A Zene 9. (1928)

1928 / 7. szám - -or: A Szabad Egyetem Baráti Köre estélyei

140 elnöke, Hevesi Sándor, aki a Nemzeti Színház legjelesebb művészeinek közreműködésével,, az irodalmi aktualitásokhoz kapcsolódva a százéves magyar vígjátékról és az Ibsen­­centennárium alkalmából Ibsenről fog előadást tartani. A művészettörténeti előadások előadói előreláthatóan Felvinci Takács Zoltán és Gerevich Tibor lesznek. A legtöbb gondot és fáradságot a négy hangverseny megrendezése okozza, de a zenei osztály elnöke, Radnai Miklós munkatársával, Vadas György főtitkárral mindent megtesz a siker érdekében. S valóban talán ez a legfejlődőképesebb szakosztálya a Sz. E. B. I.-nek, mivel nálunk semmiféle olyan zenei szerv, mely közvéleményt reprezen­tálna, eddig nem volt, másrészt a kamarazene ügye, mely nálunk erősen elhanyagolódott, felkarolásra szorul. Nagyon helyesen látták meg a zenei estélyek rendezői, hogy a Sz. E. B. K. hangversenyeinek műsorát épen a modern kamarazeneművekből válogatták össze s ezzel kettős missziót teljesítenek, egyrészt felkarolják a kamarazenét s azt a köztudatba akarják átültetni, másrészt kizárólag olyan modern műveket mutatnak be, amelyek nálunk mind újdonságok s amelyeket az elindusztrializálódott hangversenyéletünk áradatában a közönség nem ismerhetett volna meg. Bemutatásra kerülnek : Schönberg fúvóskvintettje, Casella vonósnégyesre írt versenyműve, Zemlinszky, Kornauth és Erzsenek új vonósnégyesei, Strawinszky három klarinétkísérettel ellátott új dalai, ezenkívül Akimenko, Zolotareff, Wischnegradsky, Tancjew, Prokofieff, Simanovsky stb. nálunk ismeretlen dalai, A. Berg hegedű- és zongorára írt kamaraversenyműve. Ezenkívül az első hangversenyen, mely egyben a megnyitó is, magyar szerzők művei kerülnek előadásra. Ezen a hangversenyen nem lesz minden mű újdonság, mivel a vezetőség súlyt helyezett arra, hogy kizárólag magyar szerzők reprezentatív kamaraművei kerüljenek bemutatásra. Mivel lapunk zártakor az előadóművészekkel a tárgyalások még folynak, nem közölhetjük itt teljes egészében az előadók névsorát, elég ha megjegyezzük, hogy e sok szorgalmas munkát igénylő műveket zenei életünk legkiválóbbjai fogják bemutatni. A részletes műsor a közeli napokban kerül nyilvánosságra, e hó végén lesz a meg­nyitó estély és ezeket az estélyeket — amelyek nem csupán művészi szórakozást, hanem programmjuknál fogva kultúrmissziót vannak hivatva teljesíteni és amelyekben egy kétségtelenül üdvös pedagógiai célzat is érvényesül — nem ajánlhatjuk eléggé a közönség figyelmébe. (nor.) YYYYYYYYY­YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY ZENEIRODALOM ♦ ♦♦ „Operaismertetők“ cím alatt új vállal­kozás indult meg a Singer és Wolfner R.-t. kiadásában. Ezek a rendkívül ízléses, zsebrétű, három-négy íves, papírkötésű könyvecskék rövid időn belül a legújabb és legtökéletesebb operavezető és zenei útmutató szerepét fogják nálunk betölteni. A vállalkozás célja, hogy az opera- és zene­­irodalom remekműveit kiváló szakembe­reinkkel kimerítően ismertesse és nagy­számú kótapéldával illusztrálja. A sorozat első tizenkét számát ifj. Gaál Mózes — aki egyúttal szerkesztője is az „Operaismertetők“c. vállalkozásnak, továbbá Radnai Miklós, Kern Aurél, Lányi Viktor, Tóth Aladár, Hevesi Sándor és Fodor Gyula írták. S ezekből megjelent a „Faust“ és a „Bánk bán“ ismertetése Radnai tollából, a „Turandot“ Lányi Viktortól és a „Lohengrin“ ifj. Gaál Mózes ismertetésében. A könyvecs­kék szerkesztése egységes vezérelv alapján történik. Néhány oldalon át megismerjük a szerzőt és a mű szinlapját s azután a cselekmény rövid leírását. Ahol fontosabb zenei szám következik, annak épúgy ott találjuk kezdő ütemeit a szövegismertetés megfelelő helyén, mint az egyes vezérmotí­­vumok katapéldáit. A magyarázat egyszerű és közvetlen, néhol elmélyedő vagy poétikus szárnyalású, — ahogy a tárgy megkívánja, — de mindenkor élvezetes és rendkívül tanul­ságos. Épúgy érdekli a nagyközönséget, mint amennyire foglalkoztatja a hivatásos muzsikust. Sőt — lehetővé teszi a vidéki rádióközönség operaélvezetét és meg­értését is. Az „Operaismertetők“ nagy kultúrjelen­­tőségük, csinos kiállításuk és mindenki által hozzáférhető olcsóságuknál fogva, azt hisszük, rövid időn belül hihetetlen nagy népszerűséget fognak kivívni. Plotényi Nándor szerzeményei. Plotényi Nándornak, aki a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben a legnagyobb és külföldön is legelismertebb hegedű­­művészek sorába tartozott, most jelent meg néhány hegedűdarabja és átirata. Eredeti szerzeményei egytől-egyig rendkívül inven­­ciózusak, ötletesek és kiválóan használják ki a hegedű minden lehető hanghatását. Különösen hat koncert-etüdje hálás előadási darab. Mindegyik tökéletes művészi techni­kát igényel, de ami nehézség van benne, az kivétel nélkül hegedűszerű, ennélfogva jól játszható. Hasonlóan értékes hegedű­darab a Hubay Jenőnek ajánlott Polonaise fantastique is, amely pompás ritmusával és magával ragadó temperamentumával époly hatásos műsordarab, mint a koncert- A ZENE

Next