Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1959
Geréb György: A módszer értelmezése Comenius didaktikájában
választásánál a tantárgy természetét, az életkori sajátosságokat csupán annyiban vette figyelembe, hogy a tantárgyak egymásra épülésének koncentrikus menetében hol az egyik, hol a másik képesség kifejlesztésének elsőbbségét domborította ki. Mindent átfogó, mindenre érvényes ,,panmethodia”-i célkitűzése messze sodorta a reális talajról. 5. A módszer az iskola vonzóerejét növeli, amennyiben könnyű, kellemes haladást biztosít a növendék számára. Az iskola így a tudás, az emberiesség műhelye, ugyanakkor azonban játszóhely is. A jó módszer eredményeképpen a régi iskolára jellemző kényszerítő kínzások elmaradnak, érdekes, örömteli munka színhelyévé válik a tanító és a tanulók közös munkahelye. 6. A módszer egységbe foglalja az induktív és deduktív, analitikus és szintetikus eljárásokat. Az analízis és a szintézis betetőzője a szinkrízis. A tudományok labirintusában ez a három módszer biztosítja a tévedésmentes előrehaladást. Az egyik segítségével az egészből a részek felé haladunk, a másik az apró részeket egészbe foglalja, amíg a szinkrízis az egész és a részek összehasonlítását jelenti. „Mindezen módszereknek közös az alkalmazási területe a dolgok világos és elkülönítő megismerésénél, mivel a megértés kezdete a dolgok boncolása az értelem fényénél, a megértés további menetét jelenti az ismételt összeállítás, amíg a hasonló jelenségekkel való összehasonlítás mindezt betetőzi.”87. A módszer fogalmának ilyen sokoldalú értelmezése mellett külön módszeres eljárásoknak tekinti Comenius a tanítónak az egyes órán belül használatos eljárásmódjait. Ebben a vonatkozásban az egyes módszerek, az egyes módszeres eljárások a tanítási óra felépítésének mozzanataihoz fűződnek. Az óra felépítése az oktatási folyamat mozzanatait tükrözi. Minthogy a módszer egységes, állandó jellegű, s ennélfogva merev, sematikus, az egyes tanítási órák menete is ennek megfelelően azonos felépítést mutat. Csupán a gyakorlásokra szánt óra tér el ettől. A tanórán alkalmazott módszerek A tanítási óra felépítése nem mutat változatosságot , elég sablonos menetben az ellenőrzés, az új anyag közvetítése, begyakorlás és a házi feladatok köré csoportosul. Az óra egyes részeihez kapcsolódnak a módszeres eljárások.