Magyar Demokrata, 1998. január-március (2. évfolyam, 1-12. szám)

1998-03-05 / 9. szám

\p- • — - ; x A filozófia nagy kalandja My Pető Ferenc és a szütokrácia Az 1956. októberét követő rettegés csillapultával, jó két évtized eltettével a nézed különböző magyarországi eseményeinek hatáséra külföldre menekült egykori honfitársaink közül egyre többet gondolták egy, hogy szerencsét pró­bálnak idehaza. A rendszerváltásnak nevezett eseménysor idején megugrott a visszalátogatók száma, ám korántsem érkeztek olyan hosszú és tömött sorok­ban, mint azt egyesek remélték. Mégis, akik jöttek, azokat jobbára örömmel fogadták. Mint történt ez dr. Pető Ferenc esetében is. Pető Ferenc 1912-ben szüle­tett Szegeden. A piaristáknál végezte a középiskolai tanul­mányait, majd német-francia szakon diplomázott. Doktorá­tust lélektanból szerzett. Még érezhetőek voltak a nagy gaz­dasági világválság utórezgé­sei, így aztán nem volt mit csodálkozni azon, hogy a fris­sen végzettek közül szinte senki nem kapott fizetett ál­lást. Az ifjú lélekgyógyász sem tudott elhelyezkedni, egy darabig semmi hasznát nem vette a diplomájának. Zöldsé­get, gyümölcsöt és tojást árult Szegeden, és szállított Buda­pestre. Mintegy másfél év el­teltével Franciaországba uta­zott, ahol Párizsban filozófiát hallgatott hat szemeszteren keresztül, és a filozófia tudo­mányok területén elérhető leg­magasabb fokú képesítéssel végezte el tanulmányait. - Amikor Hitler megjelent a történelem színpadán - emlék­szik vissza dr. Pető Ferenc nekem is szembesülnöm kel­lett vele. Szükségét éreztem annak, hogy tisztázzam ma­gamban az új német népvezér­hez és az általa vallott ideoló­giához való viszonyomat. Pető doktor két hét vívódás után úgy döntött, beáll a fran­cia hadseregbe. Nem sokáig szolgált azonban a gall trikolór alatt, mert a náci Németország hadereje alig két hét leforgása alatt gyakorlatilag megszállta az országot. Pető Ferenc haza­utazott Magyarországra, hogy a családjáról híreket szerezzen. A marosvásárhelyi hadapród­iskolában kapott munkát. Nö­vendékeit Magyarország náci megszállása után arra biztatta, forduljanak szembe a néme­tekkel. Megfélemlített tanártársai haditörvényszék elé akarták állíttatni, ám Pető Ferenc so­kak számára váratlan elhatáro­zással a frontvonalba való ki­küldését kérte. Elöljárói Désre vezényelték azzal, hogy ott várja be, amíg új parancsot nem kap. Nemso­kára érkezett az utasítás, hogy vegye át az erdélyi önkénte­sekből álló, 1100 körüli embert számláló zászlóalj parancs­nokságát. - Akkor már mindenki me­nekült - folytatja a múltidézést dr. Pető Ferenc.­­ Dunaföld­­váron leváltottak, kiürítették a hadapród-iskolát. Azt tervezte, letelepedik Franciaországban, 1944 őszén tanítani kezdett egy francia is­kolában, de mivel a családjáról továbbra sem kapott híreket, ismét hazajött. Amikor kis idő elteltével újból ki akart utazni, elvették az útlevelét. - Maradásra kényszerültem, viszont állást kaptam a hódme­zővásárhelyi leánygimnázium­ban, ahol Németh László is tanított. A világháborút köve­tően a már ismert politikai kö­rülményekből Pető doktor a kisgazdapárt felszeletelését, szétverését tartja a leginkább említésre méltónak. - Kovács Bélát kiadták az oroszoknak, Sulyok Dezsőt kizárták a pártból... A kisgaz­dapárt gyáván viselkedett. So­se politizáltam, mindig is san­da szemmel néztem a politiku­sokat. Egyszer azonban meg­hallgattam Sulyok egyik be­szédét, amelyben igen kemé­nyen kritizálta a Szovjetuniót és az Amerikai Egyesült Álla­mokat egyaránt, merthogy a nagyhatalmak - mindenféle deklaráció ellenére - nem akarják a demokráciát, az em­beri jogokat biztosítani Ma­gyarországon. A beszéd hatására Pető Fe­renc Budapestre utazott - mint meséli, egy tojás árából tette meg az utat abban az időszak­ban, amikor az infláció már úgy felgyorsult, hogy „negy­ven nullát nyomtattak az egyes után a pénzekre”.