Szépművészet 5. (1944)

1944 / 9. szám - Dercsényi Dezső: A váci székesegyház Maulbertsch-freskói

A vázlat nem a váci, hanem valamely más, ha­zánkban lévő Maulbertsch-képhez készült. Köz­tudomású, hogy Maulbertsch élete végén Szily püspök megbízásából még egyszer megfestette a Visitatiót, mint azt Kapossy János alapvető monográfiájából tudjuk, 1792-ben, a szombat­­helyi székesegyház főoltára számára, melyet ma is díszít. Kapossytól közzétett levelekből azt is tudjuk, hogy az osztrák mester 1791 augusz­tusában két oltárkép színvázlatát küldi el Szily püspöknek, köztük a Visitatiót is. A püspök a vázlatokat kisebb változtatásokkal el­fogadta.16 Maulbertsch a szombathelyi főoltárképen — bár legalább húsz esztendő választja el a váci freskótól — lényegében megtartotta a Vácon alkalmazott kompozíciót. Jelentékeny eltérés a váci freskó és a szombathelyi főoltár­kép között az architektonikus keretben és a jelenet égi és földi mellékszereplői között mu­tatkozik, viszont éppen ezen a téren áll kö­zelebb a pannonhalmi vázlathoz. Az architektonikus keret miatt a szombat­­helyi főoltárképre hasonlít: faoszlopos, csere­pes tornácon fogadja Erzsébet vendégét, míg a háttérben erkélyes ház emelkedik. A jelenet fö­lött egész angyalsereg lebeg. Hiányzik a fő­oltárképen az angyalok között húzódó, felirat céljait szolgáló szalag, amit a vázlaton még lá­tunk. Hasonló egyezésekre bukkanunk a kép alsó szélén lévő mellékalakoknál. A jobbszélen ülő női alak, aki gyermekét öleli magához, Szent József, de mindenekelőtt Zakariás alakja és jel­legzetes fejdísze stb. úgyszólván azonos a váz­laton és a szombathelyi főoltárképen. A váci freskókat a hagyomány és a szak­­irodalom egyaránt Maulbertschnek tulajdoní­totta, bár erre nézve írott adattal nem rendel­kezett. Újabban még egy döntő levéltári adat is előkerült, mely Maulbertsch váci tisztelet­díjának — 4000 forint — összegéről tudósít.17 Ennek ellenére legutóbb kísérlet történt arra, hogy a főoltár mögötti freskót gyengébb kva­litású segédmunkának tüntessék fel, ezzel ma­gyarázva befalazását.18 Láttuk azonban, hogy a falkép stílusa, legfőkép azonban kvalitásai méltók az „osztrák Tiepolóhoz“ és kapcso­lata a pannonhalmi színvázlathoz is döntően esik latba. Igaz ugyan, hogy a vázlat nincs szig­nálva. Szignálva van viszont a váci főoltár­freskó. A téglafal leverése után a freskó bal­sarkában, lent, a lépcsőn ülő nő gyékény­­szatyora alatt elég tisztán jött elő a jelzet: A. Maulbertsch Pinx. Ami ugyan magában ta­lán nem volna százszázalékos bizonyíték, de a falkép kvalitása, technikai, stiláris sajátosságai az aláírást nemcsak paleográfiailag, de mű­vészeti szempontból is hitelesítik. Tekintve, hogy írott adatok nem állanak rendelkezésünkre, a freskó készülési évét a templom építése és Maulbertsch hazai munkás­sága adatainak összevetéséből kell megálla­pítanunk. Kiindulópontnak, mint két legtávolabbi idő­határ, a templomépítés megkezdését (1762) és Esterházy Pál, váci segédpüspök 1779. dec. 2-án kelt levelét tekinthetjük, melyben Maul­bertschnek Vácon fizetett honoráriumáról érte­síti Esterházy Károlyt. Ezt a 17 esztendős tá­volságot azonban további megfontolásokkal csökkenthetjük. 1764-ben, mikor Mária Terézia meglátogatta Migazzit Vácon, a templom még csak épülőfélben van. Migazzi 1772. évi fel­­szentelési iratában 19 említi már a főoltár-freskót is. Sőt 1777-ben már nemcsak Maulbertschi kupolafreskójáról olvasunk, hanem Kremser Schmidt főoltárképéről is.20 Tudjuk azt is, hogy ez utóbbiról Haubenstrid­er 1774-ben metszetet ad ki, melyen említi, hogy a kép a váci székes­­egyház főoltárképe. Tovább menve, Kremser Schmidt mellékoltár­képeiről készült metszetek felirata és dátuma arra mutat, hogy azok már 1770—71-ben he­lyükön állottak. Ha meggondoljuk, hogy a mel­lékoltárok rendszerint később készülnek el, mint a főoltárkép, valamint azt, hogy pszichológiai szempontból nem valószínű, hogy Maulbertsch egyidőben dolgozott volna Vácon Kremser Schmidttel, akinek főoltárképével az ő freskó­ját eltakarták, valószínű, hogy a főoltár-freskó elfalazása legkésőbb 1774-ben megtörtént. Ezt a főoltár fölötti tábla felirata: DEO SERVA­TORI SAGRUM: A MDCCLXXIV. is meg­erősíti. Viszont, ha igaz, hogy Kremser­ Schmidt főoltárképe korábban elkészült, mint az 1770—71-ben készült mellékoltárképek, ak­kor a Maulbertsch-freskónak legkésőbb már MAULBERTSCH ALÁÍRÁSA A VÁCI FŐOLTÁR-FRESKÓN.

Next