Magazin Sălăjean, august 2021 (Anul 26, nr. 142-163)

2021-08-02 / nr. 142

2 Luni 2.August 2021 si? "v1 .V* Editorial Florin Negoiță Normalitatea există, doar tu nu o vezi! Să vorbești astăzi despre “normalitate" în România, în calitate de politician, parlamentar, primar sau oricare altă autoritate, este un soi de insultă la adresa majorității românilor, indiferent cărui domeniu îi atașezi acest cuvânt. Normalitatea la noi e ca o proteză strâmbă, prost făcută - nu se potrivește nicăieri, în timp ce "luptele politice", în traducere liberă goana după ciolan și putere, au acaparat tot spațiul media, implicit și viețile noastre, cu tot efortul nostru, de a evita orice legătură cu astfel de informații toxice și exasperante, ne ducem traiul cocoșați fiind de lipsuri care se înmulțesc, șubrezit de puținul câștigat lună de lună, totul dublat de prețurile care au luat-o razna. Am cumpărat zilele trecute (pentru ultima dată) o revistă istorică pe care o citesc lunar. Am fost șocat să constat că de la 15 lei cât costa luna trecută prețul ei a ajuns, printr-un singur salt, la 20 de lei. Creșterea amețitoare a prețurilor la alimente, servicii, articolele de îmbrăcăminte, medicamente și altele reprezintă o lovitură pe care bugetul celor mai multe familii o încasează în plex, lunar, în timp ce la televizor conducătorii încearcă să fardeze evidența și să hrănească amărășteanul cu cifre și exemple halucinante referitoare la cât de bine o duce, viața românilor a ajuns un calvar. Sunt și excepții, desigur. Nu simți acest trucaj dacă ești pensionar magistrat și ai o pensie de 25.000 de lei lună, dacă ești un bugetar care pleacă din fața bancomatului cu 6.000-9.000 de lei lunar. Dacă nu faci parte din aceste categorii (nu le-am enumerate pe toate) în mod cert nu ai cum să eviți o criză de nervi atunci când când atât Puterea cât și Opoziția (presupunând că mai există așa ceva) încearcă să te convingă că ești paranoic, că de fapt îți este foarte bine și ar fi indicat să nu te tot plângi. Auzeam zilele trecute din gura unui înalt om în stat niște vorbe trimise via bate șaua să priceapă iapa", cuvinte voalate care demonstrează clar, dacă le citești printre rânduri, că ori suntem luați de proști, ori cei care ne conduc, de la primar până la președinte, trăiesc în lumi paralele! Ni se explica întru băgarea minților în cap cum că ne e tot mai bine și că societatea civilă să mai termine cu criticile astea neconstructive, într-o țară în care tot ce mai era bun, piere, de la fotbal și până la turism, de la școală până la artă iar nivelul de trai se duce de-a berbeleucul, românilor li se turuie printr-un permanent dat din mâini că în România normalitatea e la ea acasă, iar vara viitoare va fi din nou cald. I-aș trimite pe acești "profesori" indiferent de culoarea politică sub care respiră (pentru că toți, fără excepție, au demonstrat neputință, ipocrizie și nepricepere reprezentând o țeapă generală luată de noi) pe la sate, să bată pe la porțile bătrânilor, cei care i-au făcut mari și i-au purtat prin școli cu sacrificii greu de enumerat; i-aș trimite să le bată la uși celor care câștigă același salariu mizerabil, neschimbat de peste cinci sau șapte ani în condițiile în care moneda europeană a sărit de 5 lei iar prețurile au atins procente de creștere de peste 50 la sută în multe cazuri. Prin urmare, ceea ce câștigai acum cinci ani nu doar că rămâne, ca sumă, neschimbat, ci reprezintă ca putere de cumpărare un adevărat dezastru, salariile actuale fiind de fapt înjumătățite. Nu ai voie să turui cum că "suntem pe calea progresului" din moment ce majoritatea românilor nu își permite nici măcar coșul alimentar săptămânal, facturile sunt tot mai mari iar nevoile cresc dramatic, odată cu vârsta. Niciun parlamentar nu vorbește despre aceste lucruri evidente, nici președintele nu recunoaște, nici premierul nu se agită acolo unde chiar ar trebui să o facă, iar concluzia este clară: ei se fac că nu văd, iar noi trebuie să ne facem că suntem de acord cu ei. Statul acesta putred, părtinitor și trufaș, continuă să fie mumă pentru unii și ciumă pentru alții. Doar culoarea ciumei se schimbă, pentru că boala și efectele ei sunt aceleași. Este greu de înțeles de ce nimeni nu reușește niciodată să găsească măcar un echilibru cât de cât decent între salarii, firește, fiecare după cum a învățat și s-a pregătit, după vechime și experiență, dar fără diferențe strigătoare la cer, ca de la Everest la Meseș. Fie doar și în privința unor facilități care nu sunt lucruri de stringentă necesitate - prime, bonusuri, bani de antene, sporuri de Covid, cecuri de vacanță și alte "acareturi" salariate pe care tot cei care duc greul economiei le achită care sunt deja pătura boierească a societății, bugetarii. Nu spun că trebuie luat de la ei și dat la ceilalți, au și ei nevoi așa cum au și merite, ci doar că cineva trebuie să spargă odată acest buboi al discriminării și părtinirii și să facă ceva și cu cei care slau văzut în viața lor un bonus, un bilet de vacanță sau altceva de când sunt angajați. Răstimp, albumele cu fotografiile aleșilor locali și județeni, de cei naționali nu mai vorbim, au sufocat internetul și au creat o atât de mare lehamite încât cineva trebuie să le spună să se oprească. Este o chestiune de timp până când mămăliga va exploda, iar toți cei care se prefac că nu văd ceea ce se întâmplă cu noi acum, vor fi primii împroșcați de mălaiul fierbinte. Normalitatea aceea din capul lor e o utopie; vorba poetului nepereche: "Era pe când nu s-a zărit, azi o vedem și nu e". Magazin Sălăjean Candidatul la șefia Direcției Agricole Sălaj nu a luat examenul Florin Negoiță Concursul organizat săptămâna trecută de Ministerul Agriculturii, pentru ocuparea celor mai înalte funcții din Direcțiile Agricole județene, nu a fost de bun augur pentru candidatul sălăjean. Mircea Cordea, consilier în consultanță agricolă din cadrul Direcției pentru Agricultură Sălaj, nu a reușit să obțină punctajul minim necesar promovării examenului, respectiv 70 de puncte. Concursul a fost organizat la București, pentru ocuparea funcțiilor de director în 14 județe, printre care și Sălajul, urmând ca în această săptămână alte județe să își trimită candidații la concurs. Având în vedere această situație, conducerea Direcției va fi asigurată în continuare în Sălaj de Nicolae Dascăl, detașat de la APIA Șimleu Silvaniei, care va îndeplini atribuțiile de director executiv și Gheorghe Borz, în calitate de director executiv-adjunct. Potrivit reprezentanților Direcției Agricole sălăjene, un nou concurs ar putea fi organizat de Ministerul Agriculturii, până în 17 septembrie. Se înlocuiesc țevile de gaze naturale pe mai multe străzi din municipiu Mai multe conducte din rețeaua de distribuție a gazelor naturale sunt înlocuite în această perioadă pe câteva străzi din Zalău. Reprezentanții administrației municipiului au transmis pentru Magazin Sălăjean că în prezent se execută lucrări de înlocuire a conductei și a branșamentelor la rețeaua de distribuție a gazelor naturale de presiune redusă și medie pe străzile: cpt. Maxim D. Constantin, Kossuth Lajos, Andrei Șaguna, Brădetului, Decebal, Cireșului și Parcului. Beneficiar este societatea Delgaz Grid, iar executant Proiect Construct SRL Zalău. "Pentru coordonarea lucrărilor executate pentru municipalitate cu cele ale firmelor de gaz, apă și electricitate, acestora li se transmite la început de an programul lucrărilor de investiții și programul lucrărilor Citadin, pentru a se putea interveni în același timp și a face astfel încât disconfortul pentru cetățeni să fie cât mai mic. In fiecare vineri, are loc în cadrul Primăriei o ședință de analiză branșamentelor la gaz, apă, electricitate, la care a participă reprezentanții companiilor și Direcția Corp Control", se arată în răspunsul trimis de reprezentanții Primăriei Zalău. ■ F. N. Consumul de droguri la nivel local, Atelier de lucru cu angajații de la Direcția de Asistență Socială ( ) Augusta Teșinschi Mai mulți angajați ai Direcției de Asistență Socială (DAS) a municipiului Zalău au participat la finalul săptămânii trecute la un workshop organizat de Centrul de Prevenire Evaluare și Consiliere a Antidrog (CPECA) Sălaj, întâlnirea avut ca obiectiv general îmbunătățirea cunoștințelor în domeniul asistenței integrate a persoanelor consumatoare de droguri în vederea includerii acestora în serviciile de asistență integrată a adicțiilor și au fost prezentate o serie de teme axate pe: organizarea sistemului integrat de asistență a consumatorului de droguri, furnizori de servicii, centre, echipa terapeutică; asistența integrată ca modalitate adecvată în tratamentul consumatorilor de droguri; rolul asistentului social în sistemul de asistență consumatorilor de droguri și a analiza fenomenului la nivel teritorial și exemple de bune practici. La întâlnirea de lucru au fost prezenți 16 angajați ai DAS Zalău. „Workshopul a fost realizat pornind de la necesitatea realizării unor programe socio-educative pe tema prevenirii și asistenței în domeniul consumului de droguri adresate persoanelor aflate în situații de risc și importanța creării unei rețele-resursă de specialiști pentru identificarea celor mai bune soluții în sprijinul reintegrării consumatorilor", a precizat Vaier Merce - coordonatorul CPECA Sălaj