MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 32. ÉVFOLYAM (1983)

1983 / 4. sz. - KUTATÁS - GELLÉR KATALIN: Justh Zsigmond Párizsi Naplójának (1888) képzőművészeti vonatkozásai

JEGYZETEK 90 Charles Baudelaire : Eugène Delacroix műve és élete. Ch. 11. válogatott művei. Bp. 1964. 466 — 467. 91 Justh Zsigmond Naplója . . . 66. 92 Pór Péter a kortárs európai eszmeáramlat sajátos magyar válfajaként említi: ,,Barbey d'Aurevilly, Renan, Huysmans és Barres nemzedéke, a hatni, cselekedni, sőt reformálni vágyó, társa­dalmilag aktív konzervativizmusé." Pór Péter i. m. 13­­93 Az itt közölt képekről nem, de szerzőjükről annál többet ír Justh Zsigmond. Rupert Bunnytól, aki 1891-ben Pusztaszenttor­nyán járt közötjük Nők tengerparton c. festményét, melyet az 1960-as évek elején vásárolt meg a Szépművészeti Múzeum szá­mára Genthon István. Lefébvre Ondine c. műve 1905-től szerepel magyarországi gyűjteményben. Puvis de Chavannes krétarajzának reprodukálására azért esett többek közt a választás, mert Justh Párizsban hasonló vázlatokból rendezett kiállításról számol be. 1 Justh Zsigmond Naplója és levelei. Szépirodalmi Könyvkiadó Bp. 1977- 321-2 1882-ben járt először Párizsban, ahol egyszerre a társasági és művészeti élet egyik ismert személyisége lett. 3 Justh Zsigmond: A pénz legendája. Ajánlás. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp. 1969. 7. 4 .,Ki volt Justh Zsigmond? Irodalmunk legmutatósabb mű­kedvelője, dilettáns, vagy pedig mint Halász Gábor hitte, „mindenek felett művész, minden porcikájában az." — foglalja össze a vita­pontokat Diószegi András. Diószegi András: Párizs és Szenttornya között. In: Justh Zsigmond: A pénz legendája. Gányó Julcsa: Formus. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp. 1969. 445. 5 Pór Péter: Konzervatív reformtörekvések a századforduló irodalmában. Justh Zsigmond és Czóbel Minka népiessége. Akadémiai Kiadó, Bp. 1971. 26. Végvári Lajos 1958-as Munkácsy-monográfiájá­ban a realizmust minden más festészeti irány fölé helyező szemlélet jegyében elítéli a „modernséget" hajszoló, „sznob" Justh­ot. Justh naplója világosan bizonyítja, hogy nem sokat értett a képző­művészethez". Végvári Lajos: Munkácsy Mihály élete és művei. Bp. 1958, 255- 6 Sőtér, István: „Telle promenade aux environs de Paris, telle conversation d'atelier, telle description de bal ou d'excursion ne sont pas indignes de ses maîtres, les grands impressionistes français". Etienne, Sőtér: Sigismond Justh. Nouvelle Revue de Hongrie XXXIVe (Xe) année, I. Août 1941. 82. 7 Elek László : Justh Zsigmond. Gyula, 1964. 63. 8 Diószegi András: i. m. 461. 9 Pór Péter: a „szecessziós népiességhez" kapcsolja. I. m. 15. 10 A modern pályaudvar látványát „impresszionista szemmel" látja, de a modern kor helyszíneiben az érzést hiányolja. Justh Zsigmond: Művész szerelem. Bp. 1888. 11 Justh Zsigmond: A pénz legendája. Belényesi Mária grófnő naplója. Justh Zsigmond: A pénz . . . i. m. 91 12 William Gaunt a napóleoni háborúk utáni romantikus mű­vésznemzedék társadalmi helyét elemezve jut erre — a század máso­dik felére is érvényes — megállapításra. William Gaunt : The Aesthetic Adventure. London, 1975.12. 13 Justh Zsigmond: Naplója . . .319. 14 Justh Zsigmond Naplója . . . 167. 15 Justh Zsigmond Naplója . . . 297. 16 Justh Zsigmond Naplója . . . 34. 17 Justh Zsigmond Naplója ... 162 —163. 18 Justh Zsigmond Naplója . . .216. 19 Justh Zsigmond Naplója . . . 195. 20 Justh Zsigmond: Páris elemei. Bp. 1889. 11. 21 L- Historismus und bildende Kunst. Vorträge und Diskussion im Oktober 1963 in München und Schloss Anif. Prestel-Verlag, München, 1965. 22 Justh Zsigmond Naplója . . . 137. 23 Justh Zsigmond: Páris elemei. . . 10. 24 Justh Zsigmond: Páris ... 12. 25 Justh Zsigmond Naplója . . . 164. 26 Justh Zsigmond Naplója ... 313. 27 Abraham A. Moses után. A giccs. A boldogság művészete. Gondolat, Bp. 1975. 28 Baronne Abatucci szalonjának leírása. Justh Zsigmond Naplója . . . 99. 29 Justh Zsigmond Naplója . . . 236 — 237. 30 André Michel: Salon de 1888. Gazette des Beaux-Arts 1888, I. 441—454, II. 21—23, 137 — 153; Paul Lerni: Salon de 1888. L'Art 1888, 173-208. 