A Zene 23. (1941)

1941 / 4. szám - A Rádió zenei tervei

62 KÜLFÖLDI HÍREK ♦♦♦ Magyar balett a berlini Operabál­ban. December havában a berlini Operaház magyar balettújdonságot mutat be, Raj­ter Lajos ,,Pozsonyi majális“ c. művét, Kodály Te­rerina Elberfeldben. Kodály remekműve Németország­ban is igen nagy népszerűségnek­­örvend. Az elmúlt évadban mutat­ták be igen nagy sikerrel Berlinben. Ez idén ismét műsorra kerül Né­metországban: Elberfeld bérleti hangversenyeinek záró ünnepi kon­certjein, 1942 április 24-én és 25-én Lehmann Fritz vezényletével adják elő a Te Deumot. A műsor másik száma a Kilencedik szimfónia lesz. I Rossin­i-kultusz Pesaróban. A hal­hatatlan olasz operaköltő, Rossini Pesaróban született 1792-ben. Szülő­városa nagy fia művészetének ápo­lására Rossini-színházat létesített, melyben a „pesarói hattyú“ operái hangzanak el a leggyakrabban. Ter­mészetesen két legnépszerűbb dal­műve szerepel a legsűrűbben: a huszonnégy éves korában írt Sze­­villai borbély, Rossini első nagy sikere és a mester utolsó műve, a Tell Vilmos. A többi Rossini-opera kevésbé népszerű, sőt akad több olyan is, amelyik a mester halála óta színre se került. Ezek közé tar­tozik a Tolvaj szarka, melynek csak a nyitánya lett közismert. Ka­tona- és egyéb szórakoztató zene­karok műsorán gyakran találkozunk ezzel a lendületes, szellemes nyi­tánnyal. Zandonai Riccardo, neves olasz zeneszerző, a pesarói kon­zervatórium igazgatója fedezte fel a Tolvaj szarka kéziratát a konzer­vatórium kutatárában, így a Sze­­villai borbély után, 1817-ben írt remekmű új életre támadt: a Ros­­sini-színház repertoárjába került. A felújítás sikeréből arra lehet követ­keztetni, hogy a műnek ez az új élete sokkal hosszabb lesz, mint az előbbi volt. Columbus-opera Amerika felfedezé­sének 450. évfordulójára. 1942 év Amerika felfedezésének emlékére. (450 év előtt kötött ki Columbus a nyugatindiai szigetek egyikén.) A frankfurti operaházban ebből az alkalomból bemutatják Egri Werner Columbus című operáját. Egr Wer­ner Németország egyik legismertebb zeneszerzője. Eddig három operát (Die Zaubergeige, Peer Gynt, Co­lumbus) egy dramatikus táncköl­teményt (Joan von Zarissa) és több egyéb művet írt (Georgica, négy pa­­raszttánc, Hegedűzene zenekarral, Természet — szerelem — halál, kantáta basszushangra és kamara­­zenekarra, variációk koloratúr­­szopránra és zenekarra; Hazám, himnusz Klopstock szövegére, egy­­szólamú énekkarra és zenekarra, stb. ő írta a berlini olympiai já­tékokhoz a Festmusik-ot. Nietzsche és Wagner Cossm­a leve­lezése. Érdekes és a zenetörténészek számára igen jelentős könyv jelent meg Weimarban, a „Gesellschaft der Freunde des Nietzsche-Archivs“ kiadásában. Ez a könyv Liszt idősebb lányának, Wagner Ri­­chárd feleségének, a nagy filozófus­hoz, Nietzsche-hez írt leveleit tartalmazza. Nietzschetől csak egy levél maradt fenn, de az ő gondo­latai is világosan kiolvashatók Co­­sima feleleteiből. A levelek kiadása új megvilágításba hozza Nitzsche és Wagner viszonyát. Nietzsche ugyanis eleinte nagy rajongója volt Wagner művészetének, de később ellene fordult és Bizet-t tartotta az ideális zenedráma-írónak. Első nagy munkájával, a „Tragédia születése a zene szelleméből“ cíművel a wag­­neri drámának ad eszmei és törté­nelmi alapot. Wagner ellen írt mű­vei: Wagner Richard Bayreuthban, Wagner bukása. Ez a belső átala­kulás is tükröződik Cosima levelei­ből. Az első levelek a Wagner­­rajongás időszakából valók, amikor Nietzsche mint fiatal professzor, Baselból tizenhat alkalommal meg­látogatta Wagneréket Tribschenben (1869—1871). Ezután írta meg nagy munkáját a Tragédia születéséről. Még találkoznak Wagner és Nietz- A ZENE

Next