MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 49. ÉVFOLYAM (2000)

2000 / 1-2. sz. - KUTATÁS - MARKÓJA CSILLA: Egy másik Mednyánszky (A Mednyánszky-kutatás új forrásai)

Mednyánszky leginkább korhoz kötött művészi problé­mája. E problémához tartozik mindaz, ami Proustnál Vinteuil „kis dallama", a motívum, az akkord,[27] a frázis, „ein akzent",[28] vagy ami később, Musil nyom­dokain járva a Monarchia szellemeként egészen Dodererig felmenően pedig - mondjuk - a Strudthof lépcső kis driádjában ölt testet,[29] egyszóval az, amit a hangulat fogalmába szokás sűríteni,[30] egy adott korra jellemző esztétikai kategóriaként, vagy mindazok a szimbolizmus problémaköréhez tartozó „correspondanciák", amelyek­nek felsorolása és rendezése Mednyánszkyt annyit fog­lalkoztatta. Persze Verlaine helyett őt a katasztrófabarát Baudelaire vonzotta inkább. Pekár Gyula írja a festő nekrológjában, hogy Mednyánszky már nem festheti meg azt a „baudelairei paysage"-ot, amit annyira szere­tett volna.[31] Mednyánszky hangulat-esztétikája, melyet később, mint látni fogjuk, feladott a katasztrófa-esztétika egy erősebb, expresszívebb változatáért, természetesen sokat köszönhet a Justh-körnek. E fogalom nélkül akkor­tájt egy levelet sem lehetett megírni.[32] Justh Zsigmond Kairóban nem vadra, hanem hangulatokra vadászik (ez a leveleiben sokszor ismételt tény egyébként elfed egy másikat, azt, hogy Justh Kairóba már a halál elől mene­kül). ..[A] Stimmung, ahogyan a német szó és a magyar tükörfordítása: a hangulat őrzi a nyomát, mindig is az összhangzatot jelentette, a tökéletes Stimmung a szemé­lyes vagy belső hangok (Stimme) összecsengését a külvi­lág hangjaival, a szív dobbanásának harmóniáját a szfé­rák zenéjének akkordjaival."[33] Mednyánszky moll akkordnak nevezte a „színskála dramatizálása" része­ként bizonyos színek együttállását,[34] szagokat rendelt évszakokhoz, osztályozta a napszakokat, típusokba sorolta a figurákat és mindezekhez tónusokat és színeket kötött. Magát a hangulat szót is definiálta, mely oly fontos volt számára; jellemző módon a definíció szöveg­környezete csupa szinesztézia: „Mi az voltaképp, amit hangulatnak nevez az ember? A melankólia mindenféle színezetben. Zord, józanul szürke hűvösséggel (egész­séges szín, bizonyos, testileg fölfrissítő elem). Fekete, kapcsolatban a félelmetessel. Savanyún édes, barátsá­gos környezettel (kék-rózsaszín-zöld). Keserűn édes, metszőbb disszonanciákkal, ahol nem hiányzik a lila és a kék sem hiányzik. Stb., stb... Egyszóval a hangulat nem egyéb, mint bizonyos disszonanciák fiziológiai hatásának mélabúja, amelyek az oszlásra emlékeztet­nek bennünket."[35] E lankasztó, renyhe mélabú ellen­szere a katasztrófa. Ez a gondolat felbukkan a harctéri művészet korabeli recepciójában is. Az Új Idők név nélküli hírlapírója szerint 1917-ben a hadifestők közül Vaszary és Mednyánszky „valósággal elektrizálódtak" a „mai idők rendkívüliségétől",[36] a B. aláírással jel­zett szerző pedig „nagy világkavarodásról", a „mai mo­dern, nagy élet-halálharc lelkéről" beszél 1916-ban, mi­kor Mednyánszky művészetét méltatja.[37] Malonyay valamilyen szinten magáévá tette a Mednyánszkytól hallottakat, és hozzáigazította ahhoz a Nietzschéből táplálkozó diskurzushoz, mellyel a magyar értelmiség a Monarchia végnapjait kommentálta. 1915-ben így ír: „Aki ezt [ti. a háborút] látta, annak megérthetetlen, an­nak felfoghatatlan, valósággal rettentő, ha azután látja nagy városaink luxusos renyhe életét! [...] Vagy talán fény és árnyék ilyen ellentétjeire a mi szemünk még nincsen berendezve!? ... Talán egykor ezzel is kibékül a jövő übermensche?! [...] Szomorúan állapíthatjuk meg azonban, hogy bennünk már a halálos rettegés sem megbízható. [...] Mennyiszer készülünk pusztulásra és hányszor süppedünk vissza leghétköznapibb önössé­günk kicsinyességei közé! [...] Akár az elhanyatlott régi bizánciak [...]. A modern ember szeretni sem tud, gyűlölni sem tud teljesen - az önfenntartási ösztön is csak, mint rozoga óra, kihagyásokkal működik ben­nünk. [...] A mohácsi vész is néhány század mulasztá­sának és bűnének elmaradhatatlan eredménye volt. Itt a nagy vizsga, most is".[38] Még egyértelműbb a Nietzschére való hivatkozás ab­ban a korábbi írásában, melyet Mednyánszky „hitvallá­sának" szentelt, s melyben a festő buddhizmusának gyö­kereit firtatja. Az egész szöveg a „gyengék" és „erősek" szétválasztásán nyugszik. Malonyay szerint Mednyánszky azért vonzódik az erős megnyilvánulásokhoz, mert az „efajta egyéniségek mindenben imádják az erőt, mert érzik ösztönszerűleg, hogy erőssé tenni, ha testileg nem is, de lelkileg egyetlen igazi életfeladatuk. [...] Mint minden ösztön, úgy ezen erő utáni sóvárgás kiterjed valamennyi külső-belső tulajdonságra, ki a környezet, ki a mindenség sajátos megítélésére. Milyen különös és mégis milyen jellemző, ha egy-egy ilyen vézna poéta, képfaragó vagy piktor, mennyire iparkodik a gigantikus után!" S már Mednyánszkyra konkretizálva a mondottakat: „A Mednyánszky-félék, rajongásukban az erő iránt, persze szívesebben követték például Nietzschét, mint a Názáreti meghamisítóit. [...] Megtaláljuk suvrejében a hódolatot, a rajongást az egészséges, de inkább pitto­reszk külsőségeiben ábrázolt bestia iránt - s megtaláljuk a legmesszebb menő spiritualizmust, azt, amelynél a test már csak igen átlátszó vagy már csak igen rozoga keretül szolgál." Végül Malonyay egy sajátos fordulattal a következők­ben jelöli ki az üdvözítő, a Nietzschén túlmutató 5. Mednyánszky az olasz fronton. MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Fotótár, Itsz., 12841

Next