MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 17. ÉVFOLYAM (1968)

1968 / 3-4. sz. - VITA - Németh Lajos válasza

keresése, lebomlása és felemelkedése örök ölelkezésben, melynek mélyén a történelem dicsősége megfogant, és amelyből új, meg új kultúrák születnek és lobognak fel az örök ifjúság játékos erejével, az örök tavasz rózsa­színében." (Zárójelben jegyzem meg, hogy az idézet ismerete nélkül a strukturális elemzés segítségével hasonló értelmezéshez jutottam Csontváry „Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban" című képe jelentéstartalma analízisében.) Hallatlanul izgalmas a Schmitt-körhöz tartozó Inotai Lászlónak 1901 januárjában Komjáthy Jenőről tartott felolvasásának néhány passzusa, amely megdöbbentően hasonlít Csontváry gondolatkörére, és főképpen a „Magányos cédrus"-ban manifesztálódó megalomániás öntudatra. Idézem: „Kicsoda ő? az az óriás fa, mely gyökerét a kultúra mély talajába bocsátva délcegen szökell a magasba, koronája a levegő égben ring, árnyat az egész világra vet, enyhében elfér a roppant mindenség s illatában fürdik a csillagos ég." Bár arra nincs konkrét adat, h­ogy az előadás időpontjában Csontváry Pesten járt, nem lehetetlen. Inotai előadását egyébként 1909-ben publikálta, tehát két évvel a cédrus festése után. Ha a konkrét hatás tehát nem­ is bizonyít­ható, a rokonság tagadhatatlan. A kutatás jelenlegi fokán azonban annál tovább nem mehetünk, hogy megállapít­juk a megegyezéseket, és az Annie Besant-féle teozófia helyett a Schmitt-kör felé orientálódunk, és megkockáz­tatjuk a hipotetikus kapcsolatot. A továbbiakban a nyolcvanas—kilencvenes évek nógrádi és felvidéki értel­miségének, szellemi köreinek az elmélyültebb kutatása kívánatos. A Madách Aladár körül kialakult centrumra, Forgácsiné szalonjára, Justh Zsigmond baráti körére már utaltam, de jellemző mód a felvidéki miliőből nőtt ki Mednyánszky buddhizmussal elegyedő panteizmusa, ott ismerkedett meg Mikszáth a spiritizmussal, Rimaszom­baton élt az egyik legbuzgóbb Schmitt-tanítvány, a helyi kulturális életben fontos szerepet játszó Tóth Béla építész. A miszticizmusba hajló, az okkult dolgok iránt is vonzódó, ugyanakkor, az európai tudományos eredményeket is némiképp asszimiláló értelmiség társadalmi helyzetének, a magyar szellemi életben játszott szerepének vizsgálata azonban már túl is megy a bármily komplex módon értel­mezett monográfia feladatkörén, hiszen ehhez a történet­tudomány, a kultúrhistória és az irodalomtörténet konk­rét együttműködése szükséges. Mindenesetre az újabb kutatás révén Csontváryt kevésbé látjuk izolálódni a korabeli magyar társadalomtól, és némiképp sejtődik már az a talaj, amelyből világképe, szimbolikája köz­vetlenül meríthetett. Persze, ha sikerül is precízebben körvonalazni azt a szellemi szférát, amelyből Csontváry gondolatköre táplál­kozott, h­a világképe elemeit meg is találjuk néhány kor­társánál és a világkép kialakulásának indokait vissza is tudjuk vezetni a korabeli magyar valóságra, sőt talán azon belül egy gazdaságilag és tájilag is meghatározott réteg élményvilágára, még nem oldottuk meg azt a kér­déskomplexumot, amelyet Csontváry és kora probléma­köre magába foglal. Egyrészt, amint hogy korábban Lucien Goldmanntól idéztük, itt is felmerül a kérdés, miért tudta épp Csontváry e szellemi kör, társadalmi réteg élményvilágát egyetemes érvényű szintre emelni? Schmitt Jenő Henrik és körének gnosztikus tanai a századvég válságtermékeinek a kelléktárába tartoznak. Miért tudtak ugyanezek az elvek Csontvárynál injekció­ként hatni, segíteni a kor törpeségén való felemelkedésé­ben, miért tudtak az önmagában retrográd és zavaros filozófiai gondolatok az esztétikai szférában pozitív eredmény indítós lenni ? Vajon arról van szó, amit Mátrai László akadémikus helyesen állapított meg idézett székfoglalójában Rembrandt és a korabeli holland iro­dalom viszonylatában: „A külső és belső víziónak, a társa­dalmilag ko­deterninált egyéni élménynek ez az egysége nem volt viszont lehetséges — úgy látszik — az irodalom­ban, ahol a művészi anyag sokkalta fogalmibb, absztrak­tabb természete miatt még hiányoztak a társadalmi tudat­formának azok a filozófiai, vallási, erkölcsi vagy politikai eszméi, melyek hozzá­segíthették volna az írót egy hasonló szilárd belső vízió kialakításához." Vitathatatlan, hogy minden mű, és így életmű is, társadalmilag feltételezett. A társadalmi determinációt azonban nem lehet mechanikusan értelmezni és azonosí­tani a szociális feltételezettséggel. A naturalista-akadé­mikus stílusban festő Stetka Gyula két évvel volt fia­talabb Csontvárynál és hat évvel élte túl. Dátum szerint teh­át koruk megegyező. Stetka is észak-magyarországi, a Liptó megyei Királylehotán született. Apja hivatalnok, lényegében tehát azonos társadalmi rétegből jött, mint a patikus-gyerek Csontváry. 