Szépművészet 5. (1944)

1944 / 3. szám - Művészeti élet

mondanivalóját mindig világossá, érthetővé teszi. Ecsetje mélyen nyúl a nép életébe. A magyar föld népének azonban nem etnográfiai külsejét festi; ki­tűnően meglátott és kitűnően ábrázolt mozdulato­kon, beállításokon át a drámaiságig fokozott erő­vel tudja éreztetni a falu lelkivilágát. „Tűz van“ című képén nyoma sincs a tűz vásári kellékeinek, a riadtan egy irányba lóduló alakokon át mégis szí­vet szorítóan megérezteti a falu legrettenetesebb veszélyét, a tűzvészt. Az élet harcaitól megviselt „Kocsordi asszonyok“ és — különösen — a „Tehe­nek“ című alkotásai a legnagyobb értékei, igen ko­moly értékei a kiállításnak. Kovács Béla nem túlságosan szerény önéletrajzá­ban ezt írja magáról: „ . . . többek közt azt írták (t. i. a párisi lapok), hogy a legnagyobb művészek közt a helyem . . .“, meg később: „ . . . itt dől el, hogy a kiállító csak felkészült ember-e, vagy Isten küldötte, vérbeli művész . . .“ Művei nem igazolják ezt a túlzott önérzetet. Megállapíthatjuk, hogy so­kat látott, de keveset dolgozott fel a saját egyénisé­gébe. Megjegyezzük azt is, hogy túl sok az irodalom, a naív irodalmi asszociáció a műveiben. Tehetségét nem vonjuk kétségbe, de komolyabb felkészültségre van szüksége, hogy maradandóbbat tudjon alkotni. Tasnádi-Fekete József, a szobrász, keménykötésű művész. Alig egy éve volt kiállítása a MŰBARÁT- ban, s már akkor megmondtuk róla, hogy egyként mestere az agyagnak, a kővésőnek meg a fafaragó szerszámoknak. „Fűszeresem“ című terrakottája archaizáló szobor, van benne erő, érzés, őszinte, magától értetődő magyarosság és áhitat anyagával szemben. Szép egy cseresznyefából faragott aktja, múzeális érték Szent Ference. RÓNAY KÁZMÉR A SZINYEI MERSE PÁL-TÁRSASÁG szoká­sos évi ünnepi ülését február 2-án tartotta a M. Tud. Akadémia üléstermében, melyen az elő­kelőségek között Szinyei Merse Jenő vallás- és köz­­oktatásügyi m. kir. miniszter, Tasnádi Nagy András, az Irodalmi és Művészeti Tanács elnöke jelent meg. Csók István elnök üdvözlő szavai után Sidló Ferenc főtitkár olvasta fel az évi jelentést, melyben közölte, hogy az ezévi Szinyei-jutalmat Dési Fiuber István, a Szinyei-tájképdíjat Iván Szilárd, a Zichy Mihály grafikai díjat pedig Szalay Lajos nyerte el. Ezután Genthon István tartotta meg előadását Munkácsy és Szinyei címmel, melyet lapunk más helyén közlünk. A hagyományos Szinyei-lakoma a Társaság és a Szinyei-család tagjainak részvételével február 8-án volt. Az ünnepi beszédet kezében a Szinyei-serleggel Molnár C. Pál festőművész tarotta. „Elfogódott szívvel állok itt ma este a lakomai fehér asztal előtt — mondotta — és tűnődöm a szerencse szeszélyes forgandóságán, mely megengedte nekem, hogy a mai emlékezetes estén serleget ürít­sek Szinyei Merse Pál emlékezetének dicsőségére. Szorongást okozó súlyos feladat ez. A serleget még csak kúszom, különösen, ha Tokaj nedűje gyöngyö­zik benne, de a beszéd, a szónoklat, nem lévén mes­terségem, félelemmel tölt el. Nem mintha nehéz lenne Szinyeiről elmélkedni, hiszen ő olyan nagy, művészete olyan gazdag, hogy az kimeríthetetlen kincsesbánya értekezések számára. Művészete örök­becsű lévén, minden idők generációinak szól és be­széltet magáról. Mindannyian, akik itt együtt ülünk, egyek vagyunk abban, hogy Szinyeit szeretjük és csodáljuk, őt dicsérnem tehát egyenesen hálás fel­adat. Csakhogy ez már a 24-ik serleg­vacsora, nem mondok sokat, ha legalább 20—22-re becsülöm az előttem elhangzott ragyogónál-ragyogóbb serleg­beszédek számát, olyan kiválónál-kiválóbb és hiva­tott nagyságok ajkáról, akiknek nevét sem merném idézni, félvén, hogy tekintélyük súlya alatt elszáll belőlem az a kevés bátorság is, amit valahogy mégis magamra erőszakoltam. Honnét merítek mégis bátorságot? Először is ab­ból a reményből, hogy itt Szinyeit mindenki sze­retvén, sikerülni fog nekem jóindulatukat és elnézé­süket megzsarolni, másodszor abból a helyzeti előny­ből, hogy megkerülve a bölcselkedő értekezés és esztétikai fejtegetés igényességeit, személyes térre viszem át a szót. Van ehhez jogom? Úgy képze­lem, igen. Én ugyanis annak a nemzedéknek vagyok fia, amelyik Szinyeit még színről-színre láthatta, mint a Képzőművészeti Főiskola növendéke olyan időben, amikor az intézet még Szinyei vezetése alatt ál­lott. Igaz, hogy akkor is háború vérzivatarja tom­bolt felettünk és mi a városban szanaszétszórva kaptuk a művészi oktatás elemeit, de akinek sze­rencséje volt, láthatta a mestert olykor-olykor az anyaintézetben, vagy a kiállítások megnyitásain. Szerencsének is tartottuk, ha láthattuk, hisz az én generációm­at már égi szférák magasságában bálványként tisztelte. Azért tartom magam a mai estén kivételes lénynek, mert elmondhatom magam­ról, hogy Szinyeit hivatalos környezeten kívül, közvetlen közelből — mit kerteljek —, családi kör­nyezetben bámulhattam, mint embert is. Mikor kollégáim, tagtársaim engem jelöltek ki a mai serlegbeszéd megtartására, ez a szempont nem játszhatott szerepet, mert azt hiszem, amit ma este itt elmondok magamról Szinyeivel kapcsolatban, azt eddig még senki sem tudta rólam. Van valami sorsszerűség abban, hogy én erről eddig sohasem beszéltem; mintha valami titokzatos számvetés, va­lami kivételes alkalomra szánta volna ezt a mai napig szinte titkolt élményemet. Köszönöm kollé­gáimnak, tagtársaimnak az ötletet, Csók Pista bá­csinak, a mi szeretett elnökünknek pedig, hogy az indítványt a megvalósulás útjára bocsátotta. Engedjék meg tehát Hölgyeim, Uraim, hogy a mai serlegbeszéd ne valami nagyigényű, magas­röptű esztétikai fejtegetés megnyilvánulásában ölt­sön formát, mint az eddigiek, legyenek elnézéssel

Next