Szépművészet 3. (1942)

1942 / 5. szám - Dercsényi Dezső: Kolozsvári Márton és György

Szent György feje, különösen hajának mintázása is bizonyít. Művészi képzésük nem maradt meg a magyar keretek között, hogy jártak Itáliában és ismerték az olasz trecento plasztika legfrissebb vívmányait és problémáit, arról a prágai Szent György-szobornak az orvietoi Dom, valamint a firenzei Battistero első kapu­jának bronzplasztikájával való rokonsága tanúskodik. Valószínű, hogy az olasz tanulóévek után került sor a nagyváradi székesegyház előtt felállított és a magyar szent királyokat, Szent Istvánt, Szent Imrét, Szent Lászlót gyalogosan ábrázoló bronzszobrok elkészítésére. Készítési idejüket Miskolczi István minden bizonnyal hibásan jegyezte fel 1340-re, való­színűbb, hogy 1370-ben készültek. Három év múlva öntötték ki Szent György-szobrukat, majd 1390-ben állították fel a váradi székesegyház előtti téren Szent László lovasszobrát. Alkotásaik közül ma egyedül a prágai Szent György-szobrot tudjuk írásos adatok alapján is kétségtelen biztonsággal a szobrász testvérpár művé­nek tartani. A nagyváradi szobrok osztoztak városuk sorsában, melynek eleste után a török Belgrádba szállította őket, majd hogy értékes bronzanyagát fel­használhassa, összetörette. Valószínű, hogy a XV. század első éveiben készült győri Szent László hermát az egykori nagyváradi lovasszobor feje után mintázták és feltehető, hogy a bécsi Szent István Dóm Singer­­torsának Saul megtérését ábrázoló domborműve Már­ton és György munkája a század hetvenes éveinek közepén, vagy legalább is fejlett térmegoldása, lovas­alakjainak merész alakítása rokon a kolozsvári testvér­pár művészi körével. Kiindulópontunk Márton és György művészeté­nek ismertetésénél így ma egyedül a prágai lovas­szobor lehet és a középkori magyar művészet tragikuma, hogy ez a kiindulópont egyben művészetük szinté­zise is. A prágai Hradzsinon álló lovasszobor Szent Györgyöt, a lovagok mintaképét, a mennyei lovag­rend vezérét abban a pillanatban ábrázolja, amikor legyőzi a kappadóciai királyleányt foglyul ejtő sár­kányt. A harcnak csak az utolsó, drámai jelenetét ragadták ki szobrászaink, amint a lovag szent lándzsá­jával ledöfi a lovára tekerődző sárkányt. Ló és lovas a velük harcoló sárkánnyal együtt páratlan szellemi és művészeti egységbe forrva jelenik meg előttünk. Szent György könnyedén győzi le a szörnyet, amint nyergéből kiemelkedve, jobbjában tartott lándzsáját a balodalon támadó sárkányba döfi. Lova, ez az értel­mes állat, együtt harcol vele, patáinak dobbanásától ijedten menekülnek a sárkányt kísérő apró állatok, lábaival a szörny felé támad, fejét az értelmes segítő­társ mozdulatával a küzdelem felé fordítja. Márton és György szobrászoknak Szent György­­szobra az első architektúrától független kerek bronz­szobor, nemcsak hazánkban, de Európában is. Való­színűleg eredetileg is szabadtérre volt elgondolva, ha nem is jelenlegi felállítási helyére. Művészei fel­szabadították magukat az architektúra gyámsága alól, függetlenítették magukat az épülettől, mely a közép­koron át hordozója volt a szobrászati alkotásoknak. Ahogy ma ismerjük a Szent György-szobrot, építé­szeti megkötöttség nélkül éli önálló, független életét. Amennyiben beigazolódna Ernyei József hipotézise, hogy a szobor eredetileg a pozsonyszentgyörgyi temp­lom főoltárára készült és a cseh hussziták hurcolták Prágába, akkor is Márton és György tette meg azt a döntő lépést, mellyel a szobrászat alkotásait elszakítva az architektúrától, önálló életre rendeli, mert hiszen a nagyváradi lovas Szent László-szobruk, melynek elhelyezése Houfnagel metszetéből egész világosan megállapítható, eredetileg is szabadtérre készült, szabadtéren állt. A prágai Szent György-szoborral kapcsolatban súlyos problémák egész sorát hangoztatják külföldi kutatók. Kétségbe vonták, hogy a szobor a XIV. században készült, illetve a lovat XVI. századi újra­öntésnek tartották, míg mások tagadták Márton és György magyarságát, faji, művészeti szempontokból egyaránt. A magyar szakirodalom érvet érvre halmo­zott, hogy e felületes és semmiesetre sem jóindulatú beállítást megcáfolja, talán a mai helyzet, a magyar szakmunkák külföldön való megjelenése elő fogja segíteni, hogy a magyar művészettörténet álláspontját megértsék és magukévá tegyék barátaink is. Ami a Szent György-szobor újraöntésének kérdé­sét illeti, a probléma technikai részét cseh szakértők vizsgálata döntötte el, akik szerint ló, lovas és talpazat mindenestül egy darabból van öntve. Az egész szobrot pedig sohasem tartották újraöntésnek, hiszen a lovag a gótikus művészet kétségtelen stílusjegyeit hordja magán. Van a problémának azonban művészeti része is: a szobor annyira fejlett részleteket tartalmaz — mond­ják —, hogy létrejötte, a XVI. század előtt elképzel­hetetlen. Különösen a ló valószerűen csavart, a térbe kihajló mozgását, a naturalista megoldású hüllőket és sárkányt hozták fel a szobor XVI. századi volta mellett bizonyítéknak. Pedig ezekkel a problémákkal már évtizedekkel a kolozsvári testvérek előtt foglalkozott a középkori művészet, sőt papíron, festészeti eszközökkel az ábrá­zolás problémáit már régen felvetették és megoldották. A Codice di S. Giorgio és a malinesi Anjou biblia Szent Györgyöt ábrázoló miniatúráin, sőt a Képes Krónika egyik kis iniciáléján, mely Róma előtt vissza- 107

Next