31 Justh Zsigmond Naplója . . . 239. 32 Justh Zsigmond Naplója . . . 225. 33 Gustave Geffroy: Albert Besnard. Art et Décoration 1901 Décember, 165 — 180. 34 JusthZsigmond Naplója . . . 227. 35 André Michel: M. Puvis de Chavannes. Gazette des Beaux-Arts 1888, 35-44. 36 Justh Zsigmond Naplója . . .281; Henner egy Szent Sebestyén c. képet, Lhermitte szénrajzokat állított ki. 37 André Michel, id. mű 441. 38 J­usth Z­sigmond Naplója . . . 267. 29 2; Reid-et máshol angol­nak mondja. 1. Justh Zsigmond Naplója ... 281. 39 Justh Zsigmond Naplója . . . 276 — 277. 40 Justh Zsigmond Naplója . . . 148. 41 Justh Zsigmond Naplója . . . 194, 235. 42 Justh Zsigmond Naplója ... 112. 43 Justh Zsigmond Naplója . . . 196 — 197. 44 Justh Zsigmond Naplója . . . 198. 45 Először ifj. Dumas véleményét idézi, majd sajátját fogalmaz­za meg. Justh Zsigmond Naplója . . . 238. 18.­ A Napló némely rész­letét idézi Végvári Lajos. Végvári Lajos: i. m. 253 46 Justh Zsigmond Naplója . . . 75. 47 Justh Zsigmond Naplója . . . 185. 48 Justh Zsigmond Naplója ... 75. 49 Justh Zsigmond Naplója . . . 86. 50 Justh Zsigmond Naplója . . . 232. 51 1888-ban szerveződött szorosabb társulássá Paul Sérusier, Maurice Denis, Ker-Xavier Roussel, Henri-Gabriel Ibels, Paul Ranson, Edouard Vu­illard és Pierre Bonnard baráti társasága. Az art nouveau francia képviselőinek műveire Gauguin új festésmód­ja és az irodalmi szimbolizmus gyakorolta a legnagyobb hatást. 52 Justh Zsigmond Naplója . . . 67. 53 Justh Zsigmond Naplója . . . 286. 54 Justh Zsigmond Naplója . . . 199. 55 Justh Zsigmond Naplója . . . 148. 56 Justh Zsigmond Naplója . . . 68—69. 57 Sven Sandström: Le monde imaginaire d'Odilon Redon. Lund 1955.108 —109. 58 Justh Zsigmond Naplója . . .281. 59 J usth Zsigmond Naplója ... 211. 60 Justh Zsigmond Naplója . . . 212. 61 J. K. Huysmans: A Rebours. Paris, Bibliothèque-Charpen­tier, é. n. 74. 62 Justh Zsigmond Naplója . . . 212. 63 Justh Zsigmond Naplója . . .212—213. 64 Jacques Lethève: La connaissance des peintres préraphaélites anglais en France 1855 — 1900. Gazette des Beaux-Arts, 1959. 321. 65 Jusht Zsigmond Naplója . . . 259. 66 Justh Baudelaire Anywhere out of the world (Bárhová, csak kívül a világon) c. prózai költeményét idézi (A fájó Párizs c.kötetből). Justh Naplója . . . 303. Huysmans A Rebours c. regényének hőse is kedveli ezt a Baudelaire művet. J. K. Huysmans: A Rebours. Bibliothèque­ Charpentier Fasquelle Editeurs, Paris, c. 11. 23. 67 Justh Zsigmond Naplója ... 115. 68 Justh Zsigmond Naplója . . . 144. 69 Justh Zsigmond Naplója . . . 283. — Néha unalmasnak tartja az életunt fiatalember pózát: „La débauche éternelle et annuyeuse". Justh Zsigmond Naplója . . .284. 70 Justh Zsigmond Naplója . . . 150. 71 Justh Zsigmond Naplója . . . 282. 72 Nikolaus Pevsner: Studies in Art. Architecture and Design. London, 1969. II. 272. 73 J usth Zsigmond Naplója . . . 286. 74 Justh Zsigmond Naplója.. . . 123. 75 Idézi A.-G. Lehmann: Un aspect de la critique symboliste: Signification et ambiguïté dans les beaux-arts. Communications au XIe Congrès de l'Association, le 23 juillet 1959 à Liège. Paris juin i960 No 12. 76 Justh Zsigmond Naplója . . .85. 77 Justh Zsigmond Naplója . . . 221. 78 Justh Zsigmond Naplója . . • 300. 79 Justh Zsigmond Naplója . . . 220. 80 Justh Zsigmond Naplója . . . 68. 81 Justh Zsigmond Naplója . . . 180. 82 Justh Zsigmond Naplója . . .96. 83 Justh Zsigmond Naplója . . • 23-24. 84 Justh Zsigmond Naplója . . . 310-85 Justh Zsigmond Naplója . . . 179. Hasonlóan vall a Művész szerelem főhőse: „Hisz a művésznek igazán csakis azt lehet és szabad visszaadnia, amit átélt, vagy legalább amihez hasonlót már látott." Justh Zsigmond: Művész szerelem. Bp. 1888. 39. 86 Justh Zsigmond Naplója ... 135. 87 Justh Zsigmond Naplója . . . 244. 88 Justh Zsigmond : Művész szerelem, S. 89 „Az új típusú művész, a tudóshoz hasonlóan, hideg és nyu­godt szemmel vizsgálja tárgyát . . . Ezen a ponton találkozik a ,,l'art pour l'art" irányzat és a művészeti naturalizmus". Katherine Everett Gilbert—Helmut Kuhn: Az esztétika története. Bp. 1966. 392, 231

Next