MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÉRTESÍTŐ 58. ÉVFOLYAM (2009)

2009 / 1. sz. - VITA - Gosztonyi Ferenc "A magyar művészettörténet-írás története (1875-1918) : a » Pasteiner-tanszék «" című doktori (PhD) értekezésének vitája

nek. Pulszky pontos jellemzését adta a könyvecské­nek, és meglepően pontosan mérte föl a fiatal Pastei­ner szellemi habitusát: a szerző, ellentétben a cím­mel, nem ad áttekintést a klasszika archaeológia utóbbi évtizedeinek új kutatási eredményeiről, mert ezek jelentős részét vélhetően nem is ismeri. Ehelyett azon mérgelődik, hogy Winckelmann nem használ­ható többé kézikönyvként (1875-ben!), és inkább esz­tétikai, mint tudományos művekből kiindulva, de kifejtés és érvelés nélkül vet oda határozott állításo­kat, ahogy Pulszky mondja: »phrasisokat«, amelyek hol semmitmondóak, hol abszurdak, és általában olyanok, amelyekkel nem nagyon van mit kezdeni. »Élesebben bíráltuk a fiatal szerző e próba röptét, mivel hisszük, hogy idővel jobbat képes adni, mert meg van benne a törekvés és talán az erő is, mely életre valót és hasznost teremthet« - fejezte be írását Pulszky. Visszatekintve úgy tűnik, leginkább csak törekvés volt. Minden bekezdés előtt újra és újra el kellett volna mondanom: azt, hogy egyáltalán mérlegelhetünk bármit Pasteinerrel és tanszékével kapcsolatban, ki­zárólag Gosztonyi Ferenc jelen és korábbi dolgoza­tainak köszönhetjük. Ezen túl az elmúlt évtizedben írt egy olyan tanul­mányt a Nemzeti Galéria 2003-as Mednyánszky László-kiállításának katalógusába Malonyay Dezső Mednyánszky-monográfiájáról, amely súlyos alap­kő Justh Zsigmond Formusának és általában a Justh­kör nézetrendszerének értelmezésében és amely - érzésem szerint - be van jegyezve a magyar esz­metörténet-írás teljesítményeinek aranykönyvébe. Írt két kiváló tanulmányt a korai Munkácsy-monog­ráfiákról, amelyekből például Feleky Géza primiti­vizmuselméletének visszafejtése meghökkentően érdekes. Ismerjük őt finom érzékű filológusként, meglepő készségű eszmetörténészként, érzékeny szemű műelemzőként, nagyszerű stilisztaként és fá­radhatatlan szerkesztőként. Feltétlenül javaslom neki a doktori fokozat sum­ma cum laude minősítéssel való megítélését. Dolgozata bevezetését a következő mondattal zárja: »Doktori disszertációmat előmunkálatnak te­kintem a magyar művészettörténet-írás történetének monográfiájához.« Megígéri, hogy vissza fog térni a Pasteiner óráit látogató, de a művészettörténetet nem főtárgyul választó »fontos alakok«-ra: Feleky Gézára, Popper Leóra, Lukács Györgyre, Häuser Ar­noldra és Fülep Lajosra; ígéri, hogy külön tanul­mányban fogja tárgyalni Max Klinger recepcióját Lázár Bélánál, és érezhető lelkesültséggel beszél disszertációjuk tárgyalásánál a Freund-nővérekről. Kivételes erénye, hogy miközben vonzalmai látniva­lóan a magyarországi modernizmus vonulatainak elemzése felé húzzák, ugyanolyan elmélyült alapos­sággal és beleérzéssel képes konzervatív tendenciák történetét megkutatni és megírni, hogy miközben valójában a művek érdeklik, legyenek azok írottak vagy festettek, gondos akríbiával kutatja meg az in­tézménytörténeti, kiadói, szerkesztőségi, személyes és társasági hátteret. Ezért várjuk tőle igazán az ígért monográfiát. És addig is, azt kívánom Gosztonyi Ferencnek és valamennyiünknek, hogy élvezettel és ámulattal ol­vashassunk tőle minél több olyan tanulmányt és hosszabb értekezést, mint amilyenek az eddigiek voltak." Ezt követően Tímár Árpád olvasta fel opponensi véleményét: „Gosztonyi Ferenc disszertációjának Be­vezetésében pontosan körülhatárolja témáját, leírja, mit fed az alcím, megindokolja miért választotta kezdő évszámnak 1875-öt, zárónak 1918-at, miért korlátozta érdeklődését lényegében az »intézmény­történet«-re, miért csupán a Pasteinernél doktori disszertációt megvédő, tehát művészettörténészi szakképesítést kapott tanítványokkal foglalkozik. A dolgozat alapfejezetei ezt a szigorúan leszűkített gondolatmenetet követik, a kitérők azonban egy-egy kapcsolódó melléktémát is kifejtenek. Az első fejezet Pasteiner tanszékre kerülését, művészettörténet-felfo­gását, módszertani álláspontját ismerteti, elemzi. A ki­térő egy, a módszertant megvilágító vitával foglalko­zik. A második fejezet a disszertációjukat megvédő tanítványokat, ill. a feldolgozott témákat veszi sorra, a kitérő a »Meller-ügy«-et, Meller magántanári pályá­zatának problémakörét tárgyalja. A harmadik fő feje­zet Pasteiner nyugdíjazását, s ennek következmé­nyeit, a tanszék vezetésére kiírt új pályázatot, s Pasteinernek a pályázókról alkotott véleményét dol­gozza fel. A harmadik kitérő időben kissé előreszalad, de Gerevich akadémiai emlékbeszéde Pasteinerről megkerülhetetlen a tanszék történetének és további sorsának megértése szempontjából. A dolgozat nagy része a szó szoros értelmében vett alapkutatásokra épül, eddig teljesen ismeretlen, feltáratlan levéltári anyagok feldolgozása nyomán tudjuk meg, hogy kik és milyen előadásokat tartot­tak a tanszéken, kik szigorlatoztak művészettörté­netből, kik és milyen témában védték meg doktori disszertációjukat Pasteinernél, kik pályáztak magán­tanári címre, s végül kik pályázták meg a megürese­dett tanszékvezetői állást, s róluk milyen szakvéle­ményt adott Pasteiner. (Ezeknek a bírálatoknak az elemzése egyébként jól kiegészíti azt a képet, ame­lyet az első fejezetben kaptunk Pasteinerről, nagyon határozottan kirajzolódik ugyanis, hogy Pasteiner mi mindent nem tartott méltónak, összeegyeztethe­tőnek az általa ideálisnak tartott művészettörténész fogalmával.)

Next