Szépművészet 3. (1942)

1942 / 11. szám - Szinyei Merse Jenő a művészképzés feladatairól

SZINYEI MERSE JENŐ A MŰVÉSZKÉPZÉS FELADATAIRÓL A KÉPZŐMŰVÉSZETI FŐISKOLÁN ELHANGZOTT BESZÉD­­a­ z Országos M. Kir. Képzőművészeti Főiskola ünnepi közgyűlésére gyűltünk ma egybe. Ünnepeljük a Főiskola fennállásának 70. évfordulóját és ünnepeljük azt, hogy a Kormányzó Úr Ő Főméltósága ez alkalommal a rektori díszjelvényeket méltóztatott a Főiskolának adományozni. A Főiskola hetvenéves múltja alatt figyelemre­ és elismerésre méltó fejlődésen ment keresztül. Báró Eötvös József, a nagy magyar állambölcselő és kultuszminiszter annak idején azzal az elgondolással hívta életre, hogy a magyar művészképzés őrhelye legyen. A körülmények­hez és a lehetőségekhez, de különösképen a megszerve­zésével megbízott Keleti Gusztáv elgon­dolásaihoz képest, az 1871-ben megnyílt Magyar Királyi Országos Mintarajztanoda és Rajztanár képez­te a múlt század három utolsó évtizedében, fejlődésének első korszakában, alig lehetett több egyszerű rajztanárképző intézménynél. A művészképzés igazi követelményeinek még a tőle függetlenül létesített Lotz- és Benczúr-féle mester­iskolákkal együtt sem felelhetett meg. Tehetséges fiatal művészeink nagy része, minden különösebb hazai elő­képzés nélkül külföldre, Münchenbe­­és Párisba sietett tanulni. Tagadhatatlan, hogy ennek a kereső és kísér­letező korszaknak is szép eredményei voltak, ami első­sorban Székely Bertalan művész-pedagógus zsenijének köszönhető. Az igazi művészképzés e falak között azonban mégis csak a második korszakban kezdődött meg, amidőn 1905-ben Szinyei Merse Pállal és Ferenczy Károllyal az élén az akkor legkorszerűbb művészi szellem vonult be az akadémiába. A Főiskola harmadik korszaka 1921-ben kezdődött. Ekkor alakult ki új szervezete is, amelyben a művész- és rajztanárképzés szempontjait egymás mellé rendelték. Nagy mértékben járultak hozzá e két évtized alatt a magyar művész­generáció fejlesztésének biztosításához a gróf Klebelsberg Kunó által alapított külföldi művészösztöndíjak és a Collegium Hungaricumok. A Főiskola mostani szervezetének, valamint a külföldi Collegium Hungaricumoknak megteremtésében a legkorszerűbb elvek és elgondolások vezették alkotóikat. Az elmúlt két évtized magyar művészetének fejlődésében mind a Főiskola, mind pedig a külföldi intézetek igen szép és elismerésre méltó eredményekkel dicsekedhetnek. Mint a magyar művelődés őrének, kötelességem, hogy elismerésemnek itt is kifejezést adjak, de kötelességem­nek érzem ugyanakkor azt is, hogy az új idők korszerű követelményeire rámutassak. Vajúdik körülöttünk a világ és ennek a vajúdásnak mi magyarok is cselekvő, vérünket áldozó részesei vagyunk. Teljes hittel hisszük, hogy ebből a gigantikus, az egész emberiséget megmozgató és átható küzdelemből megtisztulva és újjászületve lép majd ki az emberi nem s igazi, keresztény voltában bontakozik ki az új, egészséges európai és benne a magyar élet. A kibonta­kozáshoz és újjászületéshez azonban nem elegendő a fegyverek harcbavetése és nem elegendő a véráldozat sem, ha nem követi majd a lelkekben dúló harc győzelmes befejezése, a lélek, az emberi szellem megtisztulása. Mi, magyarok sem elégedhetünk meg azzal, hogy fegy­vereink harcbavetésével és vérünk áldozásával kivesszük részünket ebből a küzdelemből. Miként fegyveres és gazdasági erőinket, akként szellemi energiánkat is a legnagyobb mértékben kell fejlesztenünk és latba vetnünk eme egyetemes emberi cél érdekében. Az emberi szellem fejlődésében a legnagyobb mozgató­erők mindenkor azok az alkotó tényezők voltak, amelyek egyetemes értékeket tudtak létrehozni, de minden igazi alkotóerő csak a faji tulajdonságokkal együtt s csak a nemzeti hagyományokon keresztül válhat egyetemes emberi értékké. Éppen azért nemcsak önmagunkkal, hanem az egész emberiséggel szemben is legszentebb kötelességünk, hogy a lehető legteljesebb mértékben segítsük elő a magyar szellem nemzeti hagyományainak az érvényesülését és a faji géniusz kiteljesedését. Itt, a magyar művészet otthonában különösképen kell hangsúlyoznom, hogy ezt elsősorban a magyar művészet jövendő fejlődése számára kell biztosítanunk. Ez alkalommal nem térek ki a kérdés általános művész- 247

Next