Szépművészet 2. (1941)

1941 / 3. szám - Lepold Antal: Becsei György megitéltetése

BECSEI GYÖRGY MEGÍTÉLTETÉSE A ZSELIZI TEMPLOM FALFESTMÉNYÉNEK MAGYARÁZATA A barsmegyei Zseliz községnek a XIV. században épült gótikus római kat. plébániatemplomát 1884-ben restaurálták. Mint a Magyar Állam napilap 1884. évi június 20. és 24. számai, valamint az Egyházművészeti Lapok 1884. évi évfolyamában a 212—214. lapok érte­sítenek, a restaurálás folyamán Rózsa József plébános a templom falait borító mészréteget óvatosan leszedte és a réteg alatt középkori falfestményeket fedezett föl. Úgy, a szentélyben,­ mint a hajóban többé-kevésbbé régi ép képek, vagy képtöredékek tűntek elő. Tehát valamikor a templom egész belseje festett díszt viselt. Azonban a templom átmenetileg a reformátusok kezébe került, akik ezt egészen 1730-ig birtokolták, így jóval 1730. előtt történt a festett falak bemeszelése. Kétszáz év alatt a mészréteg alatt lappangó festmények teljesen feledésbe mentek. A nyolcszögű, apszis falain az evangélium oldalán szent Borbála és Apollónia képét, a lecke oldalán egymás fölött a koporsóban álló Krisztust két angyal közt és az angyalok által tartott Veronika-kendőt talál­tak unciális majuszkulákkal írt szöveggel: Hoc opus fecit depingi in honorem Corporis Christi. E két jól konzervált falfestmény egy mester műve. Erős olasz hatást mutatnak. Valószínűleg Magyar­­országon járt olasz mester festette, mint az esztergomi királyi várkápolna XIV. századi képeit. Sokkal primitívebbek és némileg még bizantinizá­­lók az eddig föltárt egyéb falfestmények, amelyek rész­ben a szentély, részben a hajó déli falán láthatók. Egész kompozíció ez utóbbiak közül csak a szentélynek az a képe, amelyet itt közlünk és ikonográfiailag megma­gyarázni igyekszünk. Mellette még a palástos Mária (Maria mantellata) képének némi nyomaira akadtak. Viszont a hajóban a szentek sorozatából kerültek elő töredékek — szent Márton, szent Lénárt, szent Lőrinc. Valószínűleg a segítő szentek képei ékesítették a hajó falát. Magyarországon a 14 segítő szent csoportja nem mindig ugyanazokból a szentekből tevődik össze, hanem vidékek szerint változik. A barsmegyei Zseliz 1347-ig királyi birtok volt. Mikor Nagy Lajos király 1347-ben a Csepel melletti Becse birtokáért cserébe adja Becsei Imre volt lévai várnagy fiainak — Istvánnak és Györgynek —, meg­említi az oklevélben, hogy Zselizen szent György tisz­teletére kőtemplom állt (Zichy Okmánytár III. 163.), amelynek még 1332. előtt kellett épülnie, mert Zseliz már 1332. óta plébánia. A mostani gótikus templom az újabb tornyot és két oldalkápolnát, valamint a ké­sőbbi gótika idején történt átalakításokat leszámítva, még azonos lehet az eredeti szent György-templom­­mal. Mostani védőszentje ugyan szent Jakab apostol, de a védőszent megcserélése 1730. után történhetett, mikor a templom visszakerült a katolikusok birtokába, s a zselizi templomot tévesen a zselizszentjakabi apát­sági templommal azonosították. A belső festést mindenesetre a Becsei-család csi­náltatta, valószínűleg nem is teljesen egy időben, de biztosan nem ugyanazon mester által, mert az apszis képei stílusban és értékben élesen különböznek a töb­biektől, s mert a kétféle képek mindegyikén külön sze­repel eltérő betűtípussal az aláírás: Hoc opus fecit stb. Sőt az utóbbi csoportnál a mester nevét is megtalál­juk, míg az előbbinél mesternév nincs. Könnyebb érthetőség céljából ideiktatjuk a Be­­cseieknek a Zichy-Okmánytár adatai alapján össze­állított családfáját. (L. a cikk végén.) A Becseiek Károly Róbert, Nagy Lajos és Zsig­­mond királyok idején nagyon jelentős szerepet játszot­tak. Két véres tett is fűződik emlékükhöz. Becsei Imre végezte ki Zách Felicián Sebe leányát, Becsei György — a zselizi Vesszős — fejezte le Olaszországban Durazzói Károlyt. Ez a Vesszős 1364-ben halt meg. Örökösei voltak Tamás fia és Margit leánya. Margit 1388-ban panaszt emel Bars és Hont vármegyék gyű­lésén a nádor előtt Tamás bátyja ellen, mert az apjuk­tól maradt adományi és szerzett birtokok után neki nem adja ki a leánynegyedet. A gyűlésen érdemleges határozatot nem hoztak. (I. O. IV. 362.) Nem tudjuk mikor jutott Margit leány az őt meg­illető birtokrészhez, de mindenesetre 1388. után. Mivel pedig az ismertetendő képen olvasható írás szerint Margit csináltatta 1364-ben elhúnyt apja emlékére a falfestményt, a kép keletkezésének idejét is 1388. utánra kell tennünk, amikor Margit abban az anyagi helyzetben volt, hogy apja emlékére kifestesse a kegy­úri templomot, s a képekben kifejezhesse azt a gyer­meki bizalmát, hogy viharos életű édesapja halála pil­lanatában elnyerte a jó Isten irgalmát, s most az égben a boldogságos Szűz oltalma alatt a boldogok közt él. A középkori képzőművészetnek kedvelt tárgya volt az utolsó dolgok — a halál, különítélet, végítélet, tisztítóhely, pokol és mennyország — ábrázolása. Az irodalom pontos cikkelyekbe foglalta azokat a jótanácsokat, amelyek a jó halált biztosítják, s azokat

Next