1881. október 18-án iratko­zott be a müncheni akadémiára, egy évvel és négy nappal Csontváry elhivatás-élménye után. Tehát még a festői pályakezdet is azonos — ebből a szempontból nem mérv­adó, h­ogy Csontváry ekkor még családi, illetve anyagi okok miatt nem tudta megkezdeni festői tanulmányait. Ismerték is egymást, hiszen Csontváry később Stetka javaslatára utazott Münchenbe. Ugyanaz a kor, ugyanaz a társadalmi miliő, formálisan ugyanaz a társadalmi determináció — mégis ismeretes, hogy az eredmény homlokegyenest ellenkező. Nem csupán arról van szó, hogy az egyik tehetséges volt, művészetük világa és szelleme más, mintha nem egyazon bolygón születtek volna. E jelenség természetesen egyrészt visszavezet bennünket a pszichikai faktor fontosságának a hang­súlyozásához, ahhoz a tényhez, amit Sorohova és Kagenov szovjet pszichológusok így fogalmaztak meg: „az élet­feltételeknek a szervezeti behatási effektusa nemcsak magának a hatásnak a jellegétől függ, hanem az organiz­musnak és az organizmus belső feltételeinek természeté­től is . . ." Ám pusztán arról lenne szó, mint ahogy a nemrég elhunyt marxista történész, Molnár Erik vélte: „az egyének akaratát és cselekedeteit meghatározó indítóokok mindig véletlenek, sohasem következnek szükségszerűen a társadalom törvényszerű struktúrájá­ból, az egyének magatartása nemcsak a társadalmi viszo­nyoktól függ, hanem biopszichikai szervezetüktől is." De vajon megelégedhetünk-e a pusztán személyiség­pszichológiai magyarázattal? Vajon elég magyarázat-e pl. a Komjáthy és Csontváry művészete közötti eltérés okának a keresésekor, hogy az utóbbi azért tudta ma­gasabb esztétikai szinten megfogalmazni a sok összetevő­jében rokon életérzésüket, mert hasonlíthatatlanul nagyobb tálentum volt, és épp az érzéki konkrétság megőrzése volt a legerősebb oldala, amely a metafizikus­absztrakt Komjáthynak a gyengéje volt ? Vajon a tehet­ség mérve és foka ez esetben pusztán a nagyobb forma­alkotó készségben, az érzékibb látásban rejlett, vagy pedig abban, hogy a közös társadalmi szituáció, a sok összetevőjében rokon világkép ellenére is a két művész­nek - illetve annak a jelentés-struktúrának, amely művészetükben involválódott — más volt a dimenziója, és paradoxul fogalmazva a kérdést: ha ugyanabból a környezetből nőttek is ki, ha formálisan meg is egyeztek nézeteik, mégis eltérő volt az a valóságszféra, amelyből művészetük táplálkozott ? Tehát Csontváry valósága — vagy mondhatjuk úgy, kora — a formális analógiák ellenére sem volt azonos Komjáthy vagy a Schmitt-kör tagjainak a valóságszférájával? Vajon csakugyan meg­határoztuk Csontváry korát azzal, hogy világképe több összetevőjének a forrását megtaláltuk a korabeli magyar társadalom bizonyos rétegének az érzésvilágában ? Meg­érthetjük-e Csontváry életművét, h­a determináló fak­torként csupán a kortárs magyar valóságot vagy akár a századforduló európai valóságát tételezzük? Utaljunk ismét a Stetka-párhuzamra. Ugyanaz volt-e a kora a Benczúr mesteriskola eminensének, majd asszistensének, a vármegyék közkedvelt egyházi és portréfestőjének, mint a cédrusokkal társalkodó, magához méltónak csu­pán Raffaellót és a busman sziklarajzolót minősítő Csontvárynak ? Vagy pedig csupán a naptári koruk volt közös, az a kor, mely művészetükkel relációba hozható, nem azonos, hanem csak részben fedi egymást, szinte közös középpontú, de nagyobb és kisebb átmérőjű körök? Ha szokatlan is a gondolat, tudomásul kell venni, hogy nemcsak a modern fizikában létezik az egyidejűség relativitása, és nemcsak a természettudományban érvé­nyes tétel, hogy minden koordináta-rendszernek meg­van a saját külön ideje, és az egységes­­világidő helyett rendszer­időről beszélhetünk. Minden valóban jelentős 286

Next