Szépművészet 3. (1942)

1942 / 8. szám - Gerevich László: A felvidéki szobrászat stílusfejlődése

szerű csúcsban végződő köpenyének lendülete már fej­lődése további útját mutatja. A lebegő pajzs-szerű redő jellemző későgótikus motívum, melynek elter­jedése Veit Stoss hatására vezethető vissza. Nem találjuk meg sem a nördlingeni, sem a St. Wolfgangi és a kefermarkti oltárokon, sem Luchsperger bécs­újhelyi szobrain. Ha ezt a motívumot időhatározónak vesszük és nem Veit Stoss későbbi munkáival vetjük egybe, hanem a krakói Mária halála-oltárral (1477— 1489), vagy a IV. Kázmér vörösmárvány síremlékével (1492), a szobrok elkészültét, a készítési időt bele­számítva legkorábban 1492—93. évre tehetjük. * A szepeshelyi Mária koronázása-oltár oromzatának szobrai között találunk egy Szent Erzsébetet, amely feltétlenül a kassai szobrok ismeretével készült, ezt elárulja a fejét borító kendő, s a szinte utánzatnak ható arc típusa. A Mária koronázása-oltáron a régebbi műtörténetírók még látáák az 1499-es évszámot.12 Ezt az évszámot az oltárra nézve az újabb műtörténeti irodalom is elfogadja.13 Ha az oromzati alak az oltárhoz tartozik, aminek feltevését megnehezíti az oltár­­szerkényben elhelyezett Mária koronázása és az oromfigurák stiláris különbözősége, akkor, az oltár faragási idejét tekintetbe véve, a kassai dóm szekrény­szobrainak felső korhatárát 1496—97-ben jelölhetjük meg. Ezt a valószínű évszámot megerősítik a stil­­kritikai összefüggések. A galgóci várkápolna betleheme közvetlen megegyezéseket árul el a kassai főoltár szobraival; a Madonna hosszúkás fejformája, az arcnak csak a felületet alakító mintázása, tartása, arányai és végül a redővetés hasonló jellege olyan mértékű, hogy ugyanegy mester művének kell fel­tételeznünk. A különbségek rávilágítanak a szobrászi fejlődés útjára, amely ezekben az években a naturaliz­mus irányát és lehetőségét feladva a későgótikus túlzások felé halad. A galgóci betlehem Szent Józsefé­nek fején mutatkozó nagyszerű realizmus jelzi, hogy a mester indult ki a realisztikus szemléletű kassai iskolából vette. A háttér alakjain, valamint az angya­loknak, Roger van der Weydenra visszavezethető típusában a flamand művészet ismerete nyilvánul meg. A galgóci betlehemet a hagyomány Mátyás király­­lyal hozza kapcsolatba, amit megerősíteni látszik a dombormű stílusa is. A 80-as évek elején keletkezhe­tett, mintegy 10 évvel megelőzve a kassai főoltár szobrait. Stíluskritikai alapon biztosan több művet nem ítélhetünk a mesternek, akinek főműve a kassai főoltár szekrényének három alakja, s aki sejthetőleg azonos a XV. század végén és a következőnek elején előkelő szerepet játszó, okmányilag kimutatott Alexan­der képfaragó, kassai polgárral. Az életéből ismert adatok ezt látszanak igazolni.14 Az 1516-os évszámot viselő Mária látogatása-oltár a kassai dómban, vagy művészetének modoros utánzását jelenti, vagy öreg­kori műve. A Mária látogatása-oltár redővetése sematikusan és fáradtan ismétli a főoltár szobrainak redőrend­­szerét. Az arcok rusztikusabbak, az arányok veszíte­nek előkelő túlfinomultságukból. A munka minősége jó, de már nem tart lépést az európai fejlődéssel s egy letűnt stíluskorszak jegyeit ismétli. A főoltár predel­­lájának mestere valószínűleg idősebb, mint a szekrény­szobrok készítője, hatását az utóbbira az okos és balga szüzek és a szekrényszobrok arctípusának össze­függése igazolja. A predella erőteljes alkatú szenvedő Krisztusának párját megtaláljuk a finom anatómiájú bártfai Corpus Domini-ben. A bártfai kis szobor­­csoport a 80-as évek jellemző műve; az Atyaisten széle­sen redőzött drapériája hatalmas plasztikai erőt képvisel s azon a stílusfokozaton áll, mint az 1480 körüli időre keltezett Passau-környéki tyrnaui Madonna. A kassai szobrászat stílusa Bártfára is kisugárzott. A bártfai emlékek hiánytalanabb fennmaradása lehe­tővé teszi, hogy a kassai stílus kialakulását vissza­­következtetéssel megvilágítsuk. Biztosan datált oltár Bártfán a Mager Veronika Mária oltára 1489- ből. Készítőjét, Steffen Turnert a számadásokból ismerjük. Valószínűleg ugyanennek a mesternek műve a Szent Egyed-templom Szent Erzsébet-oltára is.15 A két bártfai oltár stílustörekvése: a gazdagon redőzött ruházat elrendezése, a megnyúlt, elegáns alakok ide­alizálása megfelel a kassai főoltár későgótikus művé­szetének, a­nélkül, hogy a bártfai szobrok a kassaiak ismeretében fogantak volna. Ugyanahhoz a stílus­körhöz tartoznak, de formafelfogásuk kezdetlegesebb. A bártfai oltárok elrendezése, predellájukon a szen­vedő Krisztus, Mária és János között, a szekrények baldachinjának későgótikus faragványa, az egymást keresztben metsző szamárhátú csúcsív, valamint a díszítés részletei majdnem teljesen megfelelnek a kassai főoltárnak. A kassai predellához a bártfai múzeumnak, predelláról származó s itt először közzétett szenvedő Krisztusa, valamint a bártfai Szent Kereszt-oltár áll a legközelebb. A kassai predella mesterének egy másik irányú kisugárzása — mely azonban azt korban valószínűleg meg­előzi — a budapesti Szépművészeti Múzeum letétében őrzött berki-oltár. A legszebb bártfai oltár, a Krisztus születése-oltár egyúttal a leg­önállóbb is, de egy bizonyos távlatból tekintve a kassai szekrényszobrok stíluselőzményének egyik tovább fejlődött változata. De míg a főoltár szobrai a végsőkig fejlesztik a későgótikus idealizálást, addig a bártfai oltár szerényen térdeplő Madonnáját a késő­gótikának ebben a virtuóz korszakában is egyszerű- 195

Next