot is fizikai élménnyé akarták lealacsonyítani. És vájjon ki törődött mind­ezzel? Hiszen az egyházművészet a XIX. században csak tizedrangú kérdés; legtöbbször jámbor templom­festők és műveletlen aranyozok, kegytárgygyárosok prédája. Az 1800-as évek vallásos művészete — mondjuk ki kereken — azért rossz, felületes és henye, mert alkotójukból legtöbbször hiányzott a meggyőződéses hit. A közelmúlt gipszszentjeinél sokkal nagyobb gonddal, odaadással készültek a profán épületeket díszítő, odaragasztott figurák. Gondoljunk csak a barokkos, émelyítően édeskés Jézus-szíve szobrokra, a halványkék köpenyes, kiruzsozott arcú, rózsaszín körmű, íves szemöldökű Máriákra, amelyekkel millió­­számra árasztották el a „piacot". Hát lehetett ilyen a Krisztus király és a szenvedéstől meggyötört Szűzanya? Vájjon olyan puha édeskés, dekadens ember volt-e a kérgeskezű mesterember, Szent József és a többi szent, amint azt az oltárra merték állítani? Vájjon az aszkéta Szent Antal olyan semmitmondó arcú volt, mint aho­gyan a gipszöntők jóvoltából sok templomban még ma is láthatjuk? Nem, nekünk nem ideálunk a pincékben gyártott, látomos, vértelen arcú Szent József, sem az égre meresztett szemű Kis Terézke, amint elfordulunk az ízléstelen, „árjegyzékből kiválasztott" stációktól is. A XIX. század festészete és szobrászata még a „tömeg­ízlést" sem elégítette ki. Szégyenletes ez az ízlés, amely az Egyháznak sokkal többet ártott, mintsem azt bárki is gondolná. „Ez az ízléstelenség" a megboldo­gult Bangha Béla szavai szerint: „gondatlanság és tiszteletlenség".... „Gúnyt űznek a szent dolgokkal, amikor selejtes, gyári kacattal tömik meg az isten­házát". Nemcsak a gipszgyári „bájos" szentek figurái profanizálják az Egyházat, már vagy egy évszázad óta a „szentképfestők" is kiveszik részüket a vallás disz­­kreditálásából. Gondoljunk csak a festett lourdesi Máriákra, a szentimentális, fehértógás Krisztus - képekre stb., amelyekkel tökéletesen sikerült az olaj­­nyomatokat utánozni. A XIX. század legtöbb vallásos képe csak azért egyházi színezetű, mert a rajta ábrázolt alak fejét glóriával övezik. A lesüllyedt pogány felfogás a század végén éri el tetőfokát. A nazarénus­ festők, a preraffaeliták és a beuroniak törekvése sem tudta megakadályozni a mű­vészet materialista felfogásának kibontakozását. A kép önmagáért, teljesen önmagában lezáródott a realiz­mus, a naturalizmus korában és éppen úgy gátlás nél­kül legfeljebb a szemet akarta gyönyörködtetni, mint a szobrászat. „A kor festészete és szobrászata tudato­san sem tartalmat, sem világszemléletet nem közvetít­het, a festőnek elsősorban festőnek kell lennie" — mondották. Ezalatt pedig azt szerették érteni, hogy ne a tartalom érdekelje a művészt csak a festés, a lemintázás módja. A századforduló óta lassan, de javult a helyzet, azonban az ízléstelenség még ma is kísért. Az új festészet, szobrászat éppen ezért előre és hátra is harcol. A XIX. század ízléstelensége nemzetközi; Párizsban éppen úgy festették a szobor­gyárak a szentek szobrait szitupédesen, mint München­ben és az olajnyomat gépet éppen úgy megtaláljuk Spanyolországban, mint akár nálunk. Elhisszük, hogy a naturalizmus és realizmus vallásos festészete és szob­rászata sokszor lehetett jószándékú, de kiindulása és hatása igen alacsonyrendű. Nem vették észre, hogy Tart pour Tart és az alkalmazott művészet nem férnek meg egymással. A naturalizmussal szembehelyezkedő mozgalmak a mai egyházművészeti felfogást már csírájukban magukban hordták. Az új művészi szemlélet el­marasztaló ítélete megállapítja, hogy a XIX. század művészete cinkostársa a materializmusnak. Már­pedig ez a világnézeti felfogás ellentéte az Egyház tanításá­nak. Az új irányú festészet és szobrászat, út­ja akadállyal teli volt. Gyakorlati szempont formálta és az új idők új szelleme diktálta. A társadalmi, a művelődési viszo­nyok, az új életberendezés magához idomította a vallásos művészeket is. Az új világot új lelki folyama­tok kísérik. Más tartalmat kapott a ma és más vizuális mód alakult ki. A kor szellemével szükségszerűen fejlődik az új vallásos festészet és szobrászat, mert az Egyház a ma életébe is szorosan beletartozik. A ma művészetének egyik jellemvonása, hogy szellemi és lelki kifejezésre törekszik és így mi sem természete­sebb, mint az, hogy a tartalom a műben feltétlenül kifejezésre kell jusson. Ez a gondolatok közlésére való vágyódás, a festészet és szobrászat minden terén kedvez a vallásos művészetnek, amelynek egyik alap­vonása, éltetője az érzés nyivánítása. Az új művészet nem ismeri el a forma diktatúráját és nem­ rabszolgája a technikának. A művészi díszítés a profán művészet­ben is nemcsak a szemet akarja gyönyörködtetni, nemcsak dekoráció és nem kíván öncélúan díszíteni. Az egyházi festészet és szobrászat tárgya: az örökké­valóság problémája. Az örökkévalóság elvont gondo­lat. Naturalizmussal transcendentálist kifejezni nem lehet. Ezért nem volt a közelmúlt művészetének pél­dául Utolsó vacsorája. Mennybemenetele, nem farag-

Next