­­ Teljesen ismeretlenül be­állítottam Sulyok Dezsőhöz. „ A szofokrácia életrendszere A szofokrácia olyan életrendszer és társadalmi szerződés, mely az emberi történelem egy új és nehéz korszakában az egyén jogait és kötelessé­geit egyensúlyban tárná és azokat törvényesítve az élet védelmét és az ember jövőjét szolgálja. A szofokrácia elnevezés görög eredetű. Görö­gül a szofosz bölcset, a kraléni pedig kormány­zást jelent. Az összetett szó így a legjobb gondo­latok uralmával egyenlő. Miért van szükség egy új társadalmi és élet­­rendszerre a harmadik millennium hajnalán ? A huszadik században az emberi élet dimenzi­ói kiterjedtek, és ezzel együtt új életszükségletek jelentkeztek. Az atombomba fenyegetése Damok­lész kardja gyanánt lebeg felettünk, de a Tér is ki­tágult a végtelenre. Mintha az emberi élet idilli­kus kora lezárult volna a Földön, és új, szinte kozmikus feladatok özöne zúdult az életre és az emberre egyaránt. Az élet minősége bennünk és körülöttünk romlik, a társadalmi rendszerek, köz­tük a demokrácia fakul és szakadozik eresztékei­ben. Az emberi és gazdasági egyenlőtlenségek nemcsak társadalmi megrázkódtatásokat, de for­radalmakat, diktatúrákat, háborúkat, esztelen és kegyetlen emberpusztításokat is váltanak ki, anél­kül hogy feladatokat oldanának meg, vagy tartós békét eredményeznének. Eddig az ideológiák, ezek a torzító és pusztító pszeudovallások, robbanó érzelmi töltettel telítve hozták az emberiségre a legnagyobb vér- és em­beri életáldozatot a nagy hódítói tömeg mészárlá­sa mellett. Itt az ideje, ebben az új kozmikus tör­ténelmi korszakban, hogy ezen pusztító szörnye­tegnek életrombolását lehetetlenné tegyük. Olyan élet- és jogrendszert kell az emberre épített erköl­csi, filozófiai és lelki alappal létrehoznunk, mely minden hódító, elnyomó, hatalomvágyó szándé­kot a társadalom szervezésében már csírájában fojt el és tesz lehetetlenné. Ilyen új világ csak ott teremthető meg, ahol a jogrendszer az egyén jogainak és kötelességeinek egyensúlyára épül az élet és a természet törvé­nyeinek szigorú megtartásával. A szofokráciában az egyén helye szigorúan meghatározott. Minden ember az élet egy darab­jaként kell hogy annak megtartója és biztosítója legyen. Amellett, hogy saját magának aktív és közvetlen képviselője társadalmi rendszerében, jövőjét, tehát az élet folytonosságát is biztosítani akarja. Ez viszont csak akkor érhető el, ha életét a jövő részévé tudja tenni. Az, ami bennünket elszakíthatatlanul a jövő­höz köt, elsősorban a tudatunk, de főképp ennek a teremtő fokozódása, majd irányulása, a célokhoz kötött gondolkozásunk. A jövőt építő gondolat olyan, mint a célra lőtt nyíl, az elképzelést valóra váltó tett, az elmélet­nek gyakorlattá válása. Míg érzelmeink, szenve­délyeink rövid életűek, és csak a maguk robbanó­zsinórján égető töltetek, addig a rendszerezett, jó­zan teremtő gondolatok­a jelent a jövővel össze­kötő áramlások. Az ilyen folyamatokban az egyé­ni lelki tartalomból, gondolatsorokból új fizikai valóság töményül és épül. Demokrata 1998/9

Next