Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-19 / nr. 195

2 Miercuri 19 Octombrie 2022 Editorial Daniel Săuca Stres. Plicuri. Alte fragmente din haos Dacă tot se mai poartă plicurile cu bani, în eterna și fascinanta Românie, iată o idee (salutară?) a unui primar din județul Arad: „Primarul din Ghioroc propune ca la înmormântări să se diducă plicuri cu bani, nu jerbe și coroane" (hotnerus.ro). Primăria a instalat la capelă inclusiv cutii speciale de colectare a plicurilor cu bani, pe care le deschid undele îndoliate după înmomântare. Pe aceste cutii a fost trecut următorul mesaj: „Un plic cu câteva cuvinte de condoleanțe și o sumă de bani, reprezentând contravaloarea unei coroane de flori, va fi cel mai adecvat mod de a fi alături de familie. în cele mai multe cazuri, membrii familiei nu știu cine a adus coroane și nici nu citesc mesajele de pe panglicile anexate coroanelor. Aducând coroane, cei apropiați nu ajută cu nimic familia îndoliată, care, în aceste situații, are extrem de multe cheltuieli", scrie aradon.ro, citată de botnezws.ro. Rămâne de văzut la cât va ajunge „cota" plicului pentru înmormântări. Mai mult ca la mintă? Ca la botez? Ca la doctor? Citesc iar despre stres, despre iama grea... „Dr. Gabor Mate, despre iama grea care ne așteaptă. Rămâneți apropiați și susțineți-vă emoțional!" (știrileprotv.ro). Nici nu a început iama și deja suntem stresați... O altă față a războiului: „De la începutul invaziei, cinci canale TV care pot fi urmărite gratis în Ucraina difuzează aceleași buletine de știri, promovând o uniformizare a informației care, declarativ, se pune în slujba efortului de război al țării. Opoziția și unii analiști spun că programele sunt instrumentalizate de administrația președintelui Volodimir Zelenski, scrie cotidianul francez Le Monde" (libertatea.ro). Oare cum s-ar comporta mass-media noastră în condiții de război? Pe vremuri, am învățat că o știre nu e atunci când un câine mușcă un om, ci atunci când un om mușcă un câine. Iată știrea: „Un câine polițist, mușcat de un bărbat / S-a întâmplat în Germania, în timpul unei intervenții asupra unui grup de tineri agresivi" (gemedia.ro). Magnetit Sălajean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Magazin Sălăjeat Sălajul a scăpat de nebunia cârdurilor sociale Adrian Lungu . Sute de sălăjeni au reclamat în ultimele luni problemele pe care leau întâmpinat în privința cârdurilor sociale acordate persoanelor cu venituri reduse. Unii au constatat că respectivele cârduri erau goale, alții nu le-au primit deloc, iar încercarea de a lua legătura cu cineva care să le ofere explicații a fost sortită eșecului, cel puțin în cazul unora. Loredana Sîrca, șef serviciu în cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Sălaj, a declarat în cadrul ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic că problemele întâlnite în ultima perioadă au fost soluționate. „Numărul plângerilor a scăzut foarte mult, iar asta arată că problemele au fost rezolvate în cele din urmă", a dat asigurări Loredana Sîrca. In lunile august și septembrie, sute de pensionari au sesizat autoritățile că se confruntă cu probleme vis-a-vis de utilizarea cârdurilor sociale. Au fost și cazuri în care pensionari cu venituri din pensii de până la 1.500 de lei care nu au primit cârdurile pentru că aveau bani în conturi bancare, subvenții agricole sau alte categorii de venituri și nu se mai puteau încadra. Potrivit autorităților, cârdurile se vor acorda o dată la două luni, până la finalul anului. Cârdurile vor fi însoțite de scrisori, care conțin instrucțiuni de utilizare (inclusiv codul PIN), detalii despre operatorii economici parteneri (magazine) și un număr de telefon pentru cazurile în care întâmpinați probleme. Cardul permite plăți contactless, încă de la prima tranzacție, prin apropierea sa de terminalul POS. Nu puteți retrage numerar de pe carduri, ele pot fi utilizate doar pentru achiziționarea de produse alimentare/mese calde de la operatorii economici parteneri. Sumele disponibile pe card sunt valabile 12 luni de la data încărcării lor. „Protest” la API Zalău împotriva traficului de persoane Zeci de elevi ai Colegiului Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian" din Zalău au marcat teri Ziua europeană de luptă împotriva traficului de persoane. Momentul a cuprins un protest din care n-au lipsit mesajele îndreptate împotriva traficului de ființe vii, dar și de încurajare a tinerilor să fie atenți, să fie informați pentru a nu deveni victimele unei asemenea încălcări grave ale legii. Au fost organizate momente muzicale, adolescenții au printat mesaje, au compus mesaje, le-au afișat, iar în final au participat la un flashmob, o adunare foarte scurtă într-un loc public, participanții purtând asupra lor pancarte cu versuri, dar și cu mesaje care îndeamnă la prevenirea și combaterea traficului de persoane, potrivit profesoarei Anielei Lung. ■ A. L. Pistol deținut ilegal de un tânăr, confiscat de polițiști Un tânăr în vârstă de 27 de ani din comuna Coșeiu s-a ales ca dosar penal și este cercetat de polițiști pentru nerespectarea regimului armelor și munițiilor. în urma unei percheziții la domiciliul acestuia, polițiștii Biroului Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase Sălaj au descoperit o armă neletală tip pistol de autoapărare și agrement pe care acesta o deținea fără drept. Arma a fost ridicată de polițiști. ■ A